Tot hoe ver ga je met transparantie bieden?

Wil de klant nu wel of niet echte transparantie?

AAIAAgDGAAAAAQAAAAAAAAy_AAAAJDMxMDhmOTIwLWMxNjEtNDdmNC1hNmYwLTA3ZDhhOGI4NWVkOQ

Vorige week lanceerde Autoscout24 de prijsvergelijker. Een instrument wat per auto bekijkt hoe de prijs zich verhoudt met de concurrentie en daar een kwalificatie aanhangt. Deze kwalificatie kan gaan van een Topaanbod tot aan geen info. Echter is dit de juiste wijze om transparantie te bieden aan de klant. Immers is het niet zo dat elke gebruikte zo uniek is, dat dit gewoon niet in een ‘exceltje’ is uit te leggen?

Welke kwalificaties heb je dan?

De kwalificaties die Scout hier gebruikt zijn de volgende:

  • Topaanbod
  • Goed aanbod
  • Gunstig aanbod
  • Iets te duur
  • Duur
  • Geen info

Is dit dus echt wat klanten willen? In alle onderzoeken die er zijn namelijk wel. De klanten die online gaan, en zeg dus maar vrijwel alle klanten willen meer informatie, meer data, meer van alles. De beste performande website in de US, Cargurus.com is daarin heel succesvol geweest om dit te introduceren. Ons zusterbedrijf Mobile.de(ook van eBay) is daarin onlangs in Duitsland mee gestart. Je krijgt dan terecht discussie over de  balans tussen wat je voor je klanten, bezoekers wil doen, en voor de andere, betalende klant: het autobedrijf. De afgelopen dagen ben ik dan ook overladen met emails van autobedrijven die niet blij zijn in de manier waarop de transparantie nu wordt uitgelegd.

Immers, definities als ‘duur’, ‘te duur’ en ‘geen info’ zijn negatief voor de aanbieder, wat je er ook van vindt, de klant zal hierop domweg minder aanslaan. Je geeft immers transparantie vooraf. Het kan dus gebeuren dat een auto die nieuw is, en waar de fabrikant de prijs heeft bepaald de kwalificatie meekrijgt ‘te duur’. Dit is natuurlijk dodelijk voor de conversie. Bij gebruikte auto’s zie ik nu voorbeelden dat auto’s, zoals wij die in de ‘handel’ zoeterig noemen de kwalificatie krijgen van ‘topaanbod’ terwijl een dealeronderhouden, officieel geimporteerde auto, met dezelfde kilomterstand de kwalificatie heeft als ‘iets te duur’. Inderdaad de prijs is 1000Euro meer, maar prima te verantwoorden. (zwart hemeldak bv) Echter je ontneemt de kans op een dialoog met een geïnteresseerde. De zoekresultatenpagina dienen er namelijk voor dat je de volgende klik moet verkopen, naar je product pagina. Daar vind de conversie plaats (call of online lead) Ik zal zeker de statistieken van een aantal autobedrijven die ik begeleid checken of deze auto’s inderdaad minder VDP pagina’s krijgt of minder leads(call en online), waarvan ik nu de aanname heb.

Excecutie
De manier waarop Autoscout dit nu doet, is niet in het belang van het autobedrijf, de betalende klant en nu ook niet van de consument. De kwalificatie moet namelijk wel kloppen. Een nieuwe auto kan niet ‘te duur’ zijn, tenminste dat is niet de taak van een autoportaal. Aan de andere kant, autobedrijven moeten ook snappen, dat hun klant, de koper van een gebruikte auto transparantie eist. Die eist die van de aanbieder, maar ook zeker van de website die het aanbod toont. Dit is een balans en alles zit in de executie van het laten zien van die transparantie. De klant, en daarmee bedoel ik de particulier moet door beide partijen op de juiste wijze worden bediend in haar honger naar meer en correctere data. Ik ga graag met een aantal autobedrijven het gesprek aan op welke wijze je wel meer transparantie kan geven aan de klant, waarbij je de belangen ook in ogenschouw neemt van het autobedrijf.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats) nadat hij Nieuweautokopen.nl in 2015 verkocht aan eBay. Paul is founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is hij een veel gevraagd spreker op het gebied van de online automotive bij dealers en importeurs.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, dat gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl.

Podcast Paul

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC