Wouter van Kesteren van viabovag.nl

Het grootste aanbod hebben is niet ons doel. We willen genoeg consumenten bedienen met genoeg goede auto’s en andere mobiliteitsdiensten.

Welkom bij weer een nieuwe podcast met als doel de online automotive beter te maken. Deze week hebben we een speciale gast, namelijk Wouter van Kesteren, directeur van Viabovag.nl. Wouter, welkom in onze studio en in onze podcast. Kan je onze luisteraars nog wat meer vertellen over jezelf en uiteraard over Viabovag.nl?

Occasionportal en mobiliteitsplatform
“Paul, dankjewel voor de uitnodiging, de tweede keer in deze fantastische podcast. Dit keer in een andere hoedanigheid van twee jaar geleden. Inmiddels ben ik directeur van Viabovag.nl, de joint venture van BOVAG en Bovemij, het occasionplatform van de branche zelf, zoals ze het zelf formeel zeggen. Zelf noem ik het liever het aanstaande mobiliteitsplatform van Nederland. Met het occasionportaal worden we vergeleken met andere aanbieders. Ik denk dat het juist goed is om ons einddoel te laten horen. We zijn niet alleen een occasionportal maar een mobiliteitsplatform.”

Bewijstlast genereren
“We zijn in mei 2018 ‘live’ gegaan. We zijn nu acht à negen maanden aan de weg aan het timmeren. De ontwikkelingen gaan snel. Je moet van een virtuele organisatie een echt bedrijf maken. We willen onze leden, die volmondig ‘ja’ hebben gezegd voordat het portal bestond, zo goed mogelijk bedienen. Inmiddels hebben we 2.000 bedrijven die bij ons adverteren. Dan wil je zo snel mogelijk bewijslast genereren. Daarvoor heb je de juiste mensen nodig. We zijn goed op weg om richting het mobiliteitsplatform te gaan. Onze eerste taak is onszelf bewijzen als occasionplatform.”

Dual pricing
“Toen ik aan het roer kwam, liep de AFM-discussie over dual pricing. Er was onrust. Als je een nieuwe website bouwt, is dat lastig. Als portaal van BOVAG en Bovemij, en van de autobranche, zijn wij overtuigd dat je je auto altijd met garantie moet aanbieden en met een transparante prijs. Portals hebben de afgelopen vijftien jaar niets gedaan om de trend van meeneemprijzen tegen te gaan. Iedereen snapt dat de consument beter af is met uniforme prijzen op alle portals. Maar na vijftien jaar is het voor iedereen lastig om dat anders te gaan doen. Niets is moeilijker dan verandering.”

Liever goed dan veel
“Zoeken op de laagste prijs is voor de branche een vorm van beroepsdeformatie. Een positief signaal wat wij terugkrijgen van consumenten, is dat met name de transparantie, en het feit dat het altijd goed is, redenen zijn om op Viabovag.nl te kijken. De eindconsument bepaalt. Die geven nu al aan ons terug dat ze de hoogst mogelijke waardering geven voor wat wij doen. Ons doel is niet het grootste aanbod occasions aanbieden. Het gaat erom dat we kwalitatief hoogwaardige auto’s aanbieden. Wij hoeven geen 180.000 voertuigen te hebben. Dat is geen doel en dat zal het niet worden. We willen genoeg consumenten met genoeg goede auto’s en andere mobiliteitsdiensten bedienen. Als dat er 100.000 zijn, of 150.000, dan is het goed. Het wordt voor mijn gevoel ongeloofwaardig als het er meer dan 200.000 zijn.”

Andere partijen toevoegen
“In de aanloop naar de lancering hebben we de focus gelegd op de vergelijking met andere occasionportals. Daarnaast willen we andere producten aan het platform toevoegen. We werken naar een platform waar iedereen in Nederland, zakelijk of particulier, een auto kan kopen, huren, delen, leasen, financieren en misschien wel zelfs verkopen, op een transparante manier met alle voordelen die wij kunnen bieden. Dat draait niet alleen om auto’s. Motoren, fietsen, caravans en campers zijn andere grote groepen binnen BOVAG en binnen de mobiliteitsbranche. In de fietsbranche zie je heel veel local hero’s die soms moeite hebben om hun fietsen bij klanten onder de aandacht te brengen. Dat kan goed via ons platform. We willen het platform openstellen aan partijen die aan de kwaliteitseisen voldoen als het gaat om transparantie en garantie.”

Stevige basis
“De eerste dienst gaan we dit jaar aan het platform toevoegen. Maar we willen eerst de basis stevig in de klei zetten. Daarna gaan we de roadmap verder ontwikkelen. We willen en kunnen niet in één jaar de wereld veranderen. Met Viabovag houden we rekening met de belangen van landelijk opererende holdings en lokale onafhankelijke autobedrijven. We luisteren naar iedereen. We praten met de verschillende besturen en met de ledenraden. Iedereen is enorm gepassioneerd om er een succes van te maken. Maar ook gezond kritisch. Wij proberen om ieders belangen te dienen.”

Definitie van leads
“Voor autobedrijven is het lastig om platforms te vergelijken als het gaat om leads en ROI. Wij hebben een breder doel. Een lead die geïnteresseerd is in een occasion, is niet genoeg voor ons. Een klant kan ook bij ons terecht voor financiering of leasing en een aanvraag doen bij een autobedrijf om daar contact over op te nemen. Dat zijn leads in de puurste vorm. Voor een goede vergelijking moet je beginnen met een duidelijke definitie van een lead. Als je die definitie hebt opgesteld, kan je platforms en portals eerlijk met elkaar vergelijken. Ik ben overigens een groot voorstander van verkoop op basis van goede leads. Als de consument er is, moet je hem vasthouden.”

Leads vasthouden
“Als alle ingrediënten kloppen, kan elk autobedrijf, van klein tot groot, beter omgaan met leads en dus met klanten. Een betere omgang met leads is in het belang van de klant en dus in het belang van portals. Verandering in de omgang met leads kan goed vanuit de portals komen. Viabovag investeert geld van autobedrijven om klanten op de website te krijgen. Laten we dan samen ons best doen om die consumenten vast te houden. Dat doe je door goed om te gaan met elke lead die je ontvangt. Wij zijn nog jong. We zijn bezig om leads in kaart te brengen en om onze leadstructuren in andere portalen te ontsluiten. Alles vanuit de insteek: hoe kunnen we onze klanten beter bedienen en vasthouden? Dat doen we stapsgewijs. We moeten keuzes maken, maar in april beginnen we met call tracking op Viabovag.”

Wouter, dankjewel voor jouw bijdrage en iedereen bedankt voor het luisteren. Vergeet je niet de abonneren op de podcast. Als je de podcast leuk vindt, laat het weten via LinkedIn. Volgende week is er weer een nieuwe podcast.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

MarktplaatsActivleaseCalldrip en UnameIT

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

ActivLease is expert in elektrisch leasen. Wij werken samen met de beste leasemaatschappijen, banken en dealers om maatwerkoplossingen te bieden aan de mkb’er en zzp’er. Mobiliteit met scherpe leaseprijzen, hoge inkoopkortingen en een grote voorraad leaseauto’s die snel leverbaar zijn.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Calldrip is een rapid respons tool die de verkoper in staat stelt om direct, snel en effectief met je klanten in contact te komen! Vele importeurs zoals Hyundai, Opel en Toyota gebruiken Calldrip al succesvol.