Jeroen Brouwer van Marktplaats

Uit een Duits onderzoek blijkt dat zestig procent van de autokopers het onderhandelen met een autoverkoper pijnlijker vindt dan een bezoek aan de tandarts.

Jeroen Brouwer Marktplaats

Welkom bij de #DCDW Podcast van deze week. Ik spreek vandaag met Jeroen Brouwer, commercieel manager Automotive bij Marktplaats. Jeroen werkt pas een paar maanden bij Marktplaats en heeft daarvoor geen automotive-ervaring, maar heeft wel een uitgesproken mening over marketing in onze branche. Jeroen, welkom, wil je hier nog iets aan toevoegen?

Marktplaats Pakketten

“Dank je, Paul. We gaan het zeker hebben over marketing, want dat is natuurlijk mijn vak, en ook wil ik het een en ander vertellen over de nieuwe pakketten van Marktplaats, Basis, Plus en Premium. Ik heb inderdaad geen automotive-ervaring, want hiervoor werkte ik bij Tweakers en was daar hoofd marketing en productontwikkeling. Ik hield me bezig met de prijsvergelijker, waarbij we consumenten helpen het beste product te vinden voor de beste prijs. Dat is goed mogelijk, want consumentenelektronica bijvoorbeeld laat zich goed vergelijken, omdat de producten van verschillende aanbieders wel hetzelfde zijn. Bij occasions is dat anders, elke auto is uniek. Ik zie na een paar maanden al parallellen met de ontwikkeling in online oriëntatie en aankoop door consumenten bij aankoop van een auto en aankoop van elektronica, waar ik dus veel ervaring mee heb. Dat is bijzonder boeiend.

En ik van met mijn neus in de boter, want Marktplaats komt op 1 juli met nieuwe advertentiemogelijkheden voor dealers en autobedrijven. We hebben de afgelopen tijd goed geluisterd naar de wensen van consumenten en autobedrijven op het gebied van adverteren, zoals het gebruik van grotere foto’s, wel of geen banners, opvallen en dat soort zaken. Het heeft geleid tot drie pakketten waar professionele adverteerders kunnen kiezen: Basis, Plus en Premium. Marktplaats Basis is eigenlijk het adverteren zoals dat nu al gebeurt, daar verandert niets aan. Maar dealers die meer leads willen halen uit hun advertenties kunnen kiezen voor Marktplaats Plus. Dan krijg je grotere foto’s, meer ruimte op je bedrijfspagina, en meer opties om opvalmogelijkheden in te zetten. Marktplaats Premium tenslotte is het toppakket voor de adverteerder die de bezoeker meteen willen laten zien wat hun meerwaarde is, zoals goede garantie. Je hebt dan bijvoorbeeld geen banners bij je advertentie, zodat de bezoeker zich beter focust op jouw aanbod.”

Proberen

“Ik denk dat het als autobedrijf belangrijk is om alles te proberen. En niet om het proberen, maar je moet gaan meten wat er nu werkelijk gebeurt. De vraag die je jezelf stelt is: ‘Ik investeer in hierin, maar wat levert het me op.’ Want wat voor de een werkt, kan voor de ander juist geen succes hebben. Ik zal dus nooit zeggen dat je als autobedrijf Facebook moet inzetten. Het kan, maar in een andere regio werkt adverteren in de plaatselijke krant misschien nog altijd beter. Dat geldt ook voor een eigen website. Om dat goed te doen moet je veel investeren, zowel qua geld als tijd. Voor dealerholdings meestal niet zo’n probleem, maar een kleiner autobedrijf moet zich afvragen of dat het waard is.

En om dan toch weer even op Marktplaats terug te komen, we zien dat met de mogelijkheden die er zijn bedrijven ervoor kiezen om hun voorraad op Marktplaats te zetten en hun bedrijfspagina mooi en goed in te richten. Dat fungeert dan als hun eigen website. Tast dus als dealer of autobedrijf je mogelijkheden af en maak voor jezelf inzichtelijk wat het oplevert, dat is eigenlijk mijn beste advies wat ik de branche mee kan geven.”
Jeroen, heel erg bedankt dat je bij me aan wilde schuiven en de luisteraars hebt bijgepraat over de mogelijkheden van Marktplaats, maar ook de vergelijking hebt gemaakt tussen onze branche en de wereld van de consumentenelektronica. Het was erg interessant en leerzaam.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Nieuweautokopen.nl, Marktplaats, Autodata Nederland,  UnameIT en Bovemij.

Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres.