Het opzetten van de Ligier Experience Store!

We zijn begonnen! Althans wij hebben de sleutels in ontvangst genomen van het pand in Doesburg waar de eerste Europese Ligier Experience Store komt.

Er is begonnen met de schoonmaak van binnen- en buitenzijde, we moeten een muurtje zetten en nog wat schilderen. Heel veel werk is het allemaal niet, daar in Doesburg. De buitenkant van het pand heeft al de uitstraling van een dealerpand en binnen is het recht toe recht aan. Aangezien we alleen verkoop gaan doen en nog geen service, is het vrij simpel om het pand om te bouwen tot een Ligier Experience Store.

Het opzetten van de Ligier Experience Store!

Papierwerk

Dat is het pand. Maar er is meer werk te verzetten. Je moet een bedrijf met een rechtspersoon starten, een KVK-nummer aanvragen, en allerlei andere zaken, waaronder een RDW-erkenning, regelen.

Om die zaken snel en soepel te laten verlopen, maak ik gebruik van onze podcastpartners. Used Car Controller voor de software om de nieuwe Ligiers en Microcars online aan te kunnen bieden via een Voertuig Management Systeem (UCC) en voor de RDW-diensten hebben wij A2SP.

Het opzetten van de Ligier Experience Store!

Uiteraard moet ik ook een bankrekeningnummer hebben, iets dat redelijk normaal is. Althans, dat zou je denken….. Rolf Westgeest heeft het er vaak over gehad op LinkedIn: banken en automotive. Voor onze overheid is contant geld moeilijk, maar dat hoeft geen belemmering te zijn. Alle nieuwe Ligiers kunnen via de bank online worden betaald, door bijvoorbeeld Notarieel Betalen te gebruiken.

Alle nieuwe Ligiers kunnen via de bank online worden betaald, door bijvoorbeeld Notarieel Betalen te gebruiken.

Maar goed, nu komt het. Op de KVK-website heb ik omschreven dat de Experience Store ook auto’s moet kunnen inruilen. Die beschrijving heb ik ruim gehouden omdat ik mij kan voorstellen dat wij ook normale auto’s inruilen. En volgens de KVK-tekst ben ik dus een autobedrijf.

Autobedrijven en de Rabobank

De Rabobank, waar ik al zakelijk bankier, vindt dat een probleem. Ineens lijk ik staatsgevaarlijk en willen ze geen bankrekening openen. De medewerker zei: “Dat mag van de overheid om het witwassen tegen te gaan, en laten we eerlijk zijn, meneer De Vries de sector staat er ook een beetje om bekend, toch?”

De Rabobank, waar ik al zakelijk bankier, vindt dat een probleem. Ineens lijk ik staatsgevaarlijk en willen ze geen bankrekening openen.

Nu had ik uiteraard een ijzersterk verweer, want was het niet de Rabobank die de overheid, en ons allemaal, met miljarden bedroog met manipulatie van rente? En ook is veroordeeld? Zie dit nieuwbericht. Dit akkefietje kostte de bank maar liefst 774 miljoen euro. Er is meer. Ook in andere zaken heeft de Rabobank vuile handen gemaakt. Kijk dit nieuwsbericht maar!

Het opzetten van de Ligier Experience Store!
Reactie van de bankmedewerker

De bankmedewerker was strikt. Alleen onder strenge voorwaarden mag een procedure worden gestart voor een bankrekeningnummer, en alleen onder de paraplu van mijn holding. De voorwaarden? Koppelverkoop, oftewel alleen als ik ook een verzekering en een financiering afneem, wil de Rabobank overwegen om mij als bestaande klant een rekeningnummer te geven voor een Ligier Experience Store die toevallig ook auto’s wil inruilen en dus inkoop/verkoop doet. De bank ziet de autosector duidelijk als vuilnisbak van de economie en niet als een van de grootste sponsors van de overheid. Die overheid die koppelverkoop blijkbaar geen enkel probleem vindt.

Goede suggesties zijn welkom!

Is een andere bank toeschietelijker? Niet echt, ING wijst autobedrijven af, KNAB wil geen BV onder een holding en ABN heeft de aanvraag in behandeling. Dat kan een weekje duren, maar de aanvraag loopt. Wie een goede suggestie heeft, mag ‘t zeggen.

Het opzetten van de Ligier Experience Store!

Het starten van een nieuw bedrijf heeft duidelijk zijn uitdagingen, en juist daar waar je ze niet verwacht. Meer daarover later!

Lees ook

12 september 2022

Verkoop gesprekken beoordelen is een must in het autobedrijf! (Deel 3/6)

5 september 2022

Een Rapid Response Tool…wat is dat? (Deel 2/6)

29 augustus 2022

Waarom Calldrip zo’n fantastische partner is! (deel 1/6)

22 augustus 2022

Waarom een ‘leadverdeler’ een slechte keuze is