Pageimage
DCDW Podcast 105 door Paul

Bas Oude Luttikhuis – MrWheelson

Airbnb heeft geen huizen, Uber heeft geen taxi’s, dus waarom zou een autobedrijf auto’s moeten hebben?

Welkom bij deze #DCDW Podcast met een oude bekende: Bas Oude Luttikhuis is hier te gast, en dat is zo’n beetje de enige automotive persoon in Nederland die meer volgers heeft op LinkedIn dan ikzelf. Ere wie ere toekomt: Bas, welkom bij DCDW hier in Ede. Voor de paar mensen die jou nog niet kennen, kan je uitleggen wie je bent en wat je op dit moment doet?

Transitie van online naar offline
“Hartstikke leuk dat ik weer ben uitgenodigd. Ik zat in een van de eerste afleveringen van de podcast en heb daar erg leuke reacties op gekregen. Ik ben in 1974 geboren tussen het tankstation en de werkplaats. De afgelopen tien jaar bezig geweest met ikwilvanmijnautoaf.nl, daarvoor heb ik tien jaar ben ik dealer van onder meer Daewoo geweest. Het deelgebied van online marketing, sales en coaching in de automotive branche vind ik het leukst. De afgelopen tien, vijftien jaar heeft de autobranche de transitie gemaakt van offline naar online. Nieuwe dingen opzetten en mijzelf met alles bemoeien vind ik het leukst aan het ondernemerschap. Met Mr Wheelson doen we het omgekeerde van ikwilvanmijnautoaf.nl: van online auto’s inkopen van consumenten naar online auto’s verkopen aan consumenten. Mr Wheelson is een digitaal autobedrijf met een online aanbod van meer dan 147.000 auto’s van hoofdzakelijk Duitse merkdealers. Dat willen we uitbreiden naar andere Europese landen, en mogelijk zelfs naar Dubai en de Verenigde Staten.”

Meer LandRovers dan Ups
“Mensen kopen via Mr Wheelson gemakkelijk dure auto’s. We zijn nu negen maanden bezig en in die tijd hebben we meer offertes gemaakt voor jonge Land Rovers en BMW’s dan voor een Kia Picanto of een Volkswagen Up. We zijn niet de Lidl maar de Bijenkorf. We richten ons op de bovenkant van de markt. Ons aanbod is maximaal vijf jaar oud, heeft maximaal 75.000 kilometer gereden en kost minimaal 10.000 euro. Daaronder heeft het weinig zin om een auto te importeren. Het kost net zoveel om een Bentley naar Nederland te halen als een Volkswagen Up. We bieden onze auto’s aan met minimaal een jaar garantie. Vaak is dat verlengde fabrieksgarantie, en als dat niet kan, dekken we het af met een garantieverzekering. Dat helpt om ons van andere aanbieders te onderscheiden. We adverteren met full-service prijzen. Voor de klant komt er niets meer bij. In de offertefase kunnen we de inruilauto meenemen en bieden we de mogelijkheid van gespreid betalen aan. Als de klant akkoord geeft op de offerte, nemen we contact op met de buitenlandse dealer en controleren we of de auto aan onze eisen voldoet. In geval van twijfel sturen we een onafhankelijke expert langs die de auto op 150 punten checkt.”

Autolandschap veranderen
“Als alles in orde is, doet de klant een aanbetaling. Dat is onze orderbevestiging. Vervolgens gaat de auto op transport en verzorgen wij de bpm-aangifte. De auto wordt afgeleverd via een Nederlands autobedrijf naar keuze van de klant. Wij geloven in delen: het autobedrijf krijgt daar een vergoeding voor. Met Mr Wheelson wil ik het automotive landschap een beetje veranderen. Net als met ikwilvanmijnautoaf.nl. Je hoeft als klant geen auto meer te kopen bij een autobedrijf met een fysieke voorraad. Airbnb heeft geen eigen huizen, Uber heeft geen taxi’s, dus waarom zou een autobedrijf auto’s moeten hebben? We bieden onze online voorraad ook aan via partners, waaronder autobedrijven en leasemaatschappijen. Voor autobedrijven is onze virtuele voorraad een mogelijkheid om klanten een auto te verkopen die ze zelf niet hebben. Via Mr Wheelson kunnen ze een alternatief aanbieden en binnen drie tot vier weken aan de klant afleveren.”

Jezelf inspireren
“De belangrijkste ondernemersles die ik heb geleerd, is regelmatig tijd vrijmaken om buiten je eigen showroom of bedrijf te kijken. Kijk naar andere bedrijven en branches en laat jezelf inspireren. Van de week heb ik mijn eerste Mr Wheelson-vlog gemaakt. De beste tips kreeg ik van mijn zoons van tien en dertien: ‘Papa, je moet de voorste camera gebruiken, dan is het beeld scherper, en je kan het beter vanuit die hoek filmen’. Je kan van iedereen iets leren. Veel ondernemers kijken rond en denken: wat kan ik er nu mee? Terwijl je moet denken: wat kan ik er over vijf of tien jaar mee? Zo zorg je dat je de boot niet mist.”

“Bas, dankjewel voor jouw aanwezigheid. Ik hoop je binnenkort weer in de podcast te verwelkomen met het laatste nieuws over Mr Wheelson.”

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

MarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

ActivLease is expert in elektrisch leasen. Wij werken samen met de beste leasemaatschappijen, banken en dealers om maatwerkoplossingen te bieden aan de mkb’er en zzp’er. Mobiliteit met scherpe leaseprijzen, hoge inkoopkortingen en een grote voorraad leaseauto’s die snel leverbaar zijn.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres!

De nieuwste ontwikkelingen van de automotive in jouw inbox

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor tips en al wat mooi is in de wereld.

Niets missen van de online automotive?