Hendrik Liewes van Opel-dealer Liewes

Er is een drempel om de showroom binnen te gaan, hoe gastvrij je ook bent. Eerst een persoonlijke videoboodschap is daarom heel effectief: mensen weten dan met wie ze te maken krijgen!

Hendrik Liewes

Welkom bij de #DCDW Podcast van deze week met als gast Hendrik Liewes van dealerbedrijf Liewes in Roden. Ik kan Hendrik niet anders omschrijven dan een dealer die er alles aan doet een voorsprong te hebben op zijn concurrenten, ook in de digitale wereld. Onlangs investeerde hij in een nieuwe website en is daarmee bijzonder vooruitstrevend voor een kleine dealer. Hendrik doet aan leadopvolging met videoboodschappen en is actief op Facebook. Hendrik, welkom, vertel nog eens wat meer over je bedrijf?

Videoboodschap

“Dank je, Paul. Even kort over ons bedrijf: we zijn al ruim vijftig jaar Opel-dealer, terwijl het bedrijf al in 1924 is opgericht door mijn overgrootvader. Nog steeds zijn we een echt familiebedrijf, waarin diverse generaties actief zijn. In totaal werken er 15 mensen bij ons. We zijn dus een kleine dealer, en willen dat bewust blijven. Maar wel met de diensten van een groot bedrijf, zodat onze klanten voor alles bij ons terecht kunnen.
Ik doe veel met Facebook, en dat komt ook omdat ik merk dat veel senioren daar actief zijn. En, eerlijk is eerlijk, die vormen een aanzienlijk deel van ons klantenbestand. Verder zijn we natuurlijk actief op Twitter en Youtube. We doen heel veel met video, en dan vooral persoonlijke videoboodschappen. Daar ben ik een jaar of twee geleden mee begonnen en dat bevalt erg goed. Niet alleen omdat ik niet zo’n tekstschrijver ben, maar vooral omdat klanten er erg positief op reageren. Ik kreeg al eens een persoonlijke videoboodschap terug van een klant, waarin hij net zoals ik de nieuwe auto presenteerde een video had gemaakt over zijn inruilauto. Dat is natuurlijk hartstikke leuk maar ook bijzonder effectief, dus ik kan wel zeggen dat ik absoluut auto’s verkoop door middel van video.”

Website

“Onze nieuwe website is uiteraard het visitekaartje van het bedrijf. Omdat de mogelijkheden vanuit de importeur beperkt zijn hebben we ervoor gekozen een eigen site te laten ontwikkelen. Een van de voordelen is dat de site de bezoeker volgt, en mij precies kan vertellen welke pagina’s hij wanneer en hoe vaak bezocht heeft. Spreek ik dan een klant naar aanleiding van een lead, dan weet ik precies in welke zaken hij geïnteresseerd is. Of hij nog andere modellen heeft bekeken, of informatie heeft gezocht over een financiering. Het maakt het gesprek meteen heel concreet en persoonlijk. We doen ook aan call-tracking, dus ook van een klant die belt weten we waar hij vandaan komt.

Ons marketingbudget schuift steeds meer richting online. We houden daarmee rekening met het feit dat je als autobedrijf een hele brede doelgroep hebt: van jongeren rond de 18 tot senioren, iedereen rijdt auto maar niet iedereen leest de krant. Dus je zult je reclame-uitingen moeten verdelen.
Dat is ook meteen mijn tip voor collegadealers: ga met de tijd mee. Ik overweeg bijvoorbeeld sterk om mijn verkoopteam in ploegendienst te laten werken. Dus niet meer van negen tot zes, maar ook een shift van een tot tien uur. Zo’n verkoper is dan vooral online actief met leads direct opvolgen, chats, videoboodschappen… Wen er maar aan, de tijd dat de klant vanzelf naar de showroom kwam, is echt voorbij.”
Hendrik, heel hartelijk bedankt voor dit leuke en inspirerende gesprek in de #DCDW Podcast. Ik denk dat een hoop autobedrijven, ook veel grotere dealers, kunnen leren van jullie moderne en klantgerichte aanpak. Erg leuk, en ik hoop je nog vaak te zien als trouwe deelnemer aan onze seminars en trainingen.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Nieuweautokopen.nl, Marktplaats, Autodata Nederland, Tevreden.nltaGGleautoUnameIT en Bovemij.

Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Ventavid: Kost het u moeite om de klant in de showroom te krijgen? Stopt u veel tijd en energie in het opvolgen van uw leads, krijgt u lastig contact met uw klant? Hoe zou het zijn als dit makkelijker gaat? u minder tijd kwijt bent met bellen en meer klanten aantrekt naar uw showroom? Door gebruik van een persoonlijke videoboodschap kunt u het vertrouwen van de klant winnen en op een onderscheidende manier de klant overtuigen. Resultaat: meer klanten naar uw showroom. Meer informatie op Ventavid.nl

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

Tevreden.nl: Als uw klanten meer zijn dan alleen een rapportcijfer
De doorlopende klanttevredenheidsonderzoeken van autobedrijf.tevreden.nl helpen u exact te bepalen waar eventuele verbeterpunten liggen voor uw dienstverlening. U krijgt real-time inzicht in klantervaringen en weet precies wat klanten van u vinden. Deze reviews kunt u delen op uw eigen website, autobedrijf.tevreden.nl, Opiness.nl en de grotere occasions portals als Marktplaats en Autotrack. Heel belangrijk voor de online vindbaarheid en promotie van uw bedrijf! Enthousiaste klanten zijn dé weg naar het succes! Meer info via autobedrijf.tevreden.nl.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!