Help, ik heb unieke kopers nodig!

Heb ik als autobedrijf niet gewoon een koper nodig?

Pardon? Hoe zo uniek? Heb ik als autobedrijf niet gewoon een koper nodig, hoor ik u denken? Ik ben het met u eens, uiteindelijk wil je als autoverkoper bij een dealer of autobedrijf gewoon kopers voor je voorraadauto, zeker nu. In deze tijd, waar het weer tien auto’s voor één koper is, in plaats van één auto voor tien kopers, moeten we op zoek naar kopers. Dat doen wij natuurlijk door middel van adverteren op portalen.

Het leuke is, dat ik dit onlangs aan den lijve heb ondervonden! Naast het Ligier-dealerschap ben ik in de showroom ernaast een onafhankelijk autobedrijf begonnen met de naam ‘Experience Store Doesburg’. Ik ben bezig met de website, maar hoe weten potentiële klanten dat ik occasions verkoop? De website vinden ze niet zomaar, dus het adverteren op portalen is meer dan logisch en ook wenselijk. Misschien wil je het niet hardop zeggen, maar je hebt de portalen gewoon nodig.

4 goede aanbieders

Nu zijn wij in Nederland verwend door het grote aanbod portalen, tientallen zijn er! Naast de grote vier Marktplaats, Autoscout, Autotrack en ViaBOVAG is alleen Zeelandnet een speler in de regio, die echt waarde toevoegt. Portalen als Autowereld, ook al worden ze door Gaspedaal ondersteund, doen vrijwel niets voor het autobedrijf in vergelijking met de andere vier. Voordeel is dat ze ook geen geld kosten, maar Michel van Roon MSc. EMP beschreef het vorig jaar al: “Al die gratis portalen kosten toch geld en energie, alleen op andere plaatsen.”

Als je als autobedrijf wilt adverteren, heb je de keuze uit die vier portalen. Je kunt ze natuurlijk allemaal gebruiken, maar veel bedrijven hebben een bepaald budget waardoor keuzes gemaakt moeten worden. Ik ben als ambassadeur van Marktplaats misschien bevooroordeeld, daarom gebruik ik ze alle vier. Zo kan ik prima zien wie welke waarde biedt.

Zoeken naar dezelfde klant

Wat opvalt is dat Autoscout, Autotrack en in mindere mate ViaBOVAG naar dezelfde klant zoeken. Dat is de klant die nu in de markt is en elke vier jaar in de markt zit. Als je niet in de markt bent en je bent geen autogek, zoals ondergetekende, dan kom je dus niet zomaar op die portalen.

Marktplaats is anders

Op Marktplaats is dat anders. Mijn vrouw heeft niets met auto’s, maar alles met kastjes, brocante en dergelijke en is dagelijks, zoals miljoenen andere Nederlanders, op Marktplaats aanwezig. Als je haar vraagt waar je een nieuwe of gebruikte auto moet zoeken, dan is dat in eerste instantie Marktplaats. Als je daar direct vindt wat je zoekt, is de zoektocht over. Marktplaats biedt in dat geval direct waarde.

Onderzoek door Marktplaats toont aan dat het platform 16% unieke kopers heeft, die niet op de andere portalen aanwezig zijn! Nu hoor ik u gelijk denken dat dat niet zoveel is, toch? Dan blijft er 84% over dat elders zoekt…. Maar, kijk naar de cijfers van de andere portalen. Die hebben tussen de 1 en 3% unieke kopers. Dat betekent dat als je je kansen goed wilt spreiden, je altijd een horizontaal platform zoals Marktplaats naast een verticaal platform moet gebruiken. Het horizontale platform biedt alles aan en is bij de meeste kopers de eerste keuze om te zoeken, omdat ze het platform kennen en vertrouwen. Vinden ze de occasion niet, dan gaan ze elders zoeken.

Verticale en horizontale platforms

Marktplaats is als horizontaal platform uniek in de wijze waarop mensen willen handelen op het platform. Door de messaging in de Marktplaats-app dien je als autobedrijf anders met de leads om te gaan dan op de andere portalen. Informeler, directer en vaker! De push notificaties die de ‘vaker berichten’ pusht, zullen het verschil maken voor je!

De push notificaties die de ‘vaker berichten’ pusht, zullen het verschil maken voor je!

Moraal van het verhaal? Alleen op Marktplaats adverteren moet je niet doen, de andere portalen doen in de mix prima mee! De vraag die je je wel mag stellen, is of je drie verticale portalen nodig hebt, omdat ze vrijwel hetzelfde publiek trekken. Het is dus slim om al je voorraad op Marktplaats, en n ander portaal aan te sluiten! Het budget dat overblijft, kun je dan besteden aan de Premium-optie van Marktplaats, waarmee je je als professioneel autobedrijf kunt onderscheiden ten opzichte van de particuliere verkoper.

Oh ja, en natuurlijk ben ik enthousiast over Marktplaats vanuit mijn rol als ambassadeur, maar als groot gebruiker in drie verschillende winkels is de praktijk die ik dagelijks ervaar nog relevanter!

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC