Drie redenen om als dealer een blog te beginnen

Een blog is ook voor een autodealer interessant

Mijn weblog heb ik al ruim acht jaar. Sinds ik er tijdens mijn laatste periode als SsangYong- en Chryslerdealer mee ben gestart, gebruik ik mijn weblog voor mijn business. Helaas zijn er nog altijd weinig dealers met een weblog. Ik heb drie goede redenen waarom een dealer juist wel een weblog zou moeten hebben.

1. SEO-waarde die lang meegaat
Een blog is een website, waarop je (nieuws-)berichten plaatst of artikelen publiceert die relevant zijn voor je klanten en je bedrijf. Door de opzet en de relevantie van nieuwsberichten, heeft een blog veel waarde. Mijn blog trekt ongeveer 20.000 bezoekers per maand. En dit zonder enige investering in marketing. Er gaat alleen een hoop energie zitten in het creëren van content. Ga je vervolgens kijken op welke zoekwoorden je blog wordt gevonden, dan zijn het vaak artikelen die tot 12 maanden geleden zijn verschenen. Daarmee heb je SEO-waarde, Search Engine Optimalisation-waarde. Dat betekent dat jouw blog gevonden wordt in de organische zoekresultaten binnen Google en dus niet via de advertenties. Je kunt dit eigenlijk zien als online onroerend goed: het wordt vanzelf waardevoller.

Als dealer heb je ongelofelijk veel te vertellen over je bedrijf, de producten, de garantie, je service en het merk waarmee consumenten hun voordeel kunnen doen. Je kunt bijvoorbeeld een blog schrijven over welke zaken verplicht zijn bij pech in het buitenland als je op vakantie gaat. Elke zomer kun je dan rekenen op bezoekers die zoeken op termen uit dat stukje informatie. Terwijl zij je blog lezen, presenteer je tussen de regels door je bedrijf. Gratis.

De dealerwebsite is de belangrijkste onlinebron voor consumenten, je website heeft dus veel baat bij een blog.

2. Artikelen die het verschil maken
Als dealer verkoop je een product waarmee je het verschil kunt maken, alleen te weinig dealers vertellen dit. Als blogger kun je zelf je eigen journalist zijn. Want jij weet als Toyota-dealer natuurlijk wel waarom iemand beter een Toyota Auris kan kopen dan de standaard Volkswagen Golf. Je kan bijvoorbeeld een artikel maken over de vijf belangrijkste verschillen tussen de Auris en de Golf. Of schrijf over het verschil in onderhoud van die Auris bij jou als dealer ten opzichte van de universele garage. Met deze artikelen krijg je SEO-waarde en word je de autoriteit in jouw markt. Jij licht de markt immers voor over tal van onderwerpen.

3. Artikelen verkopen meer auto’s
Als je dan zo’n blog hebt -bijvoorbeeld over de introductie van de nieuwe Renault Kadjar en waarom deze beter is dan de concurrentie- dan kun je dat artikel ook uitdraaien. En die print geef je mee bij elke offerte voor de Kadjar. De klant kan dan in de beslissingsfase de voordelen van het model nog eens rustig nalezen. Dit kan ook als je bijvoorbeeld zelf de Kia Picanto moet verkopen die concurreert met de Volkswagen Up. Het werkt nog beter als jij een artikel aanbiedt, geschreven door een gastschrijver op jouw blog, waarin de voordelen van de Picanto worden benoemd ten opzichte van die Up.

Zelf ben ik een actief blogger, en veel mensen uit de business vragen mij wel eens waar ik al die informatie vandaan haal. Simpel, het is iets waartoe ik mijzelf dwing. Immers, met mijn blog bereik ik veel mensen in de branche en daarmee kan ik mijn dienstverlening beter verkopen. Punt is dat de meeste dealers die een blog beginnen niet consequent genoeg zijn. Eens per maand iets doen heeft geen zin, eens per week ook al niet meer. Dus als je eraan begint en je hebt zelf de tijd niet, huur een gastschrijver in. Die kosten echt niet zoveel en op jaarbasis krijg je er ontzettend veel voor terug. Naamsbekendheid in je regio, autoriteit en betere online vindbaarheid. En onder aan de streep levert dat allemaal klanten op.

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC