Elias Crum van Marketing Guys interview Paul de Vries

Als je slechte verkopers hebt, en geen processen, dan heeft marketing weinig zin!

Welkom Paul de Vries bij de Marketing Technology Podcast met Elias Crum van Marketing Guys. Paul, jij bent spokesperson bij Marktplaats en Ebay en oprichter van #DCDW, de Digital Car Dealer Workshop. Kan je wat toelichten over jezelf en wat je voor deze merken doet?

“Jazeker. Ik ben Paul, 47 jaar, en ik heb twee petten op. Ik ben woordvoerder voor Marktplaats.nl in Nederland en 2ehands.be in België en de oprichter van #DCDW. Onze missie is om de online automotive beter te maken. Beter in de vorm van: hoe kunnen dealers meer halen uit hun investering in marketing? Met Marktplaats en #DCDW zijn we elke dag bezig om dat vraagstuk te beantwoorden. Ik ben in 1997 begonnen als Ssangyong-dealer. Toen moesten we marketing doen omdat niemand het merk kende of zelfs maar wist hoe de naam geschreven werd. Je moest alles zelf doen. Maar als je met de uitkomsten van je marketinginspanningen niets doet, heb je alles eigenlijk voor niets gedaan. Op dat punt willen we de automotive helpen en ondersteunen.”

Proces voor succes
“Klanten en auto’s zijn de afgelopen twintig jaar veranderd. De manier waarop dealers met onlineklanten omgaan is vaak niet veranderd. Autobedrijven zijn te vaak een digitaal antwoordapparaat. Online succes hangt sterk af van een persoon. Als die persoon weggaat, en er zit geen proces achter, dan zakt het in elkaar. Omgaan met online leads blijft lastig voor een grote groep bedrijven. De belknop op Marktplaats is net zo goed een online lead als een reactie via de app of via een online formulier. Vervolgens draait het om de vraag: hoe snel pak je de telefoon op, wat is je doel, wat zijn je meetmomenten? Eén datapunt is nog geen data. Alles begint met een proces. Dat proces kan voor ieder bedrijf anders zijn. In de automotive zijn we teveel met de waan van de dag bezig. Dat maakt het lastig. De klant is zoals hij is. Wij zijn ondernemers. Dus moeten wij ons aanpassen aan de klant.”

Open mind
“De automotive richt zich met marketing teveel op prijs en korting. Zo hebben we de klant zelf opgevoed. Die draak hebben we zelf gemaakt. Marketing kan goed voor ons werken als we de gereedschappen van 2019 oppakken. Bijvoorbeeld met marketingcampagnes gebaseerd op een opgeschoonde database, en door gebruik te maken van geofencing. Met een open mind kan je als dealer voordeel hebben ten opzichte van een ander. Acht jaar terug wisten we niet dat de smartphone de afstandsbediening van de tv zou worden, of hoe groot social media zou worden. Je moet als ondernemer dus flexibel zijn. Als je slechte verkopers hebt, en geen processen, dan heeft marketing weinig zin. Een marketeer vindt nooit een lead die zegt: waar moet ik tekenen. Goede verkopers en goede processen blijven onmisbaar.”

Hartelijk bedankt Paul. We gaan jouw tips gebruiken en we hopen dat de luisteraars hetzelfde doen!

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

MarktplaatsActivleaseUCCCalldrip en UnameIT

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

ActivLease is expert in elektrisch leasen. Wij werken samen met de beste leasemaatschappijen, banken en dealers om maatwerkoplossingen te bieden aan de mkb’er en zzp’er. Mobiliteit met scherpe leaseprijzen, hoge inkoopkortingen en een grote voorraad leaseauto’s die snel leverbaar zijn.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Calldrip is een rapid respons tool die de verkoper in staat stelt om direct, snel en effectief met je klanten in contact te komen! Vele importeurs zoals Hyundai, Opel en Toyota gebruiken Calldrip al succesvol.

UCC: Steeds meer collega’s gebruiken Used Car Controller. Taxeren, calculeren, publiceren of auto’s verhandelen met je persoonlijke handelsplatform? Met 1 abonnement geeft Used Car Controller je controle over alle kritische gebruikte auto processen. Zo maakt Used
Car Controller je tot de beste in je vak!