Pageimage
DCDW Podcast 86 door Paul

Rob Henneveld – Internationaal business consultant

Er rijden trams in Amsterdam en Den Haag die al heel lang niet open zijn geweest. De elektrische auto zal zorgen voor minder omzet in het aftersaleskanaal, dat is duidelijk!

Welkom bij weer een nieuwe #DCDW Podcast van deze week met als gast Rob Henneveld. Rob ken ik al vele jaren en de laatste tijd hebben we vaak contact over de Occasion van het Jaar, waarin ik jurylid ben maar waar Rob de drijvende kracht achter is. Rob, welkom, wil je jezelf even kort voorstellen aan de luisteraars en vertellen wat je doet in de branche?

Mix
“Dank je Paul, leuk hier te zijn. Na zo’n twintig jaar in de leasebranche te hebben gewerkt ben ik nu zeventien jaar zelfstandig internationaal businessconsultant in de automotive-branche, bijvoorbeeld als projectleider of onderzoeker. Door heel Europa, maar soms lever ik ook consultancy voor klanten in Amerika. Heel leuk en afwisselend. En dan de Occasion van het Jaar-verkiezing die je al noemde in het intro. Daar komt mijn ervaring met onderzoek bij kijken, want we combineren voor die verkiezing zo’n vijftien verschillende databronnen. Natuurlijk de voor de hand liggende zaken als het aantal views dat een auto genereert, maar sinds kort ook de innameschades. Dat zegt namelijk wat over het ontwerp van een auto, het ene model blijkt bijvoorbeeld gevoeliger voor parkeerschades dan het andere en dat is dan toch een gevolg van een bepaald ontwerp. De top-25 waar we mee komen, dus de vijfentwintig ‘beste’ occasions volgens ons, is erg interessant om in de gaten te houden voor autobedrijven. Baseer je je voorraad namelijk op die lijst, dan heb je een hele goede mix. Het is een van de databronnen die er is en waar dealers en autobedrijven meer gebruik van zouden moeten maken. We hebben in Nederland echt hele goede en bruikbare data voorhanden om onze business te optimaliseren, maar we doen er nog te weinig mee.”

Gebruikt
“Er verandert een hoop in automotive. Ik heb bijvoorbeeld al geaccepteerd dat de dieselauto waar ik nu in rij, mijn laatste auto zal zijn met zo’n motor erin. Een onderzoek dat ik een paar jaar geleden deed liet zien dat de toename van elektrische en hybride auto’s toen al zorgde voor acht procent minder werkplaatsomzet. Die dingen hebben gewoon minder onderhoud nodig en minder delen die stuk gaan. Daar moeten we heel goed rekening mee houden met z’n allen.

Autobedrijven moeten de ‘drive’ om nieuwe auto’s te verkopen loslaten. Dat klinkt misschien wat raar, maar ik zal het uitleggen. Allereerst verziekt het de markt van de gebruikte auto, want de grootste concurrent van een occasion is een nieuwe auto. Daarnaast staat de hoeveelheid marketing die je moet inzetten (en betalen!) om nieuwe auto’s te verkopen niet in verhouding tot de marge die je erop hebt. Bedenk dat er alleen al in Nederland drie keer zoveel gebruikte auto’s worden verkocht dan nieuwe. Ondertussen zie ik ook een trend dat consumenten zich afkeren van de nieuwe auto en liever een occasion kiezen. Als dealer of autobedrijf moet je daar op inspelen en met een echte multimerkgedachte als basis de gebruikte auto meer als een merk zien. Dat betekent ook dat je daar je naam en faam aan kunt verbinden.”

Rob, dankjewel voor je bijdrage aan deze #DCDW Podcast. Graag tot een volgende keer en voor de luisteraars: we zijn er volgende week weer met een nieuwe #DCDW Podcast.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

MarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres!

De nieuwste ontwikkelingen van de automotive in jouw inbox

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Niets missen van de online automotive?