Het wordt tijd voor de website platformen om samen te werken!

De komende maanden worden belangrijk in de online automotive! Op 1 juli 2023 stopt Google Universal Analytics en stapt Google over op hun nieuwe GA4 platform. Een nieuw platform wat al live is, en de nodige aanpassingen nodig heeft om je autobedrijf, dealervestiging of importeur op de juiste wijze te laten werken.

De komende maanden worden belangrijk in de online automotive! Op 1 juli 2023 stopt Google Universal Analytics en stapt Google over op hun nieuwe GA4 platform.

Universal Analytics

Nu ben ik zelf geen specialist in de Universal Analytics, maar toch kon ik daar redelijk mijn weg in vinden. Met de start van de Ligier winkel was ik daar dan ook gelijk in thuis. Maar een kijkje in de GA4 statistieken was direct een schok, alles is anders, alles wordt anders benoemd en je hebt er echt een specialist voor nodig om inzicht te krijgen.

Aan de andere kant, duurt het nog 11 maanden. Maar laten we eerlijk zijn, die zijn zo om. De hele historie die je nu opbouwt in Universal is straks, zoals het nu lijkt, gewoon weg in GA4.

Het wordt tijd voor de website platformen om samen te werken!

Bedrijven die Google Analytics opzetten voor klanten 

Nu hebben we in Nederland en België een groot aantal bedrijven die specifiek voor de automotive een website platform hebben waar honderden autobedrijven gebruik van maken. Dit zijn bijvoorbeeld: AutosoftVWECadarAutoSociaal en Carflow Manager.(nu MotorK) Daarnaast hebben we de grotere website-ontwikkelaars, zoals UnameIT en Powerkraut, die Custom Build websites voor voornamelijk dealers en importeurs maken. Uiteraard zijn er meer maar dit is puur om er even een beeld aan te geven.

Nu hebben we in Nederland en België een groot aantal bedrijven die specifiek voor de automotive een website platform hebben waar honderden autobedrijven gebruik van maken.

Als je het niet kent, weet je niet wat je mist

Al deze bedrijven zetten in principe de Google Analytics in basis op voor hun klanten, met allemaal hun eigen USP, benamingen en zaken die men wel of niet belangrijk vindt. Bij sommige platformen zie je alleen de unieke bezoekers, de bouncepercentages en het aantal leads. Bij een ander zie je nog events met VDP en SRP pagina’s, maar weer geen conversies op chats of inkomende telefoongesprekken. Een ieder doet het op zijn manier goed en echte klachten komen er ook niet. Echter zou dat nooit de wijze moeten zijn om autobedrijven van de juiste informatie te voorzien. Vaak is het zo dat je pas iets weet, als je het weet. Dus als de autobedrijven niet weten dat bepaalde informatie, opgeleverd door hun partner, altijd in de basis setup van Google Analytics moet staan dan kunnen ze er ook niet over klagen of vragen. Dat is mijn taak dan weer.

Het wordt tijd voor de website platformen om samen te werken!

Toepassing in de USA

Nu is dit ook van toepassing in de USA, waarin al meer gewerkt werd met een aantal standaarden. Elk platform rapporteerde in ieder geval het aantal conversies qua leadformulieren, inkomende telefoongesprekken via de website, SMS/Whatsapp en chats. Met de komst van GA4 dachten ze dat ze daar wellicht een nieuwe standaard voor moeten bedenken!

Nu hebben de grootste website platformen van de US, onder leiding van Brian Pasch, een GA4 council opgericht om een standaard in GA4 te verzinnen, zodat iedereen met dezelfde waardes meet. Aangezien heel veel zaken in GA4 qua opzet anders zijn en je niet zonder een goede opzet kan, is nu het moment! We hebben nog 11 maanden om dit op te zetten.

Het wordt tijd voor de website platformen om samen te werken! Brian List

Het maken van een basisopzet

Nu spreek ik Brian hier vaak over. Hij wil graag het voortouw nemen om ook met de Nederlandse website platformen, de agencies en andere belanghebbenden een Nederlandstalige basisopzet te maken. Maar daarnaast ook te vergelijken met de voorbeelden die je in Nederland ziet.

Daarmee kunnen klanten, als ze van de ene naar de andere leverancier overgaan, dezelfde rapportages zien en daarmee ook echt vergelijkingen maken die hout snijden.

Het wordt tijd voor de website platformen om samen te werken! Brian Pasch

Staan jullie hiervoor open?

De vraag is echter of de Nederlandse Online Automotive Community daadwerkelijk transparant naar hun klanten is en daarmee ook een betere setup van GA4 voor hun klanten kan bewerkstelligen. Dan is er, namens Brian en ik, nog maar één vraag: staan jullie hiervoor open? We horen het graag!

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC