Pascal den Edel van Cartel

Het tonen van onderhoudsprijzen online ligt gevoelig, bijvoorbeeld met oog op regionale concurrentie. Maar kijk je naar de klant, dan moet je wel. Want die wil dat gewoon.

Welkom bij de #DCDW Podcast van deze week waarin ik spreek met Pascal den Edel, productmanager van Cartel. Ik ga Pascal onder andere de vraag stellen hoe het kan dat ik Cartel jarenlang als de Champions League van de internetmarketing zie, maar Pascal mij net vertelt dat ik daar behoorlijk naast zit. Pascal, welkom, kun je beginnen met wat meer te vertellen over jezelf en over Cartel?

Experimenteren
“Dankjewel voor de uitnodiging, Paul. Om je even kort aan te vullen: ik werk al negen jaar met veel plezier bij Cartel en ben verantwoordelijk voor de werkplaatsplanning en onderhoudscalculatie. Cartel had een heel breed palet aan producten en ik hield me bezig met de ontwikkeling daarvan. Wat je zei over de Champions League is wel begrijpelijk, want we hielden ons heel erg bezig met de dealerwebsites en de opkomst daarvan. Dat maakte ons erg zichtbaar en dat zijn we nu veel minder. Nog altijd is onze missie om automotive de tools te geven om het online saleskanaal succesvol in te richten, maar iets minder op de voorgrond. Nu onder de vleugels van UnameIT, waardoor we beter kunnen aansluiten bij producten als SAM en LEF en ons nog meer toespitsen op waar we goed in zijn.

Als dealer of autobedrijf moet je niet bang zijn om te experimenteren op internetgebied. De consument is je toch wel een stapje voor en je hebt veel concurrenten. Waarom zou je bijvoorbeeld helemaal vanuit het niets een website laten bouwen terwijl er al platforms bestaan waar alle functionaliteiten op zijn uitgedacht, zodat je er alleen maar je eigen saus overheen hoeft te gieten om iets moois te krijgen? We doen dat bijvoorbeeld voor Renault: de importeur heeft ons tot ‘preferred supplier’ benoemd, waardoor de dealers zelf kunnen kiezen hoe ze hun website door ons laten inrichten en vormgeven, terwijl ze profiteren van de schaalvoordelen.”

Mobiel
“Binnen mijn vakgebied, de werkplaatsplanning, zitten we uiteraard bovenop een aantal actuele ontwikkelingen. Meer transparantie in de prijzen, want klanten willen vooraf weten wat een bepaalde onderhoudsbeurt of reparatie kost. Op basis van kenteken, kilometerstand en data die de importeur vrijgeeft, kun je die menuprijzen voor onderhoud heel gedetailleerd presenteren. En als klant kun je dan de afspraak met de werkplaats direct online maken.

Daar is trouwens nog een wereld te winnen voor dealers. Inmiddels heeft vrijwel iedereen wel door dat je occasionaanbod ook op mobiele apparaten goed te bekijken moet zijn, maar op aftersalesgebied laten dealers en autobedrijven het nog afweten tot nu toe. Goed, een enkele fastfitter biedt die mogelijkheid, maar de rest van de branche blijft achter. Daar ligt een enorme kans, want de klant staat naast zijn auto, heeft een probleem, en moet dan toch met z’n mobiel in z’n hand een oplossing kunnen vinden?”

Pascal, heel hartelijk dank voor je bijdrage aan deze podcast. Heel veel succes met Cartel en hopelijk tot een volgende keer.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

MarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres!