Rob Henneveld en Marcel Goederaad van Carflow

Welkom allemaal bij een nieuwe aflevering van onze podcast met om de missie de online automotive beter maken. Vandaag hebben we te gast Rob Henneveld en Marcel Goederaad van Carflow. Rob en Marcel, leuk dat jullie er zijn. Marcel om met jou te beginnen. Kun je vertellen wie je bent en wat je doet bij Carflow?

Carrière Marcel

Mijn naam is Marcel Goederaad ik bezoek al 25 jaar lang autobedrijven in diverse functies. Bijvoorbeeld bij Telegraaf mediagroep dat heette toen Autotelegraaf.nl. Daarna 9 jaar bij Lederinbouw nederland en nu inmiddels bij Carflow Nederland. Autotelegraaf bestaat inmiddels al even niet meer. Ik denk dat dat kwam omdat ze een redactie hadden die behoorlijk conservatief en machtig was. Die zijn destijds echt blijven hangen en hebben niet ingezien hoe belangrijk digitalisering werd. Toen ik daar werkte verkochten we geen digitale showroom maar wel een compleet pakket, zo hadden we ook nog een maandblad en een occasionportal. Maar we waren de kleinste dus het was erg lastig. Verder heb ik ook bij ViaBovag gewerkt waar ik een nieuw portaal in de markt moest zetten. Dit was lastig genoeg, soms als ze er gratis op moesten was het nog lastig om ze er op te krijgen omdat je dat natuurlijk wel steeds moet beargumenteren.

Digitale showroom anno 2021

Rob om met jou verder te gaan, hoe zien dealers en autobedrijven nu hun digitale showroom?

De autobedrijven zien vooral hun eigen website als een extra etalage naar buiten toe. Dat is iets heel anders dan wanneer je denkt uit een digitale showroom gedachte. Wanneer je probeert de klant heel dicht en innig contact te laten hebben met het product dat je verkoopt, dus de beschrijving, maar ook de foto’s, de knoppen die hij/zij kan bedienen om tot interactie te komen, dat maakt dat die de beleving krijgt dat hij/zij al bijna de auto heeft aangeschaft. Dat is iets heel anders dan een traditionele website neerzetten die dient als een etalage om naar auto’s te kijken. De een is de folder en dan leg je hem passief weg. Maar de digitale showroom daar kom je in, je ziet de knoppen, je vraagt je proefrit aan, je doet je reservering met een klein geldbedrag, je kunt auto’s vergelijken, je kunt een prijsalert aanzetten en zo kom je tot een keuze van een auto. Waarbij wij er vanuit Carflow steeds meer naar streven om de klant een bepaalde zelfbediening te geven. Dus niet het passief kijken maar het interactief communiceren met de showroom. 

De reserverings knop

Bij Carflow faciliteren wij dat er een reserverings knop is. Wij zijn klantcentrisch ingesteld. Dat wil zeggen dat het autobedrijf die knop kan gebruiken naar gelang hij dat zelf wil voor zijn klant. Die reserverings knop geeft het prospect peace of mind. Omdat die hem reserveert weet hij/zij eigenlijk dat de zoektocht naar een nieuwe auto kan stoppen. Hij/zij geeft zijn commitment af en betaald even via Mollie het bedrag dat je hebt vastgesteld en die auto is eigenlijk al van hem/haar. Zo haal je de klant eigenlijk uit de markt en gaat hij/zij met een gerust gevoel naar bed. Na 3 maanden zoeken, 20 uur online heeft hij/zij hem eindelijk gevonden. Voor het autobedrijf is het van belang dat ze een koper hebben voor die auto en dan is het aan hen om de deal verder af te maken in de showroom of bij de klant thuis. De prijs van de reservering is afhankelijk van de tijd die de klant neemt om de auto daadwerkelijk aan te schaffen. Lopen die dagen op dan loopt ook het bedrag op. Denk hierbij aan tussen de 150 en 200 euro en een gemiddelde van 4 of 5 dagen aan reservering. 

Lead management systeem 2.0

Wat er veranderd is aan ons LMS is onze optiek dat de lead vooral de showroom moet helpen op het gebied van efficiency maar ook zorgen dat de processen gestuwd blijven. Ons lead management systeem is er vooral op gericht om aan te geven wat de volgende stap moet worden in de salesfunnel. Er moet daadwerkelijk wat qua actie gebeuren. Dus wij pushen de processen van begin tot eind. De zelfbediening aan de voorkant zorgt er op die manier voor dat de lead op de achterkant op de goede plek komt. Zo hoeft de showroom het alleen maar te conformeren. Hierbij hebben we ook nagedacht over een virtual business digital centre zodat we alle leads van alle vestigingen binnen krijgen op een punt. Zo zorgt dit centrum zowel voor de inbound als voor de outbound kwalificering en daarbij ontlast je ook de verkopers.  

Dankjewel heren voor jullie komst en voor het partnership inzake de online automotive beter maken. Volgende week weer een nieuwe gast, met dezelfde missie: de online automotive beter te maken. Tot volgende week!

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Marktplaats, 2dehands.be, UCCCalldrip, CARMEN BDC en Findio

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

Waarom kiezen voor Calldrip?

Calldrip is een succesvol leadopvolgings systeem dat zijn oorsprong heeft in de Verenigde Staten en dankzij #DCDW nu ook in Nederland en België beschikbaar is. Het systeem is vooral geschikt voor importeurs en grote dealerholdings die ervoor kiezen de leadopvolging bij de verkopers te leggen. Calldrip is de ideale tool om verkopers te ondersteunen bij leadopvolging en tot maximale conversie te komen.

Waarom kiezen voor UCC?

UCC: Steeds meer collega’s gebruiken Used Car Controller. Taxeren, calculeren, publiceren of auto’s verhandelen met je persoonlijke handelsplatform? Met 1 abonnement geeft Used Car Controller je controle over alle kritische gebruikte auto processen. Zo maakt Used Car Controller je tot de beste in je vak!

Waarom samenwerken met Findio voor auto?

Als u kiest voor Findio voor auto, kiest u voor een partner voor de lange termijn. Wij verzekeren u van:online retailoplossingen – ruime kennis en ervaring op het gebied van automotive – al uw krediet onder één dak – Ondersteuning van uw verkopers – Remarketing tools – digitale oplossingen voor dealermanagementsystemen van Autodata, VWE Automotive, Used Car Controller of Autosoft om uw auto’s gemakkelijk te adverteren en te beheren op meerdere autoverkoopsites.

Waarom kiezen voor Spincar?

Auto kopen anno 2020? Naast gemak, betrouwbaarheid kijkt een consument ook naar presentatie. De kleding- en electronicabranche doet dit al jaren door 360º beeld te gebruiken bij presentaties. En dat werkt. Mensen zijn op zoek naar volledigheid tot in detail. Als webshop profiteer je daar optimaal van. Daarom is 360º presentatie ook de manier om de aandacht voor consumenten te trekken die op zoek zijn naar een auto. Autobedrijven die werken met 360º beeld, -spins-, merken dat klanten het enorm waarderen en ontvangen beduidend meer leads. Consumenten krijgen zekerheid en bevestiging van de juiste prijs bij het bekijken van een spin. De zorg en aandacht voor een goede presentatie kenmerkt een serieuze aanbieder.