In leadopvolging gaat het niet alleen om de wijze waarop verkopers met de leads omgaan en hoe snel ze de lead oppakken. Wat écht telt, is het resultaat. Is er een gesprek geweest? Is er een afspraak gemaakt?

In elke professionele organisatie wordt er geleerd van de interacties met potentiële klanten en op welke wijze je daar beter mee om kunt gaan. Marketeers en softwareprogrammeurs testen vaak uitgebreid om te zien wat het beste werkt. Maar doen verkopers dat ook? Of hopen zij op het beste resultaat? Het antwoord is helaas te vaak dat laatste. Testen en meten doen ze alleen op uiteindelijke salesresultaten. #DCDW is van mening dat moet worden gekeken naar wat had moet worden verkocht in plaats van wat er is verkocht. Daarvoor is scoring en coaching van #DCDW/Calldrip onontbeerlijk.

Call Scoring

Elk gesprek in de Calldrip-systematiek, of deze nu zelf door de verkoper is geïnitieerd of vanuit de klant is gestart, kan door #DCDW-software worden opgenomen en beoordeeld. Dit alles volledig compliant onder de huidige EU GDPR-regels.

Het doel van het opnemen van deze gesprekken is om deze binnen 24 uur te laten beoordelen door de Carmen Quality Managers. Zij beluisteren het gesprek en beoordelen het op een aantal vaste KPI’s. De resultaten zijn voor importeur, directeur of salesmanager overzichtelijk in te zien in hun dashboards. De KPI’s die standaard in de scoring worden meegenomen zijn de volgende:

  1. Is het daadwerkelijk een gesprek tussen twee mensen, of alleen een voicemail of een keuzemenu?
  2. Welke verkoper heeft het gesprek gevoerd?
  3. Heeft het gesprek in de beleving van de klant de wow-factor?
  4. Is er een concrete afspraak gemaakt?

1 - Telefoongesprekken die door de verkoper worden begonnen blijven door de consument onbeantwoord en worden doorgezet naar de voicemail. De verkoper heeft dan wel een snelle responstijd laten zien, maar het resultaat is nog steeds geen contact. Er moet dus vaker worden gebeld. Als er een gesprek plaatsvindt, wordt dat gezien als een opportunity!

2 - In de Calldrip-systematiek is zichtbaar welke verkoper de lead oppakt door zijn directe ID-nummer of telefoonnummer te gebruiken. Bij de scoring worden de namen dubbel gecontroleerd, zodat de gesprekken ook aan de juiste verkoper toegekend worden.

3 - Veel klanten zijn blij verrast dat de verkoper, geholpen door Calldrip, zo snel belt. De klant zegt zelf iets in de trant van “wow, dat is snel”. Meer dan 30 procent van de klanten zegt dit uit zichzelf, en ook dit wordt inzichtelijk gemaakt.

4- Uiteindelijk gaat het om een afspraak bij de leadopvolging. Het doel is 60 procent van alle kansen om te zetten in een afspraak met een datum en tijdstip. Snel opvolgen is een ding, maar afspraken maken is uiteindelijk het doel. Aangezien de afspraakratio wordt bepaald door het uitluisteren van de gesprekken en de uiteindelijke resultaten, zijn de resultaten via Calldrip veel betrouwbaarder dan de resultaten die verkopers vaak melden in hun eigen LMS-systemen.

Meer weten over Call Scoring?

Meer informatie

Door de scoring-mogelijkheid in Calldrip krijgen de salesmanager en marketeer een veel beter inzicht in de kwaliteit van de leads. Je ziet aan de hand van overzichtelijke realtime dashboards welke bronnen voor de meeste leads of de meeste gesprekken hebben gezorgd en wat in de meeste afspraken heeft geresulteerd. Zowel in absolute getallen als in percentages. Uiteindelijk zie je ook welke verkopers de meeste leads oppakken, wie de meeste gesprekken heeft en uiteindelijk ook wie procentueel of absoluut de meeste afspraken maakt.

Wil je meer weten over wat scoring kan betekenen voor jouw inbound en outbound leads? Maak dan een afspraak met #DCDW voor een vrijblijvende demo.

Meer artikelen over de inzichten van scoring vindt u hier:

Ik heb een vraag over Call Scoring

De nieuwste ontwikkelingen van de automotive in jouw inbox

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.