David Kain van Kain Automotive

Wees progressief, wees innovatief en zorg als dealer dat je je eigen toekomst onder controle hebt. Daarmee bescherm je jezelf en vooral je business

David Kain

Welkom bij weer een nieuwe #DCDW Podcast. Ik spreek deze week met David Kain, die ik heb leren kennen tijdens het jaarlijkse NADA Dealercongres in de Verenigde Staten. David gaf daar presentaties over het behandelen van leads, dus mijn aandacht was meteen getrokken. Daarbij is David de oprichter van Ford Direct.com, een samenwerking van de Amerikaanse Ford-dealers en de fabrikant om online nieuwe Fords te verkopen. En dat al zestien jaar geleden… David, welkom, vertel om te beginnen nog even iets meer over jezelf.

Online dealernetwerk

“Hartelijk dank Paul dat ik hier mag zijn. Ik ben opgegroeid in een echt automotive-gezin, mijn familie had al dealerbedrijven dus ik weet eigenlijk niet beter. Vijftien jaar geleden startte ik mijn eigen bedrijf, Kain Automotive, waarmee ik dealerbedrijven train in beter zaken doen, ondermeer door de inzet en training van business development centers (BDC’s). Daarnaast bedacht ik eind jaren negentig, toen de internetbubble op z’n hoogtepunt was en iedereen ineens online aanwezig wilde zijn, dat ik als dealer niet de kaas van mijn brood wilde laten eten doordat mensen auto’s direct online van de fabriek zouden gaan kopen. Zo kwam ik op het idee om de fysieke constructie van een dealernetwerk te vertalen naar een online netwerk. Lang verhaal kort: we startten forddirect.com en hielden daarmee als dealers de online verkoop bij onszelf, met alle support van het hoofdkantoor van Ford.”

Four bucket sales people

“Wat ik de kern vind van goede leadbehandeling, is natuurlijk communicatie met de klant. Een voorbeeld: uit onderzoek blijkt dat van alle e-mail die door bedrijven aan klanten verstuurd wordt, slechts twintig procent geopend en gelezen wordt. Bij sms is dat percentage 98 procent. Dus moet je daar wat mee doen als autobedrijf, en ook sms weer gaan inzetten als volwaardig communicatiemiddel. En hou ook de nieuwe berichtvormen als Facebook messenger en Instagram messenger in de gaten. Steeds meer mensen gebruiken dat. Het brengt me op de ideale autoverkoper. Die moet over vier kernkwaliteiten beschikken, wij noemen dat de ‘four bucket sales people’: allereerst moet hij ervoor zorgen dat de showroom er spic en span uitziet en dat dit een aantrekkelijke plek is voor de klant om te zijn. Ten tweede moet hij uitstekend kunnen communiceren aan de telefoon.

Vervolgens zijn natuurlijk ook zijn schriftelijke communicatiekwaliteiten van belang: met e-mail en internet gaat hij als vanzelfsprekend goed om. Tenslotte moet hij ook in staat zijn om zijn eigen business te laten groeien, dus de lat voor zichzelf hoog leggen. Ik geloof niet in verkopers die één of meer van deze vier kwaliteiten missen, ook al zijn ze in de andere erg goed.”

David, heel hartelijk dank voor je komst naar Nederland en je bijdrage aan deze #DCDW Podcast. Erg leuk om een keer vanuit een heel ander, in dit geval Amerikaans perspectief te praten over leads, online zakendoen en de kansen en bedreigingen voor dealers. Heel veel succes met je prachtige bedrijf en wij spreken elkaar snel weer.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Nieuweautokopen.nlMarktplaatsAutodata Nederland,  UnameIT en Bovemij.

Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres.