Nick Blom van Livechat!

Mensen komen online en stellen een paar vragen aan de chatmedewerker. Daarna stemt vrijwel iedereen ermee in om in contact gebracht te worden met een verkoper. Chatten is een heel effectieve leadgenerator.

Deze week in de #DCDW Podcast spreek ik met Nick Blom, CEO van Livechat Service en Chatbanners.com. Ook doet Nick nog iets met vastgoed op Vastgoedvergelijker. Nick, van harte welkom, zou je om te beginnen onze luisteraars iets meer willen vertellen over jezelf en de bedrijven waar je voor werkt?

Baliemedewerker
“Uiteraard Paul, dank voor de uitnodiging hier te mogen zijn. Negen jaar gelden ben ik begonnen met de website Vastgoedvergelijker.nl. Dat is een vergelijkingssite voor particuliere beleggers van de grootste, niet-beursgenoteerde vastgoedfondsen. Daarnaast heb ik nog twee bedrijven, Livechat Service en Chatbanners.com. Een service ontstaan om de drempel voor websitebezoekers om te reageren op een website zo laag mogelijk te houden. Bellen, mailen, een formulier invullen? Teveel werk voor de gemiddelde websitebezoeker. Wij zorgen voor een pop-up met de vraag of we kunnen helpen. Begonnen als proef ruim twee jaar geleden hebben we nu 140 klanten, 32 medewerkers en werken we ook voor drie klanten in automotive.

Wij zijn geen klantenservice, maar een baliemedewerker. Bezoekers hebben vaak dezelfde, eenvoudige vragen die wij kunnen beantwoorden en daarnaast werken we als leadgenerator. Niet om vragen met drie decimalen achter de komma te beantwoorden dus, maar om geïnteresseerde websitebezoekers met de verkoper of specialist in contact te brengen. Dat is naar mijn idee ook de enige juiste inzet van een chatfunctie, ook voor dealers en autobedrijven. De gedetailleerde vragen van mensen die al wat verder in de sales funnel zitten moeten worden beantwoord door verkopers, maar een eerste opvang, en het genereren van een lead, kan uitstekend via een chatfunctie.”

Bot
“In dat kader bedachten we laatst tijdens een brainstorm waarom we de mensen pas aanspreken op het moment dat ze een bepaalde site bezoeken. Kunnen we ze niet eerder aanspreken, bijvoorbeeld op het platform waar ze zich bevinden? Toen hebben we een banner ontwikkeld waarbij je in de banner kunt chatten. Je blijft dan als klant binnen het domein waar je je bevindt, maar kunt al wel met iemand over een bepaald onderwerp praten.

Waar bedrijven, ook binnen automotive, mee op moeten passen zijn de geautomatiseerde chatgesprekken, de zogenaamde bots. Dat lijkt aantrekkelijk omdat het makkelijk en vooral goedkoop is, en in zekere zit kan een bot prima eenvoudige vragen beantwoorden, maar er schuilt ook een gevaar in. Een bot herkent niet het verschil tussen positief en negatief, en haalt sarcasme niet uit een vraag bijvoorbeeld. De kans dat een bot daardoor het verkeerde antwoord geeft is vrij groot, en de kans dat de persoon in kwestie geïrriteerd afhaakt daarmee ook.

Beter kun je als dealer een chatfunctie inzetten met echte personen achter de lijn. Doe dat dan wel selectief, en alleen op die pagina’s van je website waar de klant ook echt vragen heeft die relevant zijn om middels een chat te beantwoorden. Voor een bandenwebsite bijvoorbeeld is dat bij het bestelproces, want iemand wil voor hij de online bestelling plaatst toch nog even controleren of hij de juiste bandenmaat voor zijn auto in het winkelwagentje gelegd heeft.”

Nick, dankjewel voor je komst naar de #DCDW Podcast, ik vond het een erg interessant gesprek en denk dat onze luisteraars dat met mij eens zijn. Wellicht tot een volgende keer en voor de luisteraars: volgende week is er weer een nieuwe podcast.

 

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

MarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres!