Is social media echt interessant voor de automotive?

Social Media, is dat nu echt iets om mee te kunnen verkopen?

Social media

In mijn beleving is social media slechts een term voor de huidige staat van het internet. Het internet is slechts 20 jaar oud (voor de massa) en de meesten die het tijdperk voor en na Windows 95 kennen, weten wat ik bedoel! In de automotive zijn we inmiddels al meer dan 100 jaar bezig met de ontwikkeling van de auto, dus het internet staat nog maar in de kinderschoenen qua ontwikkeling! Nu denk ik, dat ik door het zien van vele video’s van Gary Vaynerchuk het eens ben met hem. Immers social media is de doorontwikkeling van het internet 1.0 en is de huidige staat van het internet, ook voor de automotive.

App Store

We moeten blijven durven te veranderen

Als je dan bekijkt dat we in de automotive nog steeds autobedrijven moeten overtuigen van de noodzaak in het hebben en investeren in een eigen website, die zonder tussenkomst van bijvoorbeeld de importeur tot stand komt, dan durf ik al bijna niet te beginnen over wat we allemaal nog zouden moeten doen op social media. Je weet wel, de huidige staat van het internet! Waar Google een 15% dropp-off rapporteert op de Click Trough Rate van haar advertenties (Bron: Google jaarcijfers) en Facebook omhoogschiet, dan zien we dat onze klanten hun tijd en focus verdelen over meerdere platforms. Het traditionele internet, met Google, zoeken en uw website, maar ook dat andere internet, de social media. Ik weet niet hoe het u vergaat, maar mijn klanten zitten meer op social media platforms dan voor de TV…en als ik iets aan ze wil verkopen dan moet ik zijn waar mijn klanten zijn. Romantisch achterom kijken hoe het was verbetert mijn situatie niet.

De opkomst van de vaste telefoon

Als je terug gaat in de tijd en je leest de commentaren van mensen na de introductie van de vaste telefoon, dan lees je eigenlijk dezelfde verhalen als nu over bijvoorbeeld social media. Het zou de interactie van mensen onder elkaar doen afnemen en allerlei andere negatieve zaken komen naar voren. Evengoed dezelfde discussies kreeg je na de introductie van de radio, daarop volgend de TV en als laatste bijvoorbeeld de mobiele telefoon (zie de video). Maar je ziet dat wij ons aanpassen aan de nieuwe mogelijkheden, vroeger, maar ook nu. Het is diegene die zich het snelst aanpast aan de nieuwe mogelijkheden en die durft te experimenteren in een nieuw technologisch tijdperk die de voorsprong pakt op de rest! Ik spreek zoveel dealers, die durven te beweren dat bijvoorbeeld Facebook, Linkedin of Instragram nooit zal kunnen werken voor hun bedrijf. Dat begrijp ik ook nog wel, als je er niets mee doet, komen de klanten op die wijze ook zeker niet naar je toe. Echter diezelfde dealers blijven in communicatie met hun kleinkinderen via Facebook en Instagram…

Executie is king

Maak van de huidige staat van het internet (social media) dan ook je topprioriteit! Ook al zou je zelf nooit op Facebook iets doen, onze klanten zijn er wel! Pop-up stores zijn een leuk BUZZ woord, maar alle winkel retailers gaan failliet in de binnenstad. En welke unieke retail ervaring bieden wij dan als dealers aan de consument in een pop-up store? Investeer liever bijvoorbeeld 15% van je marketingbudget op social media en probeer alles uit wat er anno 2016 beschikbaar is op bijvoorbeeld Linkedin, Facebook, Instagram en Snapchat. Niet met als doel om sales te generen, maar om te snappen op welke wijze je in contact kan blijven met je consument. Wees niet die headline reader, die blijft hangen in het verleden, als een soort automotive dinosaurus! De data in de App Store zegt dat de social media platformen het meest gedownload worden, acteer er dus ook naar! Waar de ogen van de consument op zijn gericht, daar zouden wij als retailers willen en moeten zijn, ook al snappen we het zelf nog niet! Probeer, test, maar doe wat! Facebook Ads bijvoorbeeld hebben dezelfde ROI als Adwords van 8 jaar geleden, dus een enorme kans, voor die dealers die executeren op kansen, terwijl andere zwijmelen in romantische ideeen waarom het onze branche voorbij zal gaan! Komt u er niet uit? Laat het mij weten, ik help u graag!

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.

Paul de Vries

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC