Een Rapid Response Tool…wat is dat? (Deel 2/6)

Veel goede ideeën zijn vaak simpel en dat is met Calldrip niet anders.

In deze zesdelige serie over Calldrip wil ik het hebben over de kern, de Rapid Response Tool. Veel goede ideeën zijn vaak simpel en dat is met Calldrip niet anders. Leads, en dan met name online leads, dienen opgevolgd te worden. Het liefst telefonisch en zo snel mogelijk. In dat laatste zit de uitdaging. Veel verkopers en KCC-medewerkers hebben vaak andere zaken die ook gedaan moeten worden. Het uitstellen van de eerste contactpoging is dan vaak de norm, in plaats van de uitzondering.

Waarom calldrip zo belangrijk is

De klant van vandaag!

Als je kijkt naar de klant van vandaag, is het een klant die alles snel wil. Snel tanken, snel langs de supermarkt, ergens in de rij staan, wordt al snel een ergernis. Als je dus informatie aanvraagt op een grote aankoop zoals een auto, dan wil je antwoord. Snel antwoord op de vraag of een proefrit kan, of je je auto kunt inruilen en wat die dan waard is, of de auto überhaupt nog beschikbaar is.

Als je dus informatie aanvraagt op een grote aankoop zoals een auto, dan wil je antwoord.

Als je dan als klant je gegevens achterlaat en moet wachten op een antwoord, dan kan vijf minuten al lang zijn. Diezelfde vijf minuten is voor de verkoper kort, immers hij/zij ontvangt de aanvraag, neemt ‘m door, gaat checken, gaat nog iets anders doen en als de lead binnen 20 minuten wordt opgevolgd, dan lijkt het snel. Echter, de klant is inmiddels wat anders aan het doen, verwacht het belletje niet meer, herkent het nummer niet met de aanvraag en laat de oproep naar zijn voicemail gaan.

Snel opvolgen is gewoon de norm, niet iets speciaals!

Kijk eens naar onderstaande plaatje. Dit plaatje vertelt alles! Je ziet een schaal staan van minuten, qua opvolging en het aantal gevoerde gesprekken (opportunities) dat wij meten bij Calldrip. Als je binnen vijf minuten belt, heb je meer dan 70% kans op het gesprek met de potentiële klant. Na tien minuten is dat percentage gedaald onder de 40%. Oftewel, een verschil van ruim 80%!!! Je moet dus als verkoper veel vaker een belpoging ondernemen om de klant überhaupt te spreken. En laten we eerlijk zijn, de tweede, derde of vierde belpoging doen de meesten sowieso niet.

waarom is de snelheid van lead opvolging zo belangrijk

Hoe werkt Calldrip, dan als Rapid Response Tool?

Voor Calldrip heb je geen ingewikkelde software nodig of een speciale telefooncentrale of andere gekkigheid. Niets van dit alles! Het werkt al, als je als verkoper of verkoopteam je eigen telefoonnummer hebt (intern) en een e-mailadres. We maken daarna een koppeling met je Lead Management Systeem zoals Websolve, LeadSpark of LEF.

Via e-mail parsing of de API van het LMS ontvangt Calldrip realtime de lead informatie. Deze wordt uitgelezen en daarna belt de systematiek alle verkopers die in het systeem staan en die op die betreffende dag, bijvoorbeeld de maandag, werken. Ook de openingstijden worden meegenomen, zodat ‘s nachts geen enkele telefoon overgaat.

hoe werkt calldrip

Via e-mail parsing of de API van het LMS ontvangt Calldrip realtime de lead informatie. Deze wordt uitgelezen en daarna belt de systematiek alle verkopers die in het systeem staan en die op die betreffende dag, bijvoorbeeld de maandag, werken. Ook de openingstijden worden meegenomen, zodat ‘s nachts geen enkele telefoon overgaat.

De verkoper die het snelst is, wint!

De verkoper als eerste de call oppakt, hoort een computerstem de informatie doorgeven van de klant. Die info wordt daarna ook via e-mail en SMS naar de verkoper gestuurd. Uiteraard is alles ook te vinden in het LMS. Als de verkoper aan de lijn blijft, dan belt Calldrip de klant. Dit alles gebeurt binnen 60 seconden nadat de klant de aanvraag heeft gedaan op de eigen website, op die van de importeur of bijvoorbeeld via Marktplaats.

In meer dan 40% van de gevallen geeft de gebelde klant aan een wow-ervaringen te hebben, zoals dit gesprek hieronder (disclaimer, vanwege GDPR-regels is het echte gesprek nagespeeld door een stemacteur met behoud van de juiste context en toon.)

Slechts een enkele klant zit niet op een snel belletje te wachten. De verkoper heeft als voordeel dat hij niet hoeft te denken of er nog een lead binnen is. Hij ziet het aan het nummer dat hij een ka ns heeft op een echt wow-gesprek met een klant die geïnteresseerd is in een van zijn auto’s. Het geeft geen lucht en benzine aan uitstelgedrag.

Ook voor KCC/BDC

Wij gebruiken Calldrip ook in BDC-/KCC-omgevingen van dealers en importeurs en hebben dezelfde ervaringen. Calldrip zorgt ervoor dat de eerstkomende lead de belangrijkste is! Zodoende krijg je meer gesprekken met aantoonbaar minder belpogingen. Door meer gesprekken te faciliteren, verkoop je meer auto’s uit je leads, zeker als de tijden minder makkelijk worden. Dat is een fijn en geruststellende gedachte!

carmen en het gebruik van Calldrip

Lees ook

12 september 2022

Verkoop gesprekken beoordelen is een must in het autobedrijf! (Deel 3/6)

29 augustus 2022

Waarom Calldrip zo’n fantastische partner is! (deel 1/6)

22 augustus 2022

Waarom een ‘leadverdeler’ een slechte keuze is

15 augustus 2022

Is de verlengde garantie nu een verkoop tool?