Pageimage
DCDW Podcast 75 door Paul

Michiel de Jong interviewt Paul als verrassing!

De autokopende klant is exact dezelfde als de online kopende klant bij bol.com en Coolblue. Hij wil snelheid en gemak. Het serviceniveau van die bedrijven was uniek, maar is nu gewoon de basis.

U hoort het goed, dit keer zit Paul de Vries niet aan de ene kant van de tafel, maar aan de andere. In deze 75e podcast vond ik het leuk om Paul nu zelf eens te interviewen. Mijn naam is Michiel de Jong, b-to-b marketingmanager bij Marktplaats en, het zal u niet verbazen, ons belangrijkste product in de zakelijke markt is automotive. Paul, welkom in je eigen podcast en voor de luisteraars, Paul heeft de vragen niet gezien vooraf dus we krijgen hopelijk lekker spontane antwoorden vandaag.

Potentieel
“Dank je Michiel. Leuk dat je meteen automotive noemt, want ik vind het de mooiste branche die er is. Het geeft je vrijheid, en is daarnaast de motor van de economie als je kijkt naar bijvoorbeeld het grote aantal banen. En natuurlijk de bijdrage aan de staatskas die we als automobilisten elke dag weer leveren. Echt, ik zou niet in een andere branche willen werken, voel me helemaal thuis hier. Privé en zakelijk zijn bij mij echt in elkaar verwerven, omdat ik de dingen die ik doe allemaal met zoveel plezier doe is de scheiding niet echt van belang. Mijn omgeving weet dat en respecteert dat, al besef ik goed dat het voor iedereen anders kan zijn. Maar voor mij werkt dit het beste, en ik voel me er goed bij. Ik wil permanent uitgedaagd worden en mezelf ontwikkelen, beter worden in wat ik doe. Iets wat ik overigens bij veel autoverkopers mis zie gaan omdat ze zich teveel op hun doelstelling alleen focussen in plaats van het potentieel haalbare. Want stel: je doelstelling is 150 auto’s en dat haal je als verkoper, maar je potentieel is 200. Ben je dan echt blij met die 150? Mijn missie is om verkopers te laten zien dat die 200 ook mogelijk is. Ik kan me niet voorstellen dat mensen voldoening halen door simpelweg hun werk te gaan doen, iedereen zoekt naar een bepaalde uitdaging. En daarvoor moet je uitgedaagd worden. Dat betekent ook dat de omgeving waar je als verkoper werkt je die uitdaging moet geven. Dus ook voor verkoopleiders, dealerdirecteuren en bestuurders van dealerholdings gaat dit verhaal op.”

Energie
“Als ik nu een autobedrijf zou starten, heb ik geen showroom nodig. Een werkplaats, wasserette, fotostudio en een piepklein magazijn met de snelst lopende onderdelen is voldoende. Internet is mijn showroom, en daar komen de leads vandaan die ik direct opvolg met maar één doel: zo snel mogelijk een afspraak maken. Komen mensen kijken, dan haal ik een uur van tevoren de auto van het terrein, rij ‘m door de wasstraat en zet ‘m klaar zodat de klant uitgebreid kan kijken en proefrijden. En daarna binnen de order tekenen. Je ziet: de crux zit ‘m in de lead. De meest gemaakte fout in leadopvolging is kwalificatie. Ik zal een voorbeeld geven: heb je als verkoper zo’n zaterdag dat alles lukt en je zowel ’s ochtends als ’s middags twee orders schrijft, dan zul je ook die klant die om vijf voor vijf binnenstapt pas weer naar buiten laten gaan nadat hij een handtekening heeft gezet. Het is de energie waarmee je erin gaat. Want op de zaterdag dat je nog niets geschreven hebt lukt het ook om vijf voor vijf niet meer. Daarom moet je elke lead, op welk moment dan ook en van welke bron dan ook afkomstig, met dezelfde energie behandelen. Veel te vaak hoor ik een verkoper zuchtend zeggen “daar is er weer een van Autoscout, dat wordt toch niets.” Fout! Elke lead is een kans. Als je de dialoog niet aangaat, verlies je altijd.”
Paul, het klinkt wat gek in je eigen podcast, maar bedankt voor je tijd. Ik vond het leuk om te doen, zullen we het in de 150e podcast op deze manier herhalen?

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

MarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres!

De nieuwste ontwikkelingen van de automotive in jouw inbox

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor tips en al wat mooi is in de wereld.

Niets missen van de online automotive?