Helle Berk en Tjalling Bos van UnameIT (LEF)

Welkom allemaal bij een nieuwe aflevering van onze podcast met de missie om de online automotive beter te maken. Vandaag doen we dat met twee gasten, namelijk Helle Berk Productowner bij UnameIT en Tjalling Bos LEF Consultant. Dame en heer ontzettend welkom hier in Ede! Helle, om met jou te beginnen. Kun je jezelf voorstellen, wie je bent, wat je doet bij UnameIT en wat in een productowner is?

Helle Berk en Tjalling Bos

Ik ben 32 jaar en op mijn achttiende gestart in de autobranche als stage. Dat was een beetje noodzaak want ik had eigenlijk nog niks met auto’s (wat inmiddels wel veranderd is). Dat was mijn eerste stap binnen de automotive en daar ben ik gebleven als bijbaantje. Vervolgens ben ik uitgenodigd om bij Care-Mail te komen, daar maakte ik de overstap van autobedrijf naar autobranche-IT. Toen ben ik er even uitgestapt om te gaan reizen en uiteindelijk ben ik bij UnameIT uitgekomen waar ik nu inmiddels alweer 5 jaar werk. Binnen UnameIT ben ik nu ruim een jaar Productowner. Dat houdt in dat ik zowel intern als extern mag kletsen over LEF en MAX. Dan kijk ik wat iedereen verwacht van onze producten. Deze informatie speel ik vervolgens door aan het team en dan kijken we wat er aan deze producten veranderd moet worden in de toekomst. Het is heel erg breed. Zo spreek ik met iedereen binnen het bedrijf en ben ik natuurlijk bij de een wat geliefder dan bij de ander, maar dat probeer ik natuurlijk in evenwicht te brengen. 

Tjalling nu geef ik jou het woord. Wie ben je en wat doe je?

Ik zorg ervoor dat onze klanten in de dagelijkse praktijk succesvol en goed met onze producten kunnen werken. Dus ik ga bij de dealers langs en geef ze advies over hoe ze beter met de producten aan de slag kunnen gaan, met het doel om hun proces te verbeteren. Ik kom van origine ook uit een autofamilie dus dat auto-DNA dat zit er wel in. Tijdens mijn studie heb ik parttime in de verkoop gewerkt en toen ik klaar was zat ik nog twee jaar in de autoverkoop. Daarna ben ik bij UnameIT aan de slag gegaan. Daar werk ik dan voor LEF, SAM en MAX. Die namen bestaan uit marketingtechnisch perspectief uit drie letters. LEF staat voor: Lead en E Commerce Follow-up. MAX staat voor Marketing Automation Experience en dan heb je nog SAM dat voor Sales And Aftersales Management staat.

LEF en MAX

LEF is ons Lead Management Systeem. Het is vijf jaar oud en werd live gezet op Helle’s eerste werkdag. We hadden met LEF destijds veel mazzel dat heel veel dealers met ons wilden starten. Je merkte daardoor ook dat er zoveel behoefte was naar een plek om je leads op te volgen. Het hele idee van LEF is gebaseerd op het gebrek aan inzicht dat je als autobedrijf hebt. Overal komen leads vandaan en dat is voor die autobedrijven heel erg tijdrovend. Dat is dan ook de reden waarom LEF zo succesvol was in het begin. Uiteindelijk hebben we daar nog heel veel omheen gebouwd in de loop der jaren en halen we nog steeds verschillende klanten binnen. Deze klanten willen uiteindelijk inzicht in hun leads en natuurlijk een hogere conversie. 

MAX is onze Marketing Automation Tool. We hebben MAX dan ook gekoppeld aan LEF en aan SAM. Alles wat er in die systemen gebeurd, daar kun je MAX op verbinden. We zetten MAX eigenlijk ook wel eens neer als de extra verkoper. Zo hebben we met MAX in de coronaperiode ook wel eens gesolliciteerd bij bedrijven. Want als je al fantastische verkopers hebt, is MAX een fantastische extra verkoper om je verkopers te helpen en wanneer dit nog niet zo goed gaat kun je MAX altijd laten bijspringen. 

Koppeling van LEF met Calldrip

In LEF maken we al een hele tijd koppelingen met diverse importeurs. Zij stellen dan ook zeker deadlines aan hun dealers om de leads op te volgen. Wat we in de loop van de tijd gedaan hebben, is kijken hoe we de dealer kunnen ondersteunen om die leads zo snel mogelijk op te kunnen volgen. Zodat LEF ook de feedback aan die dealer kan geven dat dat gedaan is. Dat hebben we gedaan met jullie hele mooie tool. Calldrip maakt het mogelijk dat wanneer de lead binnenkomt de lead direct gebeld wordt. Met een simpele klik kan de verkoper de lead dan bellen. Voorheen kwam er in LEF te staan: “deze lead is mogelijk opgepakt door Calldrip.” Dat kan natuurlijk heel veel beter en hebben we nu veranderd.

Door deze integratie wordt er zodra er op de toets wordt geklikt, zichtbaar in LEF wie er met die lead in gesprek gaat via Calldrip. De feedback gaat ook gelijk naar de importeur toe. Dat betekent dat er geen handmatige actie in LEF meer gedaan moet worden omdat het accepteren van de call via Calldrip de feedback al is. Vanuit daar blijft de lead eigenlijk open staat in LEF en kun je heel gemakkelijk je actie doen. We maken het op die manier voor de verkoper nog gemakkelijker. Die snellere opvolging heeft zoveel effect op de conversie die je eruit haalt. 

Tjalling en Helle, dankjewel voor jullie komst naar de studio. Volgende week uiteraard weer een nieuwe gast of gasten met dezelfde missie: de online automotive beter te maken. Dankjewel!

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Marktplaats, 2dehands.be, UCCCalldrip, CARMEN BDC en Findio

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

Waarom kiezen voor Calldrip?

Calldrip is een succesvol leadopvolgings systeem dat zijn oorsprong heeft in de Verenigde Staten en dankzij #DCDW nu ook in Nederland en België beschikbaar is. Het systeem is vooral geschikt voor importeurs en grote dealerholdings die ervoor kiezen de leadopvolging bij de verkopers te leggen. Calldrip is de ideale tool om verkopers te ondersteunen bij leadopvolging en tot maximale conversie te komen.

Waarom kiezen voor UCC?

UCC: Steeds meer collega’s gebruiken Used Car Controller. Taxeren, calculeren, publiceren of auto’s verhandelen met je persoonlijke handelsplatform? Met 1 abonnement geeft Used Car Controller je controle over alle kritische gebruikte auto processen. Zo maakt Used Car Controller je tot de beste in je vak!

Waarom samenwerken met Findio voor auto?

Als u kiest voor Findio voor auto, kiest u voor een partner voor de lange termijn. Wij verzekeren u van:online retailoplossingen – ruime kennis en ervaring op het gebied van automotive – al uw krediet onder één dak – Ondersteuning van uw verkopers – Remarketing tools – digitale oplossingen voor dealermanagementsystemen van Autodata, VWE Automotive, Used Car Controller of Autosoft om uw auto’s gemakkelijk te adverteren en te beheren op meerdere autoverkoopsites.

Waarom kiezen voor Spincar?

Auto kopen anno 2020? Naast gemak, betrouwbaarheid kijkt een consument ook naar presentatie. De kleding- en electronicabranche doet dit al jaren door 360º beeld te gebruiken bij presentaties. En dat werkt. Mensen zijn op zoek naar volledigheid tot in detail. Als webshop profiteer je daar optimaal van. Daarom is 360º presentatie ook de manier om de aandacht voor consumenten te trekken die op zoek zijn naar een auto. Autobedrijven die werken met 360º beeld, -spins-, merken dat klanten het enorm waarderen en ontvangen beduidend meer leads. Consumenten krijgen zekerheid en bevestiging van de juiste prijs bij het bekijken van een spin. De zorg en aandacht voor een goede presentatie kenmerkt een serieuze aanbieder.