Pageimage
DCDW Podcast 92 door Paul

Rick Zielman – Carfax

Verkopers noemen in hun advertenties alleen de pluspunten van een auto, maar noem nou eens de minpunten. Dus noem de gebruikerssporen van die ene occasion. Dat schept pas écht vertrouwen.

Welkom bij de #DCDW Podcast van deze week met als gast Rick Zielman, regional manager Benelux bij Carfax. Rick brengt in Nederland Carfax aan de man en probeert daarmee online automotive nog wat meer transparant te maken. Rick, van harte welkom, kun je ons om te beginnen nog wat meer vertellen over jezelf en over Carfax?

Koppelingen
“Uiteraard, laat ik beginnen met mijzelf. Voor Carfax werkte ik onder andere bij VWE en een aantal dealerbedrijven, dus automotive zit er al wel in. Na VWE ben ik bij Carfax gaan werken, eerst een jaar in München. Carfax is van oorsprong een Amerikaans bedrijf, opgericht in 1984 en sinds tien jaar ook actief in Europa. Het hoofdkantoor staat in München omdat de BMW Group op het idee is gekomen Carfax naar Europa te halen. Ik kom er nog steeds regelmatig.

Carfax heeft als doel om de autoverkoper meerwaarde te bieden bij het aanbieden van zijn occasions en de consument onafhankelijk te laten zien of het aanbod betrouwbaar is. Het rapport geeft informatie als het aantal vorige eigenaren, eventuele reparatie- of adviespunten van eerdere apk’s, een oordeel over de kilometerstand op basis van de NAP-gegevens en sinds kort hebben we, als het beschikbaar is, informatie over onderhoud en reparaties uit het verleden eraan toegevoegd. Afgezien van de actuele WOK-status en die uit het verleden noemen we geen schadeverleden in het rapport, simpelweg omdat die informatie niet beschikbaar is. Hoe jammer ook, want de consument vraagt erom. Overigens hebben we wel steeds meer koppelingen met de landen om ons heen zodat ook bij importauto’s uit bepaalde landen data door Carfax kan worden opgenomen. Helaas zijn Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland lastig vanwege de privacyregels, zowel het chassisnummer als het kenteken van de auto zijn in deze landen beschermd.”

Minpunten
“Dat onderhoudsverleden rapporteren is iets wat we graag op grotere schaal zouden uitrollen. We hebben inmiddels afspraken met een aantal dealerholdings, wat betekent dat we uit hun CRM-systeem data kunnen verwerken zodat we in onze rapporten eerdere onderhoudsbeurten en reparaties laten zien. Een enorme klus, want niet alleen de plaats waar je die data op moet halen is gefragmenteerd, ook de manier van vastleggen op de factuur of in een database verschilt. Haal uit die ruwe data maar eens voor de consument begrijpelijke termen… Toch zetten we er vol op in, want de consument stelt die transparantie erg op prijs. Waarbij het ook voor verkopers voordeel biedt: een goed onderhouden auto waarvan de distributieriem op tijd is vervangen, betekent natuurlijk meerwaarde en dat kun je dan weer in de prijs verwerken. Ook kun je bijvoorbeeld laten zien dat een eerder gerapporteerd apk-afkeurpunt adequaat is gerepareerd. Je presenteert de auto dus zo transparant mogelijk, en in dat kader heb ik de afgelopen tijd al met een paar dealerholdings gesproken die aangeven meer aandacht aan de minpunten van een auto te zullen gaan geven in hun advertenties. Dat is met name bedoeld om de consument het vertrouwen te geven dat er niets verzwegen wordt over een bepaalde occasion.”

Heel veel dank Rick voor je komst naar de #DCDW Podcast en succes met de verdere uitrol van Carfax. Wij zijn er volgende week weer met een nieuwe podcast.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

MarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres!

De nieuwste ontwikkelingen van de automotive in jouw inbox

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Niets missen van de online automotive?