Remco Schoenmaker van Wassink Autogroep

Des te persoonlijker de boodschap, des te beter de conversie van de lead!

Remco Schoenmaker

Welkom bij de #DCDW Podcast met als gast Remco Schoenmaker van Wassink Autogroep. Remco is manager business development bij Wassink en zijn motto is dat je moet zijn daar waar je klanten zijn, ook als dat Facebook is. Data is volgens Remco leidend bij de opvolging van leads, en ook vindt hij dat er meer aandacht moet zijn voor opleiding en coaching van verkopers binnen onze branche. Remco, ben ik iets vergeten in deze intro?

Dagstart

“Nee hoor Paul, je was erg volledig. De dingen die je noemt zijn inderdaad mijn speerpunten, die natuurlijk passen bij de visie die we binnen Wassink Autogroep hebben. Wat ik nog kan toevoegen is de in mijn ogen onlosmakelijk met elkaar verbonden combinatie van marketing, IT en communicatie: die drie vakgebieden zijn nodig om klanten persoonlijk aan te spreken en juist dat persoonlijke verhoogt weer de kans op succesvolle conversie van een lead.
Om die reden vinden we data ook zo belangrijk als het om leadopvolging gaat. We analyseren permanent waarom de ene lead wel en de andere niet converteert. Meten is weten. Verkopers volgen bij ons zelf hun leads op die ze via het leadmanagementsysteem LEF aangeleverd krijgen. Binnen twee uur is de regel, en als dat niet lukt komt zo’n lead vanzelf naar boven en pakt iemand anders ‘m op. Sinds enige tijd werken we met een dagstart. Dat is een gefundeerde berekening van het aantal leads dat er nodig is om uiteindelijk de verkoopdoelstellingen te halen. Het is als het ware de salesfunnel teruggerekend: hoeveel leads zijn er nodig om een aantal afspraken te genereren, die dan weer leiden tot offertes en orders. Zo weten de verkopers hoeveel orders er uit de leads die we hebben verwacht kunnen worden.”

Zondag

“De meest gemaakte fout bij het opvolgen van online sales is volgens mij het niet serieus nemen van de lead. En dat kan ook door omstandigheden, zoals een lead die op een druk moment de showroom binnenstapt terwijl de verkoper net een auto moet afleveren. Immers, waarschijnlijk jaagt de concurrentie ook al op deze lead dus elk ogenblik dat je ‘m vrij laat, kan de concurrent toeslaan. Snel opvolgen is daarom van levensbelang. Ook bijvoorbeeld op zondag, wanneer de klant op de bank met z’n tablet een auto bekijkt. Stuur ‘m direct een persoonlijk e-mailtje met dank voor de interesse en de vraag of je mag bellen. Direct, of liever maandag. Dat werkt echt.

Tot slot nog even over social media, want dat is natuurlijk niet meer weg te denken als het gaat om online aanwezig zijn. Facebook is in mijn optiek dominant momenteel, en het leuke is: adverteren via Facebook is relatief onbekend en heel erg goedkoop, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld Google. Dus dat moet je als autobedrijf zeker doen als je online wilt scoren.”

Remco, dank voor dit interessante gesprek en de mogelijkheid om een kijkje in de keuken te nemen van de leadopvolging bij Wassink. Graag tot een volgende keer!

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Nieuweautokopen.nl, Marktplaats, Autodata Nederland, Tevreden.nltaGGleautoUnameIT en Bovemij.

Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

TaGGleAuto creëert video’s in seconden welke geautomatiseerd worden toegevoegd aan uw advertenties. De kracht van taGGleAuto ook ervaren? Vraag nu de gratis proefmaand aan op taGGleAuto.nl. Ruim 2000 autobedrijven gingen u voor!

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

Tevreden.nl: Als uw klanten meer zijn dan alleen een rapportcijfer
De doorlopende klanttevredenheidsonderzoeken van autobedrijf.tevreden.nl helpen u exact te bepalen waar eventuele verbeterpunten liggen voor uw dienstverlening. U krijgt real-time inzicht in klantervaringen en weet precies wat klanten van u vinden. Deze reviews kunt u delen op uw eigen website, autobedrijf.tevreden.nl, Opiness.nl en de grotere occasions portals als Marktplaats en Autotrack. Heel belangrijk voor de online vindbaarheid en promotie van uw bedrijf! Enthousiaste klanten zijn dé weg naar het succes! Meer info via autobedrijf.tevreden.nl.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!