Michael Cirillo van Flexdealer

Marketing is een experiment. Je kunt er niet snel genoeg mee de mist in gaan, maar uiteindelijk vindt ook jouw content wel een publiek. Wees dus niet bang en doe het anders dan de rest.

Michael Cirillo

Welkom bij de #DCDW Podcast van deze week met als gast een Italiaanse Canadees: Michael Cirillo. Michael is host van The Dealer Playbook, de best beluisterde automotive-podcast ter wereld. Ook is hij CEO van zijn eigen bedrijf Flexdealer.com, een fullservice marketingbureau voor autobedrijven. Michael, welkom bij de #DCDW Podcast, waar wil je het vandaag met ons over hebben?

Benzine

“Dank je, Paul, wat gaaf om hier te mogen zijn. Ik heb al diverse podcasts van je beluisterd, en natuurlijk, van het Nederlands versta ik niets maar je hebt ook al gesproken met Dave Page en wat andere Engelstalige gasten en ik vond dat erg interessant. In The Dealer Playbook ontvangen we ook gasten vanuit de hele wereld en dat vertaalt zich in luisteraars die ook overal vandaan komen. Mooi om op die manier van elkaar te leren. Want als dealers zullen we ons moeten onderscheiden als bedrijf, want met het product dat we aanbieden lukt dat niet.

Ik vergelijk het wel eens met brandstof. Of ik nu benzine bij tankstation A of tankstation B koop, het spul is overal hetzelfde en de prijs op een paar centen na ook. Dus ik stop bij het tankstation dat ik tegenkom zodra ik moet tanken. Maar stel je nu eens voor dat ik de eigenaar van een bepaald tankstation ken. En hij kent mij. En zegt elke keer dat ik kom dat hij het waardeert dat ik bij hem tank, dat hij mijn podcast heeft beluisterd en interessant vond, en geeft me een klein presentje voor de Kerstdagen mee… Zijn benzine is nog steeds hetzelfde, maar ik tank voortaan wel daar. Dit voorbeeld is voor autodealers net zo in te vullen. Ze verkopen immers exact dezelfde auto’s voor dezelfde prijs, dus het onderscheid moet ergens anders vandaan komen.”

Relatie

“Je kunt lang of kort discussiëren over het bestaansrecht van de eigen dealerwebsite, want we zien dat de portals en internetreuzen als Google en in de VS ook Amazon een steeds grotere invloed krijgen op het online zoek- en oriëntatieproces van de klant. Toch is er één ding wat niet verandert: als ik als klant iets ga kopen, wil ik me daar zeker over voelen. Daartoe wil ik zoveel mogelijk informatie hebben, en dat is iets wat ik mis op de meeste portals. De informatie over de auto is overal eigenlijk hetzelfde, en ik zal verder moeten gaan zoeken naar de argumenten die mij over de streep trekken. Bijvoorbeeld wanneer je als klant in de markt bent voor een zakenauto van een premiummerk: ik kan nergens vinden waarom ik als hoogopgeleide professional uit Amsterdam in een Volvo moet gaan rijden in plaats van in een Audi, om maar eens een willekeurig voorbeeld te noemen. Daar is echt nog een markt te winnen denk ik.

Het sluit ook aan bij wat ik al eerder zei over dealers: ik geloof dat er een zware storm op komst is. En niet vanwege de snelle technologische vooruitgang die er momenteel gaande is, maar vanwege de noodzaak om juist nu als dealer een relatie op te bouwen met je klanten. Doe je dat niet, dan zul je de storm niet overleven. Ga je dus vooral niet druk lopen maken over zelfrijdende auto’s of andere dingen waar je misschien bang van zou kunnen worden, want echt, ze komen en als je nu al vreest dat je daar niet aan zult kunnen wennen, dan teken je als dealer je doodvonnis. Focus je op twee dingen: geef je klanten vertrouwen in jou als dealer en biedt ze de informatie die ze nodig hebben om met een zeker gevoel een aankoop te doen. Heb je dat voor elkaar, dan kom je er wel.”

Michael, heel hartelijk dank voor je interessante bijdrage aan deze Podcast. Ik hoop dat we samen tijdens de volgende NADA in Las Vegas iets kunnen doen voor de Nederlandse dealers, dus wij gaan elkaar zeker nog spreken!

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Nieuweautokopen.nlMarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres.