Pageimage
DCDW Podcast 110 door Paul

Paul Wessels van Autotrack

Voor autobedrijven is het ontzettend lastig om de toegevoegde waarde van de verschillende portals te bepalen.

Welkom bij onze nieuwste podcast met als doel de online automotive beter te maken. Deze week hebben we als gast Paul Wessels, directeur van Autotrack.nl. Paul, welkom in onze studio en onze podcast. Kun je onze luisteraars wat meer vertellen over jezelf en je bedrijf?

Dankjewel Paul, leuk om hier te zijn. Ik ben Paul Wessels en ik heb een nogal brede achtergrond. Via verkoop, reclame en marketing-communicatie ben ik in 2000 in de online wereld terechtgekomen. Eerst bij viavia.nl, dat toen groter was dan Marktplaats, en daarna heb ik Autotrader Online opgezet. In 2009 ben ik overgestapt naar Mobility Mixx van Leaseplan waar we toen al bezig waren met ‘Mobility as a Service’. Vorig jaar zomer ben ik gestart bij Autotrack.nl. Dat voelt als terugkomen op het oude nest.”

Aanhaken of missen
“De snelheid en complexiteit zijn groter geworden in de wereld van de online portals. In de basis hebben we met klanten dezelfde discussies als tien jaar terug. Je ziet tegenwoordig meer een tweedeling. Er is een segment autobedrijven dat goed is aangehaakt bij de digitale discussie en er is een substantieel aandeel bedrijven dat de slag heeft gemist. Ook onder onze eigen klanten zijn er bedrijven die het lastig vinden om aan te haken bij de complexiteit van de bedrijfsvoering van dit moment.”

Kwaliteit beoordelen
“In zijn algemeenheid is de doelgroep redelijk onervaren. Dat betekent ook dat je, als Autotrack.nl, in je positionering te maken hebt met mensen die onvoldoende kennis hebben om portals goed te vergelijken. Bedrijven adverteren gemiddeld op 4,5 portals. Een grote groep bedrijven beoordeelt de kwaliteit van een portal op basis van de aantallen e-mails of telefoontjes die via het portal binnenkomen. Niet op basis van de kosten en de opbrengsten.”

Vehicle history reports
“Autotrack was marktleider. Dat is veranderd door de overname van Wegener en de opkomst van grote internationale spelers zoals Marktplaats, eBay en Autoscout. Autotrack wil zich onderscheiden met transparantie. Als je naar Autotrack gaat, is het gemiddelde aanbod anders dan op andere portals. Dat is een van de redenen voor onze samenwerking met Carfax. Vehicle history reports geven mensen inzicht in het verleden van een auto die wordt aangeboden door een autobedrijf. Dat is in het begin niet door iedereen gewaardeerd, maar na een gewenningsperiode zijn die geluiden verstomd.”

Statistieken gebruiken
“Autobedrijven zouden niet alleen naar de laatste klik via een portal moeten kijken, maar zouden ook de statistieken die wij aanleveren moeten bestuderen. Ik durf te zeggen dat Autotrack de meest uitgebreide achtergrondinformatie verstrekt aan autobedrijven. Wij laten al jaren de verkoopprijs zien ten opzichte van de berekende verkoopprijs. Dat zijn allemaal instrumenten om de presentatie van auto’s op de juiste manier te doen. En we geven adviezen hoe autobedrijven hun auto’s zo goed mogelijk kunnen presenteren.”

Appels met appels
“Autobedrijven willen inzicht in het resultaat van hun totale marketinginvestering op alle portals. Wij bieden alleen de inzichten op ons platform. 55% van onze klanten komt bij ons op de portal om de statistieken te bekijken. De volgende grote uitdaging voor ons is om autobedrijven inzicht te geven in informatie van alle portals. Samen met Marktplaats en Autoscout hebben we het voortouw genomen om te kijken of we tot een standaard kunnen komen. Dan kun je appels met appels vergelijken en alleen dan kan je een link leggen tussen een lead, of een view, en de daadwerkelijke verkoop van een auto.”

Boterham betalen
“Onze klanten zijn zowel autobedrijven als consumenten. Zonder de juiste producten trekt een portal geen klanten en dan heb je niets. Dat is voor ons ook de motivatie geweest om door te zetten met Carfax. Tegelijkertijd zijn wij ons er heel erg van bewust dat onze boterham door autobedrijven wordt betaald. Wij proberen een balans te vinden tussen wat goed is voor beide partijen. Zowel b2c als b2b werken we op basis van de customer journey. We ontwikkelen dingen die onze klanten blij maken. Voor bezoekers die de website bezoeken en voor autobedrijven die auto’s adverteren.”

Oververtegenwoordigde markt
“Als je ziet waar we nu staan met alle portals, is er sprake van een zwaar oververtegenwoordigde markt. Dat heeft ook te maken met het feit dat het voor sommige partijen heel makkelijk was om te starten. Dat geldt ook voor Viabovag. Dat is feitelijk een overbodige omgeving waar toch heel veel tijd, energie en geld in wordt gestoken. Datzelfde geldt voor andere nieuwe partijen zoals Cargurus. Wij denken: dat waait wel over. Ook partijen zoals Facebook richten zich op de b2c- en b2b-markt. Of zij ook echt de b2b-markt willen doen, en met welk businessmodel, is afwachten. Maar het gaat komen.”

Paul, dankjewel voor het gesprek en voor jouw komst naar de studio. Luisteraars, dank voor het luisteren naar deze aflevering van onze podcast. Vergeet niet je te abonneren op deze podcast via iTunes, Stitcher, Soundcloud of Spotify. Deel de podcast ook actief via LinkedIn, en als je deze aflevering leuk vond, kan ik een review erg waarderen. Tot volgende week!

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

MarktplaatsActivleaseCalldrip en UnameIT

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

ActivLease is expert in elektrisch leasen. Wij werken samen met de beste leasemaatschappijen, banken en dealers om maatwerkoplossingen te bieden aan de mkb’er en zzp’er. Mobiliteit met scherpe leaseprijzen, hoge inkoopkortingen en een grote voorraad leaseauto’s die snel leverbaar zijn.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Calldrip is een rapid respons tool die de verkoper in staat stelt om direct, snel en effectief met je klanten in contact te komen! Vele importeurs zoals Hyundai, Opel en Toyota gebruiken Calldrip al succesvol.

De nieuwste ontwikkelingen van de automotive in jouw inbox

Schrijf je in op onze nieuwsbrief voor tips en al wat mooi is in de wereld.

Niets missen van de online automotive?