Drie redenen waarom je geen aparte mobiele website moet nemen

In 2016 zal meer dan 50 procent van de bezoekers van dealerwebsites in Amerika vanaf een mobiel apparaat komen. En dan heb ik het niet alleen over de iPad-achtigen, maar vooral over smartphones, die alleen maar groter lijken te worden.

Wat betekent dat voor je dealerwebsite? Moet je investeren in een app? Of in een mobiele website? Een responsive of adaptive website bouwen? Keuzes die voor je bereikbaarheid zeer essentieel zijn. Uiteraard zijn er goede mobiele websites die vier jaar geleden zeer goed werkten en veel bezoek opleverden. En ook apps zijn voor een aantal dealers zeer succesvol gebleken, maar tijden veranderen en één ding is duidelijk anno 2015: je moet juist met je desktopwebsite op alle apparaten beschikbaar zijn. Ik geef je drie redenen waarom.

1. SEO waarde
Het hebben van een aparte mobiele website, met een apart internetadres (url), of ‘m.voorbeeld.com’-adres zorgt ervoor dat de SEO-waarde die je hebt opgebouwd met je hoofdpagina niet meeverhuist. Bij zoekopdrachten waarin je desktoppagina nu bij de eerste zoekresultaten verschijnt, val je op mobiel ineens volledig buiten de boot. Je ziet al op Google de notificatie ’mobiel‘ staan als de zoekresultaten zichtbaar zijn. Alle zoektermen waarmee je pagina normaliter gevonden wordt op de desktop, werken dus niet mee op je mobiele website. Zoals het ook niet werkt als bezoekers via mobiel je desktopversie bezoeken en dan moeten worden doorgesluisd via een vraag in een pop-upscherm. Dat is natuurlijk niet meer van deze tijd.

2. Delen
Hoeveel pagina’s van je dealerwebsite worden nu gedeeld op Facebook, Twitter, Pinterest, Linkedin of gewoon doorgemaild? En op welk apparaat worden deze berichten het meest gelezen? Juist, op een mobiel apparaat. Als je dan een link mailt die niet goed zichtbaar wordt op een mobieltje, dan mis je dus een uniek moment. Veel websites van importeurs doen dit bijvoorbeeld niet goed.

3. Bellen gaat sneller
Adverteren met een app via Google Adwords gaat niet, maar dit kan wel met een website die zich aanpast aan het apparaat. Zo zijn er twee voordelen te behalen. Ten eerste: je kunt adverteren op Google Adwords, zonder dat de advertentie op een mobiel wordt gehinderd door AdBlockers. Dit kan helaas niet met een app.
Ten tweede: als je bezoeker landt op de aangepaste mobiele website, dan blijkt uit diverse Amerikaanse onderzoeken dat je tot wel 26 keer meer telefonische leads krijgt dan online leads. En een belletje voor de juiste informatie is sneller gemaakt dan het intypen van een invulveld of e-mailbericht.

Conclusie
Er zijn ongetwijfeld argumenten die voor een app pleiten, maar ik zie niet gebeuren dat iemand de moeite neemt om een app van een dealer te downloaden als de informatie ook via een website beschikbaar is. Bovenstaande drie tips, en je kunt er wellicht nog 20 bedenken, maken het voor dealers makkelijk om na te denken op welke wijze men de bezoekers in het mobiele tijdperk wil benaderen. Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden, maar kijk eens kritisch naar de feiten in plaats van naar de brochure…

Lees ook

3 oktober 2024

Online first, offline second!

26 september 2024

Ik heb niet altijd gelijk

12 september 2024

Hoe TikTok en 100% online ons verkoopsucces brengen

5 september 2024

Snelheid is allesbepalend, zowel positief als negatief!