Pageimage
DCDW Podcast 7 door Paul

Frans de Hoyer van GW Management

“Zolang er een factuurrelatie is, mag je zonder te vragen je klant een e-mailnieuwsbrief sturen.”

Frans de Hoyer

Welkom bij de #DCDW Podcast met als gast Frans de Hoyer van GW Management. Frans is iemand die denkt in kansen en is ondernemer geworden in een tijd dat nog niemand van het woord ‘startup’ had gehoord. Hij begon 25 jaar geleden in de branche als autoverkoper. Nu is hij dé specialist op het gebied van e-mail binnen automotive. Frans, welkom, ben ik iets vergeten in deze introductie?

Nieuwsbrief

“Dank je Paul, je was heel volledig. Leuk dat je e-mail noemt, want dat is inderdaad een van de dingen waar ik dealers mee help. Om daar maar meteen op in te haken: we hebben in onze branche de afgelopen twintig jaar e-mail zien worden tot wat het is. Maar de fout is te blijven hangen in de klassieke benadering. Ik geloof nog steeds in e-mail, maar dan moet je het wel goed doen. Nieuwsbrieven bijvoorbeeld: het is een perfect middel om elf keer per jaar extra in contact te komen met je klant. En omdat auto emotie is, bereik je echt wel wat mits je de juiste content en techniek ervoor inzet. Ik hoor van dealers dat klanten reageren op de inhoud van de nieuwsbrief, en dat het gewaardeerd wordt. Wij bereiken gemiddeld een percentage van 35 procent dat de nieuwsbrief opent, en dat is heel hoog vergeleken met andere branches.”

Tip

“Ik hoor nog wel eens dat dealers bang zijn dat hun nieuwsbrief als spam gezien wordt of dat ze de wet overtreden als ze het e-mailadres van een klant toevoegen aan de verzendlijst. Voor hen heb ik een tip: zolang je een factuurrelatie hebt met iemand, hoef je niet expliciet om toestemming te vragen een nieuwsbrief te versturen. In andere gevallen moet je wel voorzichtig zijn natuurlijk. En zorg ervoor dat het e-mailadres waarvandaan je de nieuwsbrief verzendt, herkenbaar is voor de klant en ook gebruikt kan worden voor een reactie. Mensen zijn gewend op ‘reply’ te klikken, dus zorg dat antwoorden op je e-mail gelezen worden door je verkopers.

Nog meer tips

Nog een tip: zorg dat je nieuwsbrief responsive is, dus gelezen kan worden op desktop en mobiel. Al bijna de helft van alle nieuwsbrieven wordt mobiel gelezen en dat percentage stijgt, dus ook daar kun je niet meer omheen. Zorg dus ook dat je als dealer weet wat er gebeurt met je nieuwsbrief, dus let op je KPI’s. Wie leest hem, wanneer en waar. Pas daar je content op aan, dat maakt je e-mails interessanter. En schoon je bestand op, dus verwijder e-mailadressen van mensen die je nieuwsbrief nooit openen.

Social Media

Tot slot social media: er zijn twee platforms waarop je als dealer actief moet zijn. LinkedIn, puur om je netwerk te vergroten, en Facebook. Vind elkaar leuk – als jij het bedrijf waar je klant werkt een like geeft, krijg je er geheid eentje terug. Zo simpel is het, je wordt elkaars fan.”

Frans, dank voor je interessante beschouwing en al je tips en tricks over e-mailnieuwsbrieven. Ik weet zeker dat onze luisteraars hier wat van opgestoken hebben.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Nieuweautokopen.nl, Marktplaats, Autodata Nederland, Tevreden.nltaGGleauto en UnameIT.

Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

TaGGleAuto creëert video’s in seconden welke geautomatiseerd worden toegevoegd aan uw advertenties. De kracht van taGGleAuto ook ervaren? Vraag nu de gratis proefmaand aan op taGGleAuto.nl. Ruim 2000 autobedrijven gingen u voor!

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

Tevreden.nl: Als uw klanten meer zijn dan alleen een rapportcijfer
De doorlopende klanttevredenheidsonderzoeken van autobedrijf.tevreden.nl helpen u exact te bepalen waar eventuele verbeterpunten liggen voor uw dienstverlening. U krijgt real-time inzicht in klantervaringen en weet precies wat klanten van u vinden. Deze reviews kunt u delen op uw eigen website, autobedrijf.tevreden.nl, Opiness.nl en de grotere occasions portals als Marktplaats en Autotrack. Heel belangrijk voor de online vindbaarheid en promotie van uw bedrijf! Enthousiaste klanten zijn dé weg naar het succes! Meer info via autobedrijf.tevreden.nl.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

De nieuwste ontwikkelingen van de automotive in jouw inbox

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Niets missen van de online automotive?