Een beter inzicht voor alle Sales Managers in de automotive!

Weten wie er belt via Marktplaats?

Afgelopen week heeft Marktplaats een update doorgevoerd voor telefonische leads. Om het belang van de telefonische lead duidelijk te maken: die lead ontvangt iedere verkoper liever dan bijvoorbeeld een online berichtje of een bieding per mail. Iemand die belt via Marktplaats, is echt geïnteresseerd!

“Iemand die belt via Marktplaats, is echt geïnteresseerd!”

Call Track Manager

Bij onze service Call Track Manager beluisteren en beoordelen wij dagelijks telefonische leads. De meest gestelde vraag is: “Is de auto nog beschikbaar?”. Een duidelijker koopsignaal is er bijna niet. De verkoper moet niet alleen die vraag beantwoorden, hij moet ‘m ook omzetten naar een concrete afspraak. Inmiddels weet iedereen dat, dus daar gaan we het niet over hebben. Ik het nu hebben over inzicht, inzicht in de kansen die marketing biedt en dan in het bijzonder Marktplaats.

“Is de auto nog beschikbaar?”. Een duidelijker koopsignaal is er bijna niet.

Dekrachtvanmarktplaats.nl

Iedere Marktplaatsgebruiker zou de website  www.dekrachtvanmarktplaats.nl moeten kennen. Daar toont Marktplaats informatie over de prestaties van de autovoorraad op het platform. Je vindt er onder meer statistieken over VDP-views, aantal calls en leads. Daarnaast zorgt Marktplaats ervoor dat je wordt gemaild als iemand jou een bericht stuurt, een bieding doet of als je NIET opneemt…. En dat is veranderd!

Marktplaats: klant die belt

Duidelijkheid: is er gebeld en door wie?

Wij weten dat de telefonische lead de hoogste conversie heeft. Als salesmanager wil je weten hoe vaak er per dag wordt gebeld. En wil je weten wat de resultaten van die gesprekken zijn, waarbij met name de concrete afspraak belangrijk zijn. Mis je als autobedrijf de call, dan volgde een berichtje van Marktplaats. Dat kon beter, vond ook Marktplaats, want de meeste autobedrijven nemen vaak alle calls op. Alleen wie beantwoordt de oproep?

De verkoper kan de beller te woord staan, maar een telefooncomputer of een antwoordapparaat kunnen ook het eindstation van een belletje zijn. Bij de laatste twee wordt er technisch een verbinding tot stand gebracht, maar de salesmanager zal niet weten of er een concrete kans is binnengekomen. Je kunt dan wachten totdat de klant terugbelt, of proactief zijn en de klant terugbellen. Dan moet wel duidelijk zijn dat er is gebeld en door wie. Op dit vlak is de update van Marktplaats van toegevoegde waarde!

Marktplaats: klant die belt

Berichtgeving

Over elk telefoongesprek dat wordt getriggerd door Marktplaats en waarbij Marktplaats Call Tracking aanstaat (nog een reden om deze gratis tool te gebruiken), krijgt de adverteerder, het autobedrijf dus, een bericht. In dat bericht staat het telefoonnummer, de auto waarover wordt gebeld en relevante informatie zoals de duur van het gesprek. Een gesprek van bijvoorbeeld 30 seconden is niet goed. De beller liep wellicht tegen de voicemail aan of kon geen contact krijgen met de verkoper. Bij een gesprek van vijf minuten is het anders. De kans op een afspraak is in zo’n gesprek niet alleen groter, de salesmanager kan dan ook achterhalen wat concreet is besproken en die informatie door de verkoper in het Lead Management Systeem zetten met Marktplaats als bron.

“Voor de volledigheid: gemeten over een unieke telefonische lead is een conversie van 22% de benchmark.”

Als dan duidelijk is hoeveel connected calls er zijn die nooit de verkoper bereiken, dan kun je als salesmanager de processen beter structureren, de gaten dempen en alles uit de telefonische lead halen. Voor de volledigheid: gemeten over een unieke telefonische lead is een conversie van 22% de benchmark. Zijn alle calls inzichtelijk, dan kun je je verkopers prima afrekenen op een job well done!

Lees ook

3 oktober 2024

Online first, offline second!

26 september 2024

Ik heb niet altijd gelijk

12 september 2024

Hoe TikTok en 100% online ons verkoopsucces brengen

5 september 2024

Snelheid is allesbepalend, zowel positief als negatief!