Blog: Elke VDP pagina is niet hetzelfde…

Welke statistieken zijn nu van belang?

Nu Gaspedaal.nl de ‘aanval’ heeft ingezet op de grote drie: Autotrack, Autoscout en Autotrader gaat de komende tijd zich een interessant schouwspel ontvouwen. Wie geeft nu de beste ROI aan de dealer? Gaspedaal.nl met zijn hoge bezoek en dito bezoekers die men nu leidt naar onder andere de dealerwebsites en niet meer naar Autotrack, Autoscout en Autotrader, want die staan er niet meer op…of toch Autotrack, Autoscout en Autotrader met haar ‘hoogwaardige’ bezoekers?

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=RdsrhobXqpw]

ZMOT

In de ZMOT is het een feit dat de dealerwebsite de meest belangrijke vorm van informatieverschaffing is voor de consument. Of te wel hij hecht daar de meeste waarde aan. Nu is het model van Gaspedaal er eentje, die zorgt dat er veel bezoek komt naar die dealerwebsite en vooral naar de belangrijkste pagina’s binnen de dealerwebsite, namelijk de voorraad. In alle statistieken die ik de afgelopen maand heb gezien van dealers, is Gaspedaal by far diegene die de meeste bezoekers leidt naar die belangrijker VDP pagina’s (bron ROI-BOT). Ook de zogenaamde ‘bounce’ valt redelijk mee, voorbeeld van 18% tot 45% zijn gezien.

Autoportalen
Echter in de ZMOT wordt er ook uitdrukkelijk op gewezen dat je aanwezig moet zijn in zoveel mogelijk kwalitatieve bronnen die de consument op zijn zoektocht naar zijn nieuwe en of gebruikte auto bezoekt. De autoportalen, zoals Autotrack, Autoscout en Autotrader horen daar natuurlijk ook bij. De business case bij die portalen is dan weer niet, het zoveel mogelijk bezorgen van bezoekers naar de dealerwebsite, maar het vertonen van zoveel mogelijk VDP pagina’s op het portal zelf. De kliks die naar de dealerwebsites gaan, gaan voornamelijk naar de homepage, wat opzich een niet wenselijke klik is voor de bezoeker, die op de dealerwebsite weer op zoek moet naar de desbetreffende auto, en daardoor minder bounced, maar een zeker mindere gebruikerservaring heeft.

Als ik dan de cijfers bekijk van één van de drie portalen op basis van de VDP pagina’s en ik vergelijk dat weer met de VDP pagina’s op de dealerwebsite die door Gaspedaal daar gerealiseerd worden dan heeft het autoportaal daar weer de overhand.

En dus?
Tja, wat moet je daar dan weer uit concluderen? Mijn persoonlijke mening is dat ik liever bezoek heb op mijn eigen dealerwebsite, dan welke andere website dan ook, punt. Echter in de ZMOT wil ik ook (dominant) zijn en daarmee moet ik dus op meer plekken zijn. Gaspedaal doet een prima job om de dealer veel kwalitatief bezoek te leveren. De autoportalen doen dat op hun eigen manier ook, immers de VDP pagina’s op hun websites zijn niet te vergelijken met die van de dealer, immers daar is géén concurrentie van banners/andere dealers, en bij de autoportalen wél.

De grote aantallen bezoekers op de portalen zijn er wel degelijk, maar de enige meetlat die je nu kan leggen is leads en bezoekers en die leads zijn er weer te weinig op het aantal bezoekers. Echter de statistieken laten wél degelijk zien, dat beide manieren van adverteren zin hebben, mits de portalen zelf ook willen innoveren in bijvoorbeeld een deeplink naar de dealer VDP-pagina en dat de telefoon-leads op de autoportalen van voornamelijk de mobiele websites inzichtelijk worden en meegenomen kunnen worden in de ROI berekening van de dealer. Immers cijfers in Amerika wijzen uit dat er 26x wordt gebeld in verhouding met 1 e-mail lead.

ROI-BOT
Het wordt dus ook zaak van de autoportalen om eenduidig en transparant hun statistieken te delen in programma’s zoals ROI-BOT om hun eigen ROI te laten zien aan de dealers. Daarmee wil ik niet zeggen dat de investering die sommige autoportalen vragen in verhouding staan met het geleverde maar dat de het zwart/wit afrekenen van autoportalen op alleen het aantal leads en doorkliks te kort door de bocht kan zijn. Volledige transparantie in bijvoorbeeld ROI-BOT van alle portals kan daarmee doorslaggevend zijn. Op dit moment hebben de websites Nieuweautokopen.nl/Nieuweautoaanbiedingen.nl al een API met ROI-BOT en gaat Gaspedaal.nl deze leveren in kwartaal 2 van 2014.

Lees ook

3 oktober 2024

Online first, offline second!

26 september 2024

Ik heb niet altijd gelijk

12 september 2024

Hoe TikTok en 100% online ons verkoopsucces brengen

5 september 2024

Snelheid is allesbepalend, zowel positief als negatief!