Pageimage
DCDW Podcast 88 door Paul

Peter Grøftehauge – CEO en Founder Autorola

Als je niet zorgt voor de juiste prijs op het juiste moment, dan hebben klanten geen interesse en zijn al je marketinginvesteringen weggegooid geld.

Welkom bij een hele speciale #DCDW Podcast, want ik heb een bijzondere gast bij mij aan tafel: Peter Grøftehauge, CEO van Autorola Group. Peter, welkom, het is een eer je te mogen spreken hier in het kantoor van Autorola. Kun je jezelf kort introduceren voor onze luisteraars?

Cash cow
“Dank je, Paul. Mijn naam is Peter Grøftehauge, ik kom uit Denemarken en startte twintig jaar geleden samen met mijn broer Autorola. Mijn vader was occasiondealer, dus ik kom uit een automotive-nest. Ik bedacht een tool om gebruikte auto’s online te verkopen en mijn broer programmeerde de software daarvoor. Het was 1998, dus vrijwel niemand had internet, laat staan een e-mailadres. Het bleek nog wat te vroeg voor ons idee, want er waren nauwelijks dealers die in konden loggen op onze online veiling. Toen ontwikkelden we een programma om de restwaarde van gebruikte auto’s te schatten.

Het werd een succes, een cash cow zelfs. We investeerden al het verdiende geld om een tweede versie van het online veilingplatform te ontwikkelen en toen dat klaar was, was de markt er ook klaar voor. Eerst alleen Denemarken, maar vanaf 2005 rolden we Autorola uit over de rest van Europa. Niet alleen B2B, maar ook C2B: particulieren omschrijven online de auto die ze via ons platform aanbieden aan inkopers. Ondertussen ontwikkelden we onze eerste tool, om de restwaarde van gebruikte auto’s te schatten, verder door tot Indicata. Niet alleen houden we ons dus bezig met online auto’s verkopen, ook een stukje market intelligence is belangrijk, dus iets nuttigs doen met de data die we verwerken.”

Dynamisch prijzen
“Veel dealers hebben prima processen op het gebied van gebruikte autobeleid. Het probleem is alleen dat ze die vaak niet volgen. Als je een auto hebt staan die je niet in 40 of 60 dagen kunt verkopen, waarom zou je dat wel lukken in 90 of 120 dagen? Je kunt zo’n auto veel beter snel vervangen door iets waar je klanten wel om vragen. Maar goed, dat vraagt discipline en actie. Net zoals dynamisch prijzen. De beste prijs is niet altijd de laagste, maar naar mijn mening moet je als dealer elke week je voorraad analyseren en je prijzen aanpassen.

Stel jezelf permanent de vraag of de prijs die je vraagt relevant is in de markt. En, maar dat weten de meeste serieuze occasionmanagers in Nederland wel, die markt is steeds internationaler. Op dit moment bijvoorbeeld is Duitsland een heel interessante markt om dieselauto’s in te kopen. Andere landen hebben weer aanbod van andere soorten auto’s en zo verschilt ook de vraag naar auto’s. Ook hiervoor is het weer essentieel om de juiste data te hebben, zodat je weet waar je moet zijn voor een bepaald model.”

Peter, heel hartelijk dank dat je onze luisteraars een kijkje in de keuken van Autorola en Indicata wilde geven. Erg interessant en ik praat er graag nog eens met je over verder. Tot ziens en voor onze luisteraars is er volgende week weer een nieuwe #DCDW Podcast.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

MarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres!

De nieuwste ontwikkelingen van de automotive in jouw inbox

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Niets missen van de online automotive?