De dappere poging van de Toyota Louwman Live store

Toyota CHR en de Fiat Live Store; Wat hebben ze gemeen?

Onlangs introduceerde Toyota sinds lange tijd een auto met lef: De Toyota C-HR. Een leuke auto vind ik het. Maar leuk of niet, hij zal verkocht moeten worden. Louwman Retail heeft de C-HR gebruikt om te experimenteren. Ze willen ontdekken welke moderne manieren van communicatie gebruikt kunnen worden om potentiële consumenten te bereiken. En die klanten moeten dan zo enthousiast gemaakt worden dat ze de auto ook willen zien.

Desctop screenshot

Fiat als voorbeeld?

Fiat heeft met de Fiat Live Store in Brazilië en Spanje al laten zien hoe dat enthousiasmeren zou kunnen werken. Heel succesvol waren deze twee voorbeelden echter niet, want beide zijn inmiddels ‘uit de lucht’. Wel gaven ze een richting aan hoe de klant van vandaag benaderd zou kunnen worden.

Zelf ben ik een voorstander van het gebruik van bijvoorbeeld Facetime om zoveel mogelijk persoonlijk contact met de klant te maken op afstand, maar Louwman Retail kiest een iets andere benadering om te experimenteren en te leren wat nu wel of niet werkt.

Een andere website

Om te beginnen is er een speciale website, www.ikwileentoyotachr.nl. Zelf ben ik geen voorstander van het gebruik van afwijkende websites voor een nieuw model, want je moet opnieuw waarde gaan opbouwen op het gebied van ranking en SEO en je basiswebsite profiteert er niet van mee. Maar goed, het is in elk geval een start.

Op deze speciale website is het gedeelte waarin social media centraal staan het leukste van de hele website. Op de website zelf kun je op bepaalde tijden ook een live demo aanvragen. Dit is op zich een vrij statische opzet: de C-HR staat in een vestiging van Louwman Retail en er staan twee vaste webcams op gericht, zodat de klant de auto live kan zien. De verkoper kan daarbij de auto dus op afstand demonstreren. Helaas doet hij dat alleen op vaste tijden en dat is jammer, want als klant kun je niet zien wanneer hij live is. Op de site staat gelukkig ook een aantal voorbeeldvideo’s die je als klant kunt bekijken, maar de vraag die ik mijzelf dan stel, is of je die niet beter via social media en Youtube kan verspreiden omdat het bereik op dat soort platforms nu eenmaal vele malen groter is dan op de website zelf.

Conclusie

Het initiatief van Louwman Retail is absoluut te prijzen, want men laat zien dat je tegenwoordig andere manieren van communicatie kunt inzetten om je product onder de aandacht te brengen. En dat doe je door dingen uit te proberen: anders weet je niet tegen welke problemen je aanloopt en leer je dus ook niet van je project.

Beschik je zoals Fiat in Brazilië over een budget van miljoenen, dan kun je natuurlijk veel meer doen en dat maakt het ongetwijfeld makkelijker. Juist daarom is wat Louwman laat zien prijzenswaardig. Men is bereid om onbekende paden te bewandelen en te kijken wat nu wel en niet past. Ik zou het persoonlijk net iets anders aanpakken: ik geef iedere verkoper een iPhone en Facetime en iedere klant die belt of mailt nodig ik direct uit om de auto te demonstreren via Facetime. De techniek is er, de mensen zijn er inmiddels aan gewend, dus wat houdt je tegen?

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul

Lees ook

3 oktober 2024

Online first, offline second!

26 september 2024

Ik heb niet altijd gelijk

12 september 2024

Hoe TikTok en 100% online ons verkoopsucces brengen

5 september 2024

Snelheid is allesbepalend, zowel positief als negatief!