Pageimage
DCDW Podcast 4 door Paul

Vincent Jorritsma van Webuildretail

Het loont om na te denken over je marktbewerking!

Vincent Jorritsma

Deze week alweer de vierde #DCDW Podcast, van harte welkom! Ik spreek vandaag met Vincent Jorritsma, COO van Webuildretail. Webuildretail is een startup en opereert onder de vleugels van Innovam. Vincent werkt nu twee jaar in de autobranche en was daarvoor verantwoordelijk voor sales en marketing voor de zakelijke klanten van Essent. Opmerkelijk: Vincent gelooft niet in social media voor autobedrijven, tenminste niet om overal op aanwezig te willen zijn. Interessant, dus Vincent, licht dat eens toe?

Verschillende Kanalen

Vincent: “Op het gebied van social media liggen onze meningen misschien wat uit elkaar. Ik ben namelijk van mening dat je niet zomaar moet losgaan op elk platform, maar de dingen moet doen met een plan. Dus eerst nadenken, testen en evalueren. Er moet een gedachte achter zitten. En dan kom ik meteen bij Webuildretail, want dat is precies de kern van onze filosofie. We zijn twee jaar geleden begonnen met als doel om autobedrijven beter te leren retailen, vanuit de marketinggedachte. Na een ronde door het land, waarin we zo goed mogelijk probeerden aan te voelen wat er speelt, zijn we begonnen salesmedewerkers en managers te trainen. Met de kennis die we daarmee opdoen maken we ons aanbod steeds concreter.

Marketing speelt een steeds grotere rol binnen het autobedrijf. Ga maar na: vroeger was er eigenlijk maar één kanaal waar je je auto’s verkocht: de showroom. Nu zijn dat wel zeven of acht kanalen, die elk een verschillende rol in het aankoopproces van de klant spelen. Rollen en taken binnen het autobedrijf veranderen daardoor dus ook. Ik ben van mening dat de marketeer van iemand die verantwoordelijk is voor de folders en de advertenties een veel bredere rol moet krijgen. Hij kan de juiste klant aan het juiste product verbinden, noem het concurreren, waarna de salesmensen zich volledig kunnen richten op het converteren.”

Marketing

“Webuildretail levert de gereedschappen. Zoals het websitepakket, met een unieke, responsive site die zich automatisch aanpast aan het device waarop de klant de site opent. Van die site zie je in beeld overigens maar 40 procent, want 60 procent van de unieke inhoud draait op de achtergrond en genereert data over de klant. Dat gaat verder dan alleen de tijd die hij besteedt op de website. We kunnen de verkoper bijvoorbeeld ook precies vertellen naar welke andere auto’s de klant heeft gekeken alvorens hij een lead genereerde op die ene auto.

Bovendien kunnen we de site integreren met elk CRM-systeem en binnenkort zelfs met DMS-systemen. Dat maakt het helemaal makkelijk: het doel is dat de website die wij aanbieden een soort service is, gemaakt voor en gericht op de gebruikers. Inzicht in marketing en kennis, daarin zijn wij sterk en denk ik dat autobedrijven nog een slag kunnen slaan, zeker op het gebied van marketingtoepassingen.”

Vincent, heel hartelijk bedankt voor dit gesprek en alle kennis die je met ons wilde delen. Ik discussieer graag nog eens met je verder, en dat gaat zeker gebeuren. Je bent voor de luisteraars te bereiken via LinkedIn, en natuurlijk de website webuildretail.com. Nogmaals dank!

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Nieuweautokopen.nl, Marktplaats, Autodata Nederland, Tevreden.nl en taGGleauto.

Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

TaGGleAuto creëert video’s in seconden welke geautomatiseerd worden toegevoegd aan uw advertenties. De kracht van taGGleAuto ook ervaren? Vraag nu de gratis proefmaand aan op taGGleAuto.nl. Ruim 2000 autobedrijven gingen u voor!

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

Tevreden.nl: Als uw klanten meer zijn dan alleen een rapportcijfer
De doorlopende klanttevredenheidsonderzoeken van autobedrijf.tevreden.nl helpen u exact te bepalen waar eventuele verbeterpunten liggen voor uw dienstverlening. U krijgt real-time inzicht in klantervaringen en weet precies wat klanten van u vinden. Deze reviews kunt u delen op uw eigen website, autobedrijf.tevreden.nl, Opiness.nl en de grotere occasions portals als Marktplaats en Autotrack. Heel belangrijk voor de online vindbaarheid en promotie van uw bedrijf! Enthousiaste klanten zijn dé weg naar het succes! Meer info via autobedrijf.tevreden.nl.

De nieuwste ontwikkelingen van de automotive in jouw inbox

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Niets missen van de online automotive?