Clem Dickmann van Aumacon

Denk niet te lang na, maar maak al vroeg dat wat je doet concreet, alleen dat werkt in retail. Retail is concrete business en geen luchtfietserij.

Deze week in de #DCDW Podcast spreek ik met Clem Dickmann. Een man die ik al lang ken en waar ik veel mee heb meegemaakt, daarom vind ik het leuk dat hij vandaag bij mij aanschuift. Clem, kun je om te beginnen jezelf kort introduceren en wat meer vertellen over je bedrijf?

Achterban
“Uiteraard Paul. We lopen beiden inderdaad al weer even mee in deze branche, hoewel ik van oorsprong geen automan ben. Ik heb ook geen opleiding in die richting, want ik ben marktonderzoeker en mijn carrière begonnen bij een marktonderzoeksbureau. Maar toch, kort daarna, toevallig in de autobranche terechtgekomen, als marktonderzoeker. En toen blijven hangen, via marketing en sales naar algemeen management, van het ene merk naar het andere.

In 2002 ben ik voor mezelf begonnen met Aumacon, een consultancybureau. Inmiddels heeft zich dat ontwikkeld tot gespecialiseerd bedrijf waarin marktonderzoek, gericht op de autobranche, een belangrijke rol speelt. Daarnaast bieden we onder de noemer DealerSupportNet consultancy, verzorgen we content en ontwikkelen we concepten, waarvan de Dealerholding Top 100 een van de bekendste is. Aumacon is vooral goed in het onafhankelijk duiden van wat er gebeurt in de sector. Vooral dat onafhankelijke benadruk ik graag, want we hebben geen achterban of iets dergelijks die op de achtergrond meeleest met wat we roepen, maar doen dat echt op basis van feiten, en natuurlijk een stukje visie.”

Viabovag
“Actueel is natuurlijk de introductie van Viabovag, het nieuwe occasionportaal voor Bovag-leden. Ik kijk daar met veel belangstelling naar, natuurlijk vanuit mijn eigen achtergrond en mijn ervaring met het, op nieuwe auto’s gerichte, portaal Actieauto.nl. Het is enerzijds wel bijzonder dat Bovag zich een aantal jaar geleden helemaal terugtrok uit de markt van de portals, ze hadden immers een samenwerking met Autotrack, en nu weer op eigen kracht terugkomt. Ik kan het me wel voorstellen, het is een zaak van een branchevereniging om de leden te faciliteren en zicht te laten onderscheiden.

Kijk maar naar het succes van Funda van de NVM. Tegelijk denk ik dat er met de komst van Viabovag een hevige strijd zal opbloeien tussen de grootste portals, waaronder Autotrader en natuurlijk Marktplaats. Slachtoffers zijn naar verwachting de kleinere partijen, die het budget en de slagkracht missen om zich in die strijd te mengen. Uiteindelijk weten we over een jaar of drie of het Bovag gelukt is, maar tot die tijd kijk ik met bovengemiddelde belangstelling naar dit proces. In dat kader Paul, jij begint een van je laatste vragen aan je gast in de podcast altijd met de stelling ‘Online automotive verandert snel’, maar ik weet niet of ik het daar wel mee eens ben. Ik zie tot nu toe eigenlijk maar heel weinig écht succesvolle, nieuwe online concepten in onze branche.

Online en automotive is geen makkelijk huwelijk, autobedrijven blijven te lang hangen in stenen gebouwen met veel glas en auto’s erin. Dat is een kostbaar verkoopapparaat en gaat ten koste van de marge en de consument. Online wordt nog teveel gezien als ‘iets erbij’ en de branche is op dat punt nogal afwachtend, terwijl we echt wat moeten doen aan al die grote panden. Dat is wat mij betreft echt de uitdaging voor dealers en autobedrijven de komende tijd.”

Clem, heel hartelijk dank voor je komst naar de podcast. We gaan zeker nog eens door op deze onderwerpen, dus wellicht tot een volgende keer waarbij we dan opnieuw weer mooie herinneringen kunnen ophalen aan onze gezamenlijke reizen naar de NADA bijvoorbeeld. Tot dan.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

MarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres!