Boudewijn Finson

Steeds meer autofabrikanten benaderen consumenten rechtstreeks online

Welkom allemaal bij een nieuwe aflevering van onze podcast om de online automotive beter te maken. Vandaag is onze gast Boudewijn Finson van Automotive Retail Support. Boudewijn, wil je jezelf voorstellen aan de paar mensen die jou nog niet kennen?

Spraakmakend
“Ik ben alweer 44 jaar werkzaam in of vlakbij de autobranche. Na mijn opleiding ben ik begonnen bij de Mitsubishi-importeur. Daar heb ik verschillende sales-, marketing- en managementfuncties gehad. Het contact met de dealers vond, en vind, ik het allerbelangrijkst. Je onderhandelt met het mes op tafel, maar je bent er voor elkaar, door dik en dun. Daarna ben ik het avontuur aangegaan met de lancering van Daewoo in Nederland. Met spraakmakende marketingcampagnes bouwden we in korte tijd veel naamsbekendheid op. Het was een geweldige tijd, maar na 2,5 jaar ben ik overgestapt naar de nieuwe fabrieksimporteur van Mitsubishi.”

Gepersonaliseerd
“Na mijn terugkeer heb ik de herintroductie van de nieuwe Carisma voor mijn rekening genomen. Samen met drie collega’s hebben we de bekende posteractie bedacht. Geholpen door veel free publicity haalden we moeiteloos alle verkoopdoelstellingen. Door het succes van de Carisma zaten dealers vol met inruilauto’s. Kees Juffermans van Juffermans Support kwam met het idee om specifieke klanten uit te nodigen voor grote occasionshows. Kees en ik hadden een klik. We zijn samen verder gegaan en hebben ons gespecialiseerd in gepersonaliseerde marketing. Een van onze campagnes was een Google Streetview-mailing. Potentiële kopers kregen een foto van hun huis met de auto er in gemonteerd. Ook dat leverde veel respons op.”

Verandering
“Het heeft 25 jaar geduurd voordat internet echt in de autobranche ingeburgerd is geraakt. Nu benaderen steeds meer autofabrikanten klanten rechtstreeks online. OEM’s steken de dealermarge in hun zak en houden grip op de manier waarop het product wordt verkocht. Als je een goed product hebt, en goede marketing, dan komen klanten vanzelf naar je toe. Ook online. Voor dealers ligt de toekomst bij ev’s. Er ontstaat een gigantische vraag naar elektrische personenauto’s en bedrijfsauto’s. Daar moet je je personeel nu op trainen. Met Automotive Retail Support adviseren we autobedrijven ook over garageformules. Niet elke formule past bij elk bedrijf. Met formulekiezer.nl helpen we ondernemers een keuze te maken die bij hun situatie past.”

Boudewijn, dankjewel voor jouw komst naar onze podcaststudio. Luisteraars, volgende week een nieuwe podcast om de online automotive beter te maken.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Marktplaats, 2dehands.be, UCCCalldrip en Findio

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

Waarom kiezen voor Calldrip?
Calldrip is een succesvol leadopvolgings systeem dat zijn oorsprong heeft in de Verenigde Staten en dankzij #DCDW nu ook in Nederland en België beschikbaar is. Het systeem is vooral geschikt voor importeurs en grote dealerholdings die ervoor kiezen de leadopvolging bij de verkopers te leggen. Calldrip is de ideale tool om verkopers te ondersteunen bij leadopvolging en tot maximale conversie te komen.

Waarom kiezen voor UCC?
UCC: Steeds meer collega’s gebruiken Used Car Controller. Taxeren, calculeren, publiceren of auto’s verhandelen met je persoonlijke handelsplatform? Met 1 abonnement geeft Used Car Controller je controle over alle kritische gebruikte auto processen. Zo maakt Used Car Controller je tot de beste in je vak!

Waarom samenwerken met Findio voor auto?
Als u kiest voor Findio voor auto, kiest u voor een partner voor de lange termijn. Wij verzekeren u van:online retailoplossingen – ruime kennis en ervaring op het gebied van automotive – al uw krediet onder één dak – Ondersteuning van uw verkopers – Remarketing tools – digitale oplossingen voor dealermanagementsystemen van Autodata, VWE Automotive, Used Car Controller of Autosoft om uw auto’s gemakkelijk te adverteren en te beheren op meerdere autoverkoopsites.

Waarom kiezen voor Spincar?
Auto kopen anno 2020? Naast gemak, betrouwbaarheid kijkt een consument ook naar presentatie. De kleding- en electronicabranche doet dit al jaren door 360º beeld te gebruiken bij presentaties. En dat werkt. Mensen zijn op zoek naar volledigheid tot in detail. Als webshop profiteer je daar optimaal van. Daarom is 360º presentatie ook de manier om de aandacht voor consumenten te trekken die op zoek zijn naar een auto. Autobedrijven die werken met 360º beeld, -spins-, merken dat klanten het enorm waarderen en ontvangen beduidend meer leads. Consumenten krijgen zekerheid en bevestiging van de juiste prijs bij het bekijken van een spin. De zorg en aandacht voor een goede presentatie kenmerkt een serieuze aanbieder.