De koopervaring van een nieuwe auto is het enige wat online niet te overtreffen valt…

Online is dominant in de automotive, informatie is overal, maar is dit alles wat u klant zoekt?

De moderne autokoper van vandaag heeft meer vertrouwen in online informatie, op review platforms, van gelijkgestemden etc. dan de informatie van de autoverkoper. Het eigen onderzoek geeft deze koper meer zekerheid dan de autoverkoper zou kunnen geven en dat is vooral voor de oudgedienden een hard gelag. Je denk dat je er alleen bent voor de goedkoopste prijs, voor die gelukszoekers en voor al die andere malloten die niet normaal kunnen communiceren en alleen via korte berichten u iets vragen, waardoor ze voor die autoverkopers nooit serieuze klanten zijn, jammergenoeg. Echter….

Excuusmakers

Deze autoverkopers moeten concurreren met datzelfde internet en nieuwe technologie en nemen nog steeds aan dat zijzelf ergens informatie of toegevoegde waarde bevatten die waardevol is voor de kopers. Het internet heeft echter al deze functies van de verkoper overgenomen, alleen die ene belangrijke niet: De koopervaring! Men koopt de auto nog steeds (helaas) offline, nadat men online alle informatie heeft ingewonnen. En, in tegenstelling tot de gedachte, is het niet de goedkoopste prijs die wint in de meeste gevallen maar de beste koopervaring! Denk daar maar eens over na, nadat je die internetlead hebt afgepoeierd omdat deze zonder naam, adres, postcode, e-mailadres, telefoonnummer informatie heeft durven te vragen…. Deze koper heeft gemiddeld 4 weken serieus onderzoek gedaan voorafgaand aan dit bezoek en daarmee ook zelf bepaalt welke informatie hij van zichzelf wil prijsgeven. De klant moet zich nu ‘bewijzen’ bij de verkoper of het wel een klant überhaupt kan worden. kijk eens in de spiegel, en zeg nu zelf, wil je zelf ook zo behandeld worden als je in de markt bent voor meubels, keukens of wat dan ook? Wat de V&D’s, Scapino’s etc de laatste jaren is overgekomen staat niet op zichzelf, en de automotive branche kan zich hieraan onttrekken, door verkopers beter op te leiden, te motiveren, te trainen en verantwoordelijk houden voor de koopervaring die men biedt op alle kansen die 2016 te bieden heeft. Leads die via online, chat, e-mail, telefonisch of zelfs fysiek binnenkomen. Het is aan de winnaars om deze ervaring te maken zodanig dat men altijd overblijft! Excuses waarom het bij jou niet lukt maken je niet beter.

Boeken en auto’s

Boeken waren de eerste producten die massaal online werden verkocht, hele boekwinkels, ketens zijn weggevaagd, en de eerste boek webwinkels online, zijn nu dominante online spelers die luisteren naar namens zoals Amazon en Bol.com. Echter er zijn ook boekwinkels die +70 jaar oud zijn, die overleven door zich aan te passen aan de nieuwe werkelijkheid. Waanders in de Broeren uit mijn stad: Zwolle brengt beleving bij het verkopen van een ….boek.  Deze ondernemer is niet blijven hangen dat de consumenten zijn veranderd, maar is gaan kijken hoe hij een koopervaring kan maken, die online niet te produceren is! Je moet immers overtreffen, anders verlies je.

Je kunt blijven hangen in het idee dat het allemaal anders is, maar neem een voorbeeld aan Waanders en maak van de koopervaring van een nieuwe auto de beste ervaring!

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op:Kannietbestaatniet.nl.

Lees ook

3 oktober 2024

Online first, offline second!

26 september 2024

Ik heb niet altijd gelijk

12 september 2024

Hoe TikTok en 100% online ons verkoopsucces brengen

5 september 2024

Snelheid is allesbepalend, zowel positief als negatief!