Pageimage
DCDW Podcast 120 door Paul

Kevin Gerde

Wil je meer online verkopen, dan moet je klanten eerst laten zien wie je bent

Welkom bij weer een nieuwe aflevering van onze podcast met als doel om de online automotive beter te maken. Deze week hebben we als gast Kevin Gerde. Kevin, welkom in onze studio en onze podcast. Kan je onze luisteraars wat meer vertellen over jezelf en over je bedrijf?

Feestje
Dankjewel voor de uitnodiging Paul. Ik ben Kevin en ik kom uit de e-commerce, waar ik onder andere heb gewerkt voor Apple en Financial Lease Nederland. Ik ben nu bijna drie jaar zelfstandig Online Marketeer. Marketingspecialist Steven van Belleghem zegt: hoe meer service je klanten biedt, hoe meer sales je kan realiseren. Als je die gedachte doortrekt naar online, kan je als autobedrijf meer auto’s verkopen. Het draait om beleving. Bij Starbucks kom je niet voor de koffie maar voor de experience. Daar kunnen autobedrijven van leren. De zoektocht naar een auto moet een feestje zijn. Online en in de winkel moet je klantverwachtingen overtreffen.”

Klant is leading
“Je moet als autobedrijf doen waar je goed in bent. In deze tijd kan je bijna alles automatiseren. Er zijn lead follow-up systemen, marketing automation, noem maar op. Als verkoper in de winkel moet je alleen maar bezig zijn met de klant. De klant moet leading zijn, niet het object. De klant heeft een mobiliteitsbehoefte. Kopen, leasen of financieren maakt niet uit: de klant moet centraal staan in de customer journey. Online laten autobedrijven gaten vallen. Het gaat meestal om de auto, niet om het gevoel. Iedereen gebruikt standaard foto’s in dezelfde volgorde. Iedereen kan een auto op internet zetten. De manier waarop, en het verhaal er omheen, maakt het verschil.”

Moment pakken
“De eerste vraag is: waar ga je adverteren? Een klant die op Marktplaats naar een T-Roc zoekt, zit laag in de funnel. Van alle klanten die op jouw eigen website komen, of in jouw showroom, is 95 procent zich aan het oriënteren. Als je de informatiebehoefte van de klant kan omzetten naar een koopbehoefte, dan zit je goed. Probeer mee te denken met de oriënterende klant. Maak een afspraak voor een videogesprek met de klant. Stuur een e-mail als iemand een brochure downloadt en stel voor om een persoonlijke afspraak te maken. Dat kan bijna allemaal geautomatiseerd.”

Online opvallen
“Wil je online meer auto’s verkopen, begin dan met vertellen wie je bent en wat je te bieden hebt, en zorg voor herkenning. Met sprekende foto’s en storytelling rondom de auto val je op. Dat trekt aandacht op social media, zoals Facebook en Pinterest. Standaard foto’s en teksten zien mensen al genoeg op andere platforms. Facebook is een indirect saleskanaal. De persoon die het opvolgt, moet er een sale van kunnen maken.”

Persoonlijk verhaal
“Geofencing biedt nieuwe marketingkansen. Na een proefrit kan je geofencing gebruiken om in contact te blijven met klanten. Bijvoorbeeld door ze te benaderen met advertenties via Google, Marktplaats, Facebook, of via jouw eigen website. De kunst met online marketing is om met een kleine investering zoveel mogelijk resultaat te boeken. Bedenk wel: jouw persoonlijke verhaal moet leading zijn. Mensen zoeken eerst informatie. Daarna begint pas het verkooptraject.”

Kevin, dankjewel voor de komst naar de studio en dankjewel voor het gesprek. Ik ben er van overtuigd dat we de komende tijd nog veel meer dingen samen gaan doen. Volgende week is er weer een nieuwe podcast met een nieuwe gast.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

MarktplaatsActivleaseCalldrip en UnameIT

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

ActivLease is expert in elektrisch leasen. Wij werken samen met de beste leasemaatschappijen, banken en dealers om maatwerkoplossingen te bieden aan de mkb’er en zzp’er. Mobiliteit met scherpe leaseprijzen, hoge inkoopkortingen en een grote voorraad leaseauto’s die snel leverbaar zijn.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Calldrip is een rapid respons tool die de verkoper in staat stelt om direct, snel en effectief met je klanten in contact te komen! Vele importeurs zoals Hyundai, Opel en Toyota gebruiken Calldrip al succesvol.

UCC: Steeds meer collega’s gebruiken Used Car Controller. Taxeren, calculeren, publiceren of auto’s verhandelen met je persoonlijke handelsplatform? Met 1 abonnement geeft Used Car Controller je controle over alle kritische gebruikte auto processen. Zo maakt Used
Car Controller je tot de beste in je vak!

De nieuwste ontwikkelingen van de automotive in jouw inbox

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Niets missen van de online automotive?