Wierd Meijering van Autoveiling.nl

De autobranche kijkt te agressief naar de klant, op een manier van: wij willen geld aan je verdienen. Terwijl de klant juist transparantie wil!

Wierd Meijering

Welkom bij de #DCDW Podcast van deze week met bij mij aan tafel Wierd Meijering, oprichter van Autoveiling.nl. Hij ziet zichzelf als een bouwer, is een echte creatieve duizendpoot en doet veel meer dan alleen virtueel auto’s afhameren. Met de AVN-Groep helpt Wierd dealers beter te worden en meer winst te halen uit de remarketing van auto’s. Wierd is te vinden op alle relevante social media en vindt dat het beter en simpeler kan als het gaat om remarketing van gebruikte auto’s. Dit kan wel eens een heel interessant gesprek worden, dus Wierd, brand los…

Inspecteren

“Dank je Paul, leuk dat ik hier mag zijn vandaag. Laat ik maar meteen een onderwerp aansnijden waarvan ik denk dat veel autobedrijven er wat aan hebben: het inspecteren van auto’s. Natuurlijk is dat voor mij als directeur van Autoinspectie Nederland een inkoppertje, maar ik heb echt de indruk dat autobedrijven op dit gebied geld laten liggen. Denk aan de inruilauto. Ik vertel niets nieuws als ik beweer dat bij verkoop van een nieuwe auto de inruilauto voor de winst moet zorgen. En dat er tussen het moment van de transactie, en dus de taxatie van de inruiler, en de feitelijke levering van de nieuwe auto zo maar een aantal maanden tijd kan zitten. Een aantal maanden waarin een hoop kan gebeuren met de inruilauto. Ik denk daarom dat een uitgebreide inspectie van de inruilauto, waarbij gebreken zorgvuldig worden vastgelegd, niet alleen voor meer transparantie maar uiteindelijk ook voor meer winst kan zorgen. Je kunt dan als verkoper ook aan de volgende eigenaar laten zien wat je allemaal hebt moeten doen om de occasion zo mooi te krijgen. Daarmee maak je de discussie over de prijs ook een stuk gemakkelijker. Want dat is uiteindelijk waar het steeds meer om draait in onze branche: transparantie, zowel aan inkoop- als aan de verkoopzijde.”

Remarketingwiel

“Dat de inspectie van een voertuig een van de pijlers is van het remarketingproces weten leasemaatschappijen natuurlijk als geen ander. Denk aan de inspectie bij het einde van het contract: een van de grootste discussiepunten voor leasemaatschappijen is welke schade ontstaat bij normaal gebruik van een auto en dus hoort bij een leaseauto, en welke schade te verhalen is op de berijder. Om een lang verhaal kort te maken, vorig jaar zijn we daar eens ingedoken en hebben we als het ware het remarketingwiel opnieuw uitgevonden. Je moet je voorstellen dat we al zo’n 450.000 auto’s geïnspecteerd hebben en zijn aan de slag gegaan met de enorme database die dat opleverde voor de laatste 100.000 auto’s. Dat leverde verrassende en interessante gegevens op, bijvoorbeeld over de stijging van het gemiddelde schadebedrag per auto sinds 2009.

Dat liep in de loop der jaren op tot gemiddeld meer dan duizend euro per auto, maar we zagen ook een verschil in het percentage van dat bedrag wat leasemaatschappijen uiteindelijk doorbelastten aan hun klant. We hebben een en ander vertaald naar een businessmodel, niet om de berijder van een leaseauto af te straffen, maar om leasemaatschappijen inzicht te geven in gemiddelden. Daaruit kunnen ze zelf afleiden hoe ‘lief’ ze zijn voor hun klanten, en geeft een beeld van hun prestaties ten opzichte van de markt. Dat brengt me weer terug bij een van de termen waarmee we het gesprek begonnen, transparantie. Dat is de basis voor succes in mijn optiek.”

Wierd, heel hartelijk dank voor dit interessante gesprek. Jouw kennis en visie op het gebied van voertuiginspectie en remarketing zijn zeer waardevol voor autobedrijven en dealers, dank voor de tips die je ons hebt willen geven. Heel graag tot een volgende keer.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Nieuweautokopen.nl, Marktplaats, Autodata Nederland, Tevreden.nl,  UnameIT en Bovemij.

Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

Tevreden.nl: Als uw klanten meer zijn dan alleen een rapportcijfer
De doorlopende klanttevredenheidsonderzoeken van autobedrijf.tevreden.nl helpen u exact te bepalen waar eventuele verbeterpunten liggen voor uw dienstverlening. U krijgt real-time inzicht in klantervaringen en weet precies wat klanten van u vinden. Deze reviews kunt u delen op uw eigen website, autobedrijf.tevreden.nl, Opiness.nl en de grotere occasions portals als Marktplaats en Autotrack. Heel belangrijk voor de online vindbaarheid en promotie van uw bedrijf! Enthousiaste klanten zijn dé weg naar het succes! Meer info via autobedrijf.tevreden.nl.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!