Alexander Prinssen – eBay Motors

In de online wereld zijn product & technology de ruggengraat, maar weten wat er bij autobedrijven speelt, is noodzakelijk om onze dienstverlening te verbeteren.

Welkom bij de DCDW Podcast van deze week met als gast deze week mijn collega Alexander Prinssen, director sales & marketing business-to-business bij eBay Classifieds Group, divisie automotive. Alexander, dank voor jouw komst naar de podcast. Kan je de mensen wat vertellen over jezelf en jouw bedrijf?

Verticaliseren
“Dankjewel Paul. Ik ben Alexander Prinssen, een half jaar in dienst bij eBay Classifieds Group, onderdeel van eBay Corporation, het veilinghuis en retailer. Binnen de eBay Classifieds Group heb je verschillende businesses, waaronder Marktplaats in Nederland en Mobile.de in Duitsland. Binnen eBay Classifieds Group ben ik verantwoordelijk voor de sales- en marketingstrategie wereldwijd. Ons doel is het verticaliseren van een aantal categorieën binnen de automotive business en de tien landen binnen de groep dichter bij elkaar te brengen. Er is ontzettend veel ervaring en kennis, in sommige gevallen meer dan 20 jaar, met automotive e-commerce. In Duitsland is Mobile.de marktleider. Wat kunnen we daarvan leren en naar andere landen brengen?”

Auto’s en MaaS
“Het is belangrijk om te respecteren wat er in de verschillende landen gebeurt. Maar er zijn voorbeelden waarbij het ene land niet weet wat het andere land doet. Daar is ruimte voor synergie en standaardisering. Globalisering betekent dat dealers, importeurs en autofabrikanten werken aan een consolidatieslag en steeds vaker over landsgrenzen opereren. Zij verwachten iets anders van hun leveranciers, en dus ook van ons. Ons doel is onze eindklanten beter bedienen. In Nederland groeit het aanbod van mobiliteitsabonnementen en ‘mobility as a service (MaaS)’. Dat heeft invloed op onze business. Nu zijn we een platform om nieuwe en gebruikte auto’s te verkopen. Als consumenten in de toekomst op dag-, maand- of tijdbasis voor een auto betalen, is dat voor ons een kans om dat soort diensten aan te bieden via onze platformen.”

Horizontaal naar verticaal
“Marktplaats is een horizontaal platform. Je kan er alles kopen en verkopen, van kleding en auto’s tot vakantiewoningen. Spreek je over verticalisering dan ga je meer de diepte in op een bepaalde productcategorie. Daar willen we met de automotive business naartoe. Binnen eBay Classifieds Group worden continu meer dan vijf miljoen auto’s aangeboden, zowel nieuw als gebruikt. De doelstelling is om dat autonoom en door acquisitie te laten groeien. In Canada hebben we de stap gezet van een horizontale naar een verticale aanbieder met Kijiji. Daar is recent de soft launch geweest van Kijiji Autos, en apart automotive platform. Door de te verticaliseren verbetert de functionaliteit van het platform. Klanten eisen dat. Het is eenvoudiger om functionaliteit door te ontwikkelen voor een productspecifiek platform dan wanneer je op hetzelfde platform verschillende productsoorten aanbiedt.”

One stop shopping
“Mobile.de kan dienen als blueprint voor andere landen. In de toekomst groeit de digitalisering van de automotive value chain. Nu focussen we op de koper en de verkoper. In het b2b-segment zijn dat fabrikanten, importeurs, dealers en consumenten. Rondom de auto worden andere producten en diensten aangeboden zoals financiering, verzekering en reparatie, onderhoud en banden. Ook daar groeit de digitalisering. Verticaliseren betekent dat we onze klanten beter kunnen bedienen. Eindklanten – consumenten – willen one stop shopping: zoveel mogelijk producten en diensten op één plek. Wij kunnen dat verzorgen.”

Wisselwerking
“Het grootste verschil tussen leasing, mijn vorige branche, en eBay is de overgang van de offline naar de online wereld. In leasewereld wordt veel gesproken over ict maar gaan de investeringen en veranderingen in stapjes. De systemen zijn sterk geënt op het object en georganiseerd rondom het kenteken van de auto. Nu zit ik in een wereld die volledig online is. Ik ben ervan overtuigd dat de offline wereld van de online wereld kan leren en andersom. Hoe zorg je als online partij voor beleving? Hoe bedien je grote klanten? Hoe zorg je voor thought leaderschip? Daar kan de online wereld van de offline wereld leren. In de online wereld zijn product & technology de backbone. Weten wat er speelt bij autobedrijven is noodzakelijk om onze dienstverlening te verbeteren.”

NADA en Silicon Valley
“De NADA-conventie is hét event in Amerika voor dealers. Wat we daar gaan doen in 2019, is best uniek. We gaan een prachtige stand neerzetten met vertegenwoordigers van al onze verschillende mondiale brands, van Ebay, Kijiji en Marktplaats tot Gumtree. Voorafgaand aan het evenement gaan we met honderd personen, waaronder dealers en collega’s, naar het hoofdkantoor van Ebay in San José in het hart van Silicon Valley. Zo laten we iedereen zien dat we vanuit een global benadering werken. Ons doel is eindklanten en OEM’s ondersteunen met onze producten, diensten en kennis. Daarom sta ik altijd open om te brainstormen met dealers, importeurs fabrikanten en andere mogelijke partners. Dat levert voor iedereen een win-win situatie op.”

“Alexander dankjewel voor jouw komst. Volgende week wederom een nieuwe podcast met een nieuwe gast.”

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

MarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

ActivLease is expert in elektrisch leasen. Wij werken samen met de beste leasemaatschappijen, banken en dealers om maatwerkoplossingen te bieden aan de mkb’er en zzp’er. Mobiliteit met scherpe leaseprijzen, hoge inkoopkortingen en een grote voorraad leaseauto’s die snel leverbaar zijn.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres!