Frank van den Nieuwenhuijzen – VDNS

Zorg als dealer altijd dat je een breed gamma hebt. Mocht een merk of product even wat minder lopen, dan kun je je omzet halen in een andere tak van sport. Zo hou je je business draaiend.

Welkom bij weer een nieuwe aflevering van de #DCDW Podcast. Deze week spreek ik met Frank van den Nieuwenhuijzen, eigenaar van Kia- en Suzuki-dealer VDNS in Helmond. Tevens heeft Frank een leasemaatschappij en een universeel autobedrijf. Frank, van harte welkom in de #DCDW Podcast, kun je nog wat meer vertellen over jezelf en je bedrijf om te beginnen?

Juiste verkoper
“Natuurlijk Paul, dank allereerst voor de uitnodiging. Wat leuk is om toe te voegen is dat alle bedrijven die je net noemde onder één dak zitten en we daar de naam Autodroom Helmond voor gebruiken. Er vallen ook een schadebedrijf onder, een poetsbedrijf, de twee dealerbedrijven, het onafhankelijke autobedrijf en tot slot Brabant Autolease. Een bewuste keuze, want na een aantal jaren voor diverse dealerbedrijven gewerkt te hebben dacht ik dat ik het zelf beter kon, zoals ondernemers wel vaker denken… En dat heeft dus geresulteerd in Autodroom Helmond. Ik geloof niet in het denken als dealer of als universeel autobedrijf apart, maar probeer die juist aan elkaar te koppelen en van elkaar te laten profiteren.

Ik was wel verrast dat ik laatst een telefoontje van BOVAG kreeg waarin me verteld werd dat ik bij de laatste tien finalisten aan de verkiezing ‘Autobedrijf van het Jaar’ hoorde. Dat betekent toch dat je het goed doet. Ook online, daar zetten we heel bewust op in. We hebben twee actiesites, zorgen dat we online goed bereikbaar zijn, ook via Whatsapp. Naar mijn mening is de verkoper de ideale persoon om een lead op te volgen, want die moet uiteindelijk ook de deal sluiten. Wel moet de lead dan bij de juiste verkoper terechtkomen: stel, verkoper A ruilt een auto in, dan is hij ook verantwoordelijk voor de online presentatie van die auto en vind ik dat als er een lead binnenkomt op die occasion, verkoper A degene is die hem oppakt. Hij kent de auto, weet dat meneer Jansen er altijd heel zuinig op was dus hij is de aangewezen persoon om die auto te verkopen.”

Importeurs
“Omdat ik zowel dealer van Kia als van Suzuki ben zie ik goed de verschillen tussen hoe beide importeurs met leads en online omgaan. Kia is daarin een stuk verder dan het wat behoudender Nimag. Natuurlijk zit dat voor een deel ook wel in de klanten van het merk, de Suzuki-klant is een andere dan de Kia-koper. Veel Kia-rijders komen bij andere merken vandaan, dus de marktbewerking is heel anders dan de trouwe Suzuki-klant. Toch vind ik het jammer dat ik de leads van beide merken die via de importeurs komen nog niet in mijn eigen LMS kan laten binnenkomen: dat zou de opvolging weer een stukje makkelijker maken.

Waar ik wel blij mee ben is dat iedereen er wel van overtuigd dat je als dealer of onafhankelijk autobedrijf een goede website moet hebben. En toch… ik zie nog steeds collega’s waarbij dat niet zo is en dat vind ik echt onvoorstelbaar. Je website moet de basis zijn, die moet kloppen. Net als in je showroom moet je daar geen steken meer laten vallen.”
Frank, hartelijk dank voor je bijdrage aan deze #DCDW Podcast. Leuk dat je onze luisteraars mee wilde nemen naar Helmond en een kijkje gunnen in de bedrijven onder dat grote dak. Heel veel succes en tot een volgende keer.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

MarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres!