Podcast #289: Joost Cardoen van Xpower

Welkom allemaal bij een nieuwe aflevering van onze podcast met de missie de online automotive beter maken. Vandaag hebben we hoog Belgisch bezoek namelijk Joost Cardoen is hier in Eden om te praten over zijn nieuwste avontuur bij Xpower, ookwel Hypercharge genoemd. Joost, Leuk dat je er bent.
Kun je onze luisteraars, onze Belgische luisteraars ook en onze Nederlandse luisteraars wat meer vertellen over wie ben je en wat doe je.

Over Joost Cardoen

“Ik zelf zit al ongeveer dertig jaar in deze sector. Wij zijn heel klein begonnen in Belgie met een bedrijf TurboData. En zo zijn we ook in Nederland terecht gekomen en heel sterk gegroeid. We hebben de Peugeot dealers, de Renault dealers, de Citroën dealers, de Honda dealers geautomatiseerd in Nederlands, dan heb ik het over 30 jaar geleden. En we zijn heel sterk gegroeid, ook in Duitsland en in Frankrijk. En toen waren we de grootste DMS leverancier in Europa. En op dat ogenblik is ADP Automotive, die de grootste speler was in de Verenigde Staten, ook naar Europa gekomen om samen te werken. Ik heb ongeveer alle acquisities meegemaakt in Europa, Duitsland, Italie, Spanje, Nordic, ontzettend veel gegroeid en dat ging heel goed.”

 

ADP in Europa

Om te beginnen, hun idee en strategie was vrij eenvoudig. Zij gingen als grote amerikaanse speler naar al die constructeurs en met hun relaties die ze hadden. Ze gingen de informatisering doen van de dealers. Nu op een bepaald ogenblik na al die acquisities om een idee te geven zaten we al op ongeveer 35 DMS-systemen. En de systemen deden het goed om de verkoop van de nieuwe wagens van het merk in een bepaald klant te doen. En vooral met de belastingswetgeving en al. Met dat soort toestanden werd er allemaal mee rekening gehouden. We hebben heel wat DMS’sen kunnen vereenvoudigen. Maar dat kwam toch wel op een grens. De Amerikanen hebben op een
bepaald moment nogal eenzijdig de grootste speler in UK gekocht.
Ze kochten het vooral voor de markt, maar ze dachten ook “met dit product gaan we het gaan maken in Europa.” Maar men had niet zo goed begrepen vanuit de britse hoek dat dit in feite niet zo eenvoudig was in vergelijking met een engels product naar Amerika halen, en een engels product naar Europa halen. Je kan een engels product in Zuid-afrika kwijt spelen, of HongKong of Australië. Een tweede element was dat het digitale niet naar Europa kwam; men had in de States de afdeling van general motor opgekocht. En dat was ook geen succes. Dat heeft ontzettend veel geld gekost en het kwam verder niet naar Europa. Dus in Europa zaten we met een wirwar van producten, DMS, alleen maar voor nieuwe auto’s te verkopen en geen digitaal. Xpower biedt XDMS (DMS) aan in de automobiel, trucks en machine wereld aan. Daarnaast bracht het recent HyperDealer op de markt.

 

Truck dealers en autodealers: verschil of overeenkomsten

Het is een beetje complexer bij trucks. Een truck motor heeft zijn nummer. Bepaalde stukken moet je dus meer rigoureus gaan opvolgen dan in een personen wagen en er zijn meer technische controles enzovoorts. Wat je ook ziet, is dat de truck wereld niet achter is op het gebied van de informatisering, maar bij de personen wagens is er heel wat onder druk van de constructeurs, daar is men heel wat verder gegaan om de zaken te realiseren. Dus er is wel een verschil. 

Voordelen van HyperDealer

Een is dat je de best-practice die sowieso in je bedrijf aanwezig is gaat formaliseren, zodanig dat iedereen in jouw bedrijf werkt zoals je denkt dat het moet gebeuren. En dat het zo eenvoudig mogelijk kan gebeuren voor al jouw medewerkers. Ook als het nieuwe medewerkers zijn je kan perfect je best-practice niet alleen formeel opleggen. Men ziet wat men dacht dat goed was, maar juist moet verbeterd worden, en dat is het een kwestie van seconden om dat aan te passen en dat maakt het zo krachtig. Ten tweede, kan geïntegreerd worden met bestaande systemen en aanpasbaar en laat toe de dealer best-practice processen werkelijk uit te voeren

Slot

Als nou dealers autobedrijven meer over willen weten, hoe komen ze dan met jou in contact?
Ze kunnen gewoon op hyperportal.io en hyperdealer.io gaan.

Hey joost dankjewel, uiteraard hebben wij volgend week een nieuwe gast met dezelfde missie samen de online automotive beter maken. Dankjewel Joost. Ik was ook blij van je terug te zien. Dankjewel.

 

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Marktplaats, 2dehands.be, UCCCalldrip, CARMEN BDC en Findio

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

Waarom kiezen voor Calldrip?

Calldrip is een succesvol leadopvolgings systeem dat zijn oorsprong heeft in de Verenigde Staten en dankzij #DCDW nu ook in Nederland en België beschikbaar is. Het systeem is vooral geschikt voor importeurs en grote dealerholdings die ervoor kiezen de leadopvolging bij de verkopers te leggen. Calldrip is de ideale tool om verkopers te ondersteunen bij leadopvolging en tot maximale conversie te komen.

Waarom kiezen voor UCC?

UCC: Steeds meer collega’s gebruiken Used Car Controller. Taxeren, calculeren, publiceren of auto’s verhandelen met je persoonlijke handelsplatform? Met 1 abonnement geeft Used Car Controller je controle over alle kritische gebruikte auto processen. Zo maakt Used Car Controller je tot de beste in je vak!

Waarom samenwerken met Findio voor auto?

Als u kiest voor Findio voor auto, kiest u voor een partner voor de lange termijn. Wij verzekeren u van:online retailoplossingen – ruime kennis en ervaring op het gebied van automotive – al uw krediet onder één dak – Ondersteuning van uw verkopers – Remarketing tools – digitale oplossingen voor dealermanagementsystemen van Autodata, VWE Automotive, Used Car Controller of Autosoft om uw auto’s gemakkelijk te adverteren en te beheren op meerdere autoverkoopsites.

Waarom kiezen voor Spincar?

Auto kopen anno 2022? Naast gemak, betrouwbaarheid kijkt een consument ook naar presentatie. De kleding- en electronicabranche doet dit al jaren door 360º beeld te gebruiken bij presentaties. En dat werkt. Mensen zijn op zoek naar volledigheid tot in detail. Als webshop profiteer je daar optimaal van. Daarom is 360º presentatie ook de manier om de aandacht voor consumenten te trekken die op zoek zijn naar een auto. Autobedrijven die werken met 360º beeld, -spins-, merken dat klanten het enorm waarderen en ontvangen beduidend meer leads. Consumenten krijgen zekerheid en bevestiging van de juiste prijs bij het bekijken van een spin. De zorg en aandacht voor een goede presentatie kenmerkt een serieuze aanbieder. SpinCar is o.a. exclusief partner van AutoTrack.nl”