Pageimage
DCDW Podcast 97 door Paul

Janita Hurkmans van de dames van Hurkmans

De meeste klanten melden zich online. Door er snel bij te zijn, mis je ‘m niet en verras je de klant. En kun je in ene vroeg stadium al een relatie opbouwen.

Welkom bij een nieuwe aflevering van de #DCDW Podcast. Deze week spreek ik met Jantia Hurkmans, een van de dames van de Dames van Hurkmans, tevens finalist van het Autobedrijf van het Jaar. Janita, dank voor je komst en vertel eens wat meer over jezelf en je bedrijf, dit voor de mensen die jou nog niet kennen.

Ik ben 40 jaar, heb drie kinderen en ik run met mijn zus Mariëlle, 41 jaar en ook drie kinderen, onze vier autobedrijven. Het gaat om twee universele bedrijven, een schadebedrijf en het vierde bedrijf is de Dames van Hurkmans, een autobedrijf waarmee we ons specifiek richten op vrouwen. We bestaan volgend jaar 50 jaar.

De Dames van Hurkmans bestaan nu twee jaar, maar mijn vader is vroeger begonnen na monteur bij een Opel-dealer geweest te zijn. Hij dacht dat het zelf ook te kunnen en begon zo in de kippenkooi thuis. De kippen werden geruimd voor een brug.
Na onze vervolgstudies kwamen we toch steeds weer terug in de auto’s. Onze ouders hebben altijd gezegd dat we iets moesten gaan doen dat we leuk vonden. Auto’s dus. Het is genetisch belast.
We hebben echt dealerbloed, maar zijn wel altijd het onafhankelijke autobedrijf geweest. We zeggen altijd dat het niet uitmaakt wat je koopt, als het maar een Hurkmans-auto is. De klant moet er blij van worden. Daar gaat het ons om, niet zozeer om de auto. De klant staat op 1.

Nu hebben we zelf een merk gebouwd: de Dames van Hurkmans. We hebben heel planmatig ons onderscheidende vermogen uitvergroot en dat heeft geleid tot de Dames van Hurkmans. We horen nog wekelijks hoe slecht dames worden geholpen in een autobedrijf. Vrouwen zien een autobedrijf als een noodzakelijk kwaad, net als de tandarts. Dames vinden het leuk om te shoppen, om kleding te zoeken. Daar moeten we ons op richten met auto’s. We willen niet one of the guys zijn, dat zijn we niet. Ook als man moet je bij ons kunnen kopen. Mannen zijn meer dan welkom. 39% is man en die hoeven bij ons niet te doen alsof ze verstand van auto’s hebben. Wij zijn er voor de klant die persoonlijk contact, meer beleving zoekt. Bij ons zijn ze geen nummer.

Franchise
Dames van Hurkmans als franchise zouden we graag willen, we hebben een DNA-boekwerk geschreven, we zouden graag gepassioneerde ondernemers vinden die er mee aan de gang willen gaan. Het overgrote deel van het personeel moet wel vrouw zijn, het zou vreemd zijn als je een bedrijf voor vrouwen bent, maar dat er alleen maar mannen werken. Een vrouw aan de voorkant..
We zijn op zoek naar een sales dame, en die zijn er, we hebben er al tien op speeddate gehad. Er is veel belangstelling van dames, maar die willen niet in een traditioneel mannenbedrijf werken. Het zijn ook dames die niet uit de branche komen, die moeten we zelf opleiden. Daar moet je niet bang voor zijn. Hoe leuk is het om jouw kennis, power en passie over te brengen? Iedereen die bij ons komt werken laten we door ons DNA-boekwerk bladeren, daar moeten ze een match mee hebben. Als ze dat niet hebben, passen ze niet bij ons.

We zorgen aan de voorkant al voor het juiste DNA. Het moet anders, als we het niet van A van tot Z anders aanpakken, waarom zou dan iemand ons kiezen uit de 3.400 onafhankelijke autobedrijven die er zijn?
Nu we finalist Autobedrijf van het Jaar zijn worden we daar vaak op aangesproken. BOVAG is een grote naam, als mensen over ons twijfelen, attendeer ik ze op onze nominatie. Het wekt vertrouwen.

Online
Kijken we naar online, dan moet je daar in mee. Een goeie website en een goeie chatfunctie voor het verlengen van de openingstijden zijn het minimum dat je moet hebben. Bij de Dames doen we ook nog eens veel met Facebook en Instagram om zo de doelgroep te kunnen bereiken. Instagram spreekt dames aan vanwege het visuele. Het is bij ons off- en online, met 90% online. Je moet er op tijd bij zijn, zodat je je lead niet mist. Als je de klant snel bereikt, bij ons binnen een uur, dan verras je ‘m.
Foto’s zijn belangrijk, we willen af van het roze, zijn geen Barbiehuis. We doen veel met filmpjes. We maken ze binnen en buiten, afhankelijk van wat we willen uitstralen. Het hoeft niet altijd megaflashy te zijn, we zijn gewoon een autobedrijf. We willen laten zien dat we de moeite doen voor de klant. Het gaat om de content, antwoord geven op een vraag.
Als ik achterom kijk, dat doe ik niet graag, dan heb ik geleerd dat je in de lead moet blijven. Blijven vooruit denken wat er van je wordt verlangd. Maar ook nadenken als iets weg zou vallen, hoe je dan voort blijft bestaan. Daarom hebben wij meerdere bedrijven, en ook een eigen schadeherstelbedrijf, zo verdelen we de inkomstenstromen.

Bedrijven zou ik willen meegeven dat met de snel veranderende online automotive, je toch echt een persoonlijke website moet hebben en maak vooral gebruik Facebook en Instagram. Daar kun je heel goed je doelgroep mee bereiken. En de kosten zijn nu nog laag. Het is zonde als je het laat liggen.

Janita, hartelijk dank voor je bijdrage aan deze #DCDW Podcast.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

MarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres!

De nieuwste ontwikkelingen van de automotive in jouw inbox

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor tips en al wat mooi is in de wereld.

Niets missen van de online automotive?