Een giftige cocktail!

We leven op dit moment op de rand, niet van de afgrond maar van een grote correctie die zich op de winst- en verliesrekening gaat afspelen. Althans, dat zegt mijn gevoel.

Wat is er aan de hand? Volgens alle data zitten we nu op een all-time-high van de gebruikte auto prijsindex. Of je nu Autotelex vraagt of Indicata of Michel van Roon, ze zeggen allemaal dat de prijzen nog nooit zo hoog zijn geweest. Niet alleen in Nederland, maar ook in veel Europese landen en in de VS zijn de prijzen nog nooit zo hoog geweest.

Volgens alle data zitten we nu op een all-time-high van de gebruikte auto prijsindex

In onderstaand plaatje van Manheim zien we het ook heel erg duidelijk! Dit kan eigenlijk niet goed gaan, ondanks dat er veel te weinig nieuwe auto’s worden gebouwd waardoor de doorstroom stokt en het eigenlijk logisch is dat de prijzen stijgen. Er is natuurlijk meer aan de hand.

Een giftige cocktail

Marktplaats en andere portalen

Bij Marktplaats, maar ook bij sommige andere portalen, zie je de voorraad bij autobedrijven weer toenemen. Dat komt door twee redenen. De eerste is dat je de afgelopen maanden maar moeilijk aan auto’s kon komen. Op twintig auto’s bieden en er maar eentje krijgen, is nu opeens anders. Nu krijg je ze opeens wel gegund waardoor je voorraadpositie oploopt, in combinatie met een veel te lange doorlooptijd.(daarover later meer)

Echter de vraag naar auto’s loopt langzaam maar zeker achteruit. De reden komt uit het Oosten, de oorlog met de daarbij horende hogere energieprijzen, hogere inflatie, hogere rente en een hard achteruitlopend consumentenvertrouwen. Echt ik merk het zaterdag in Il Fienile, de winkel van mijn vrouw. Het is niet meer van ‘doe maar.’

De reden komt uit het Oosten, de oorlog met de daarbij horende hogere energieprijzen, hogere inflatie, hogere rente en een hard achteruitlopend consumentenvertrouwen.

Indicata

De zeepbel

Maar als de zeepbel er qua prijs wellicht is, de vraag opdroogt en men voorzichtig is, dan hebben we een andere uitdaging: de doorlooptijd. De doorlooptijd is weliswaar gedaald volgens cijfers van Michel van Roon en Indicata, maar gemiddeld nog steeds veeeeel te hoog (zie bovenstaande afbeelding). Elke 2 maanden de auto verkopen, en dus gemiddeld 6x per jaar je voorraad verkopen, is gewoon te langzaam. Je moet je auto’s adverteren, prijzen vragen om vandaag te verkopen en niet over twee maanden. Want, als de zeepbel knapt, dan zou je willen dat je auto’s hebt staan met inkoopprijzen die reëel zijn. Diep in je hart weet je echt wel wat de werkelijke waarde van een auto is. Een Suzuki Swift uit 2019 met een vraagprijs in de buurt van de nieuwprijs is verre van normaal. Laten we het abnormale, nu niet het nieuwe normaal vinden.

Een giftige cocktail
De oplossing

Verkopen, nu! Gewoon met de kansen, die je nog steeds dagelijks krijgt via je eigen website en de portalen. Maar oké, leadopvolging moet erop gericht zijn om voor elke lead een afspraak te maken en niet de illusie hebben, dat er voor elke lead tien andere zijn. Die tijd, met deze prijzen, gaat snel voorbij. Wacht dus niet twee maanden, handel nu, zodat je de liquiditeit hebt om weer voor het juiste geld te kopen.

Een giftige cocktail verkopen

Lees ook

12 september 2022

Verkoop gesprekken beoordelen is een must in het autobedrijf! (Deel 3/6)

5 september 2022

Een Rapid Response Tool…wat is dat? (Deel 2/6)

29 augustus 2022

Waarom Calldrip zo’n fantastische partner is! (deel 1/6)

22 augustus 2022

Waarom een ‘leadverdeler’ een slechte keuze is