Sven Holtman van DTC Media

Je online showroom is je belangrijkste vestiging, maar zorg er voor dat je zelf doet waar je goed in bent, en dat is auto’s verkopen. Online adverteren is werk voor specialisten en kun je het beste uitbesteden.

Sven Holtman DTC

Welkom bij de #DCDW Podcast van deze week met als gast Sven Holtman van DTC Media. Sven is ondanks zijn jonge leeftijd een van de meest succesvolle online marketeers binnen de automotivebranche. Uitdagingen ziet Sven in drie zaken: mobiel, waardetoekenning en zoekmachines op basis van voorkeuren. In deze podcast wil ik met Sven onder andere praten over de resultaten van een Adwordscampagne op basis van de gebruikte voorraden bij dealers die succesvol zijn verlopen. Dat klinkt wat cryptisch, dus Sven, leg eens uit?

Combinatie

“Paul, dank je voor deze introductie, en natuurlijk de uitnodiging voor deze podcast. We gaan het inderdaad hebben over een campagne die ik heb opgezet om voor een dealer zoveel mogelijk klikken te genereren op zijn voorraad nieuwe en gebruikte auto’s. Toevallig heeft Evert Littooy vorige week in de podcast al uitgelegd wat het verschil is tussen SEO en SEA, dus dat ga ik niet doen. Wel wil ik eraan toevoegen dat de juiste combinatie van beide methoden de sleutel tot succes is… maar dat spreekt eigenlijk voor zich. Waar we ons bij DTC Media vooral mee bezighouden is de juiste combinatie van de inzet van online marketingbudget voor dealers. Waarin Google Adwords een centrale rol speelt, want je ziet gewoon nog steeds dat een goede inzet van Adwords belangrijk is om mee te doen binnen de zoekresultaten. Je ontkomt er als dealer bijna niet aan dat de importeur van je merk de eerste twee of zelfs drie betaalde resultaten opeist in de zoekresultaten, daar kom je niet tussen. De kunst is dus om zelf, bijvoorbeeld op basis van je voorraad gebruikte auto’s, daarop aan te sluiten en te zorgen dat je de volgende bent.”

Voorraadlijst

“In dat kader hebben we onlangs voor een grote dealergroep alle gebruikte auto’s op een speciale website gezet en met behulp van een online spreadsheet als het ware ingeladen in Google. Met behulp van diverse technieken, die echt te ver gaan om te verwachten dat de gemiddelde dealer die zelf kent en kan toepassen, worden van al die auto’s online advertenties gegenereerd, bijvoorbeeld op basis van de prijs, die consumenten zien als ze zoeken naar een auto die past bij een van de auto’s uit de voorraad. Via een voorraadlijst komt de consument op de voertuigdetailpagina terecht.

Juist in die combinatie ziet in mijn optiek het succes van online aanwezig zijn en adverteren. Dealers zijn goed in auto’s verkopen, dus daar moeten ze zich op focussen. Zelfs in de bedrijven waar iemand verantwoordelijk is voor online zie je dat deze functie vaak zo breed is, dat de specifieke kennis en kunde ontbreekt. Geen schande natuurlijk, maar als dealer moet je dan samen met een marketingbureau de advertentiedriehoek afstemmen. Geld kost het toch wel, twintig euro voor een goede lead is eigenlijk heel normaal. Dus als je investeert, bijvoorbeeld in Adwords, doe dat dan zo succesvol mogelijk en vraag hulp aan een specialist.”

Bedankt voor je komst naar de #DCDW Podcast, Sven. Ik vond het weer een interessant gesprek waar dealers ongetwijfeld wat aan hebben. Graag tot een volgende keer en heel veel succes met alle projecten bij DTC Media waar je je mee bezighoudt.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Nieuweautokopen.nlMarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres.