Elmer Kruys van Elmark-Online

Als de klant kan kiezen uit twee identieke occasions, de ene geadverteerd met goede, aantrekkelijke foto’s en de andere voorzien van waardeloos beeld, dan is het geen verrassing welke auto hij als eerste zal gaan bekijken.

Elmer Kruys

Welkom bij de #DCDW Podcast van deze week met als gast Elmer Kruys. Elmer is autofanaat en fotograaf, dus dat hij geobsedeerd is door een goede foto van een auto is niet zo gek. Daarnaast is Elmer online markteteer. Net als ik bekijkt hij wekelijks webinars en leest hij blogs over online marketing in de autobranche. Volgens Elmer kun je met de juiste online foto’s vertrouwen wekken bij de klant, dus daar zullen we het zeker over gaan hebben vandaag. Elmer, welkom, ben ik nog iets vergeten?

Mooi weer

“Paul, dank je, prima verhaal. Wat ik nog wil toevoegen, om maar mee te beginnen: ik ben nu zes jaar ondernemer en nog elke dag bezig met kennis vergaren en mezelf ontwikkelen, bijvoorbeeld door het bekijken van filmpjes op YouTube, blogs, de webinars die je noemde, en nog veel meer. Dat leren houdt eigenlijk nooit op. Ik ben fotograaf en online marketing doe ik erbij. Dat is eigenlijk een heel logische combinatie, want foto’s zijn als autobedrijf je belangrijkste online marketinginstrument. Een advertentie met goede foto’s blijft letterlijk op het netvlies liggen, waar slechte foto’s de klant snel laten doorklikken naar de volgende aanbieding. Terwijl je, als je als autobedrijf een paar simpele regels in acht neemt, je foto’s makkelijk kunt verbeteren.

Bijvoorbeeld de afstand: ga een meter of tien van de auto af staan zodat je de vormen mooi in beeld brengt. Ik zie nog teveel foto’s die van te dichtbij worden gemaakt, en dat is zonde. Ook al moet je maximaal aandacht aan de auto geven op de foto. Klinkt logisch, maar hoe vaak zie je niet een foto van een auto voor een pand, waarbij men graag het bedrijfslogo in beeld wilde brengen? En als dat toevallig twee hoog op het pand zit, bestaat vervolgens driekwart van je foto uit muur. Buiten fotograferen is overigens prima, in het daglicht komen de kleuren van een auto vaak mooier naar voren dan onder het kunstlicht in een studio vind ik. Al is een groot voordeel natuurlijk dat het in een studio altijd mooi weer is, dus zeker als je dagelijks een groot aantal auto’s moet fotograferen is zo’n vaste fotolocatie binnen erg handig.”

Persoonlijk

“Een goed spiegelreflexcamera is eigenlijk ook een investering waar je niet omheen kunt. Zo’n apparaat maakt nu eenmaal veel betere en scherpere foto’s dan een telefoon. Schrik niet van de instellingen, de automatische stand is voor goede foto’s voldoende, maar als je gaat experimenteren en je er een beetje in verdiept kun je er natuurlijk nog veel meer uit halen.

Wat ik mis bij veel autobedrijven waar ik kom, en dat is meteen een tip die ik wil meegeven, is een persoonlijk verhaal op je website of je social mediakanalen. Vertel als bedrijf nu eens wie je bent, waarom je dingen doet zoals je ze doet en laat zien hoe de medewerkers heten die klant zal aantreffen. Mensen doen zaken met mensen, persoonlijk vertrouwen is daarbij heel belangrijk. Laat gewoon zien dat je niets te verbergen hebt, dan heb je in elk geval bij mij al een streepje voor en bij veel potentiële klanten ook denk ik. En experimenteer eens wat met de verschillende social media die er zijn. Daar kun je in deze tijd niet meer omheen en het kan je alleen maar winst opleveren, zolang je maar wat tijd neemt jezelf erin te verdiepen en uit te zoeken welk platform bij jou past. Want ze allemaal inzetten is niet nodig, richt je maar tot een of twee mediakanalen die voor jou waardevol zijn.”
Elmer, heel hartelijk bedankt voor dit gesprek waar onze luisteraars weer een aantal leuke dingen uit kunnen hebben opgestoken. Heel veel succes met je bedrijf en wellicht tot ziens.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Nieuweautokopen.nlMarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres.