Pageimage
10 januari 2020 door Paul

Wie zet jouw bedrijf op pagina 1 van Google?

Onlangs zocht ik op Google informatie over onze Vespa. Hij had een tijdje stilgestaan en sloeg af zodra je gas gaf. Ik had een acute informatiebehoefte en ging op zoek op Google. Daar viel mij op dat bijna alle berichten in de bovenste zoekresultaten verouderd waren. Er stonden forumberichten tussen uit 2008 en 2010, maar onze Vespa komt uit 2019. Dus deed ik een nieuwe zoekopdracht met het bouwjaar erbij zodat ik de nieuwste informatie zou krijgen.

Mijn zoekervaring zette mij aan het denken. Hoe werkt dit voor de autobranche? We zien online veel coole gebruikersvideo’s over hoe je Bluetooth moet koppelen met de auto of hoe je het reservewiel kan vinden. Alleen: video’s die niet op Youtube staan, maar bijvoorbeeld op Facebook, worden niet door Google gevonden. De zoekresultaten op pagina 1 zijn meestal informatie van websites en forums die antwoord geven op technische vragen. Het komt regelmatig voor dat deze informatie verouderd is. Wat de vraag oproept: liggen daar geen kansen voor autobedrijven?

De vraag stellen is hem beantwoorden. Ja, natuurlijk wil je als autobedrijf graag bovenaan de zoekresultaten staan als dat relevant is voor jouw merk of service. Maar zeg eens eerlijk, wanneer heb jij voor het laatst zelf content gemaakt die is geoptimaliseerd voor online zoekopdrachten? Toch is het zinvol om dat wel te doen. Zelf schrijf ik nog steeds blogs en artikelen over de online automotive. En als je ziet hoe leuk de social media merkdealer van Nederland, Hendrik Liewes, vragen van Opel-berijders beantwoordt met artikelen en video’s op Youtube, dan begrijp je waarom mensen vanuit Brabant naar Groningen rijden om bij hem een auto te kopen.

Hoe zit het precies met gevonden worden? Dat laat ik zien met een drietal zoekopdrachten. Deze zoekopdrachten leveren verouderde resultaten op, wat autobedrijven de kans geeft om hoger te ranken op Google – mits je je daarvoor inspant natuurlijk. De voorbeelden zijn van mijn privé Volvo XC60 die na 330.000 kilometer wat issues heeft. Je ziet aan de zoekresultaten dat autobedrijven er niet in slagen om online antwoorden te geven, dat er bij deze zoekopdrachten geen video’s zijn, en dat de nieuwste resultaten altijd bovenaan staan. Met andere woorden: hoe verser de content, hoe hoger je in de zoekresultaten eindigt.

De eerste zoekopdracht levert deze resultaten op. Het jongste antwoord is van 2015 en staat in het Volvo V70-forum. Het gaat dus niet specifiek over een XC60. Het geeft te denken dat Google niet in staat is om het meest relevante antwoord te geven op een vraag over een XC60 en dan dus maar een antwoord over een V70 laat zien. Het antwoord van Volvo Cars is niet relevant, maar wordt alsnog getoond bij gebrek aan betere content. Er is dus alle ruimte voor autobedrijven om dit gat te vullen met eigen teksten en video’s zodat je bovenaan de resultaten staat.

Het tweede voorbeeld gaat over defecte stoelverwarming in mijn Volvo. Gebruik ik dit als zoekbegrip dan zijn dit de antwoorden die volgens Google het meest relevant zijn. Ze komen uit de jaren 2008, 2011, 2016 en 2018. Alle vier de resultaten staan op forums waar hobbyisten elkaar helpen. Toch staan deze amateurs hoger in de resultaten dan de professionals die ervan moeten eten. Dat moet beter kunnen!

Ook bij het laatste voorbeeld zie je duidelijk dat autobedrijven kansen laten liggen. Kansen die niemand blijkbaar wil oppakken. Terwijl het niet moeilijk hoeft te zijn. Ben je een Volvo-dealer en zet je een stuk tekst over een Volvo-probleem op jouw website, dan zal Google dat goed indexeren. Maar dat kan alleen als de content er is. Als je een video maakt, plaats hem dan eerst op Youtube en dan pas op Facebook. Dan zal je, net als Hendrik Liewes, mooie resultaten zien. Wil je met zoveel mogelijk zoekresultaten bovenaan staan? Combineer video’s dan met geschreven content over veelgestelde vragen over jouw merk.

Ik vind het raar dat de zoekopdracht ‘Onderhoudskosten Jaguar Ipace’ op de eerste resultaatpagina geen enkele dealer laat zien, behalve dealers die Google betalen. Dat heeft natuurlijk alles te maken met creativiteit en tijd. Zelf content maken is arbeidsintensief. Het kost energie en vooral een lange adem. De content die je zelf maakt, staat pas over twee maanden op een hoge zoekpositie, zeker als het zoekvolume klein is. Maar bedenk wel: samen vullen die kleine stukjes content een zee aan kansen voor jouw bedrijf!

De nieuwste ontwikkelingen van de automotive in jouw inbox

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Niets missen van de online automotive?