Pageimage
DCDW Podcast 5 door Paul

Erik van den Heuvel van Autodata Nederland

Er komen mooie dingen aan vanuit Amerika, daar zijn ze verder in het werken met klant gegevens!

Erik van den Heuvel

Welkom bij alweer een nieuwe DCDW Podcast met als gast Eric van de Heuvel van Autodata Nederland. Telkens als ik een uurtje met Eric heb gesproken levert me dat enorm veel energie op, want Eric is een bevlogen en enthousiaste ondernemer. Met Autodata Nederland brengt hij IT en de markt samen met frisse, nieuwe oplossingen. Autodata Nederland valt onder de Amerikaanse vleugels van Solera. Eric, wat merk je daarvan?

Transparant
”Solera is aanwezig in vrijwel alle Europese landen en daar profiteert Autodata van. Want er is veel kennis in die landen waar we van kunnen leren. Blijven ontwikkelen is voor Autodata sowieso heel belangrijk, want er gebeurt een hoop in de online autowereld. Zoals op het gebied van schade: autobedrijven zijn natuurlijk al het loket voor onderhoud, maar verzekeringsmaatschappijen willen graag dat ze dat ook worden voor schade. Daar gaan wij op inspringen. En er komen mooie dingen aan vanuit Amerika, want daar zijn ze al wat verder dan wij in het werken met gegevens van klanten. Denk maar eens aan de website carvana.com, die de meeste marketeers in automotive wel kennen.

Daarover gesproken, ik hou erg van transparantie. Het verbaast me bijvoorbeeld dat weinig autobedrijven ons de vraag stellen of we een tool willen inbouwen om het onderhoudsboekje van een occasion te kunnen publiceren. En dat het opmerkingenveld bij een online advertentie zo vaak leeg blijft. Een voorbeeld: ik stapte laatst bij een autobedrijf binnen en deed me bij de verkoper even voor als klant. We liepen naar een auto en ik vroeg hem wat deze auto bijzonder maakte. Er volgde een uitgebreid verhaal over de eerste eigenaar die de verkoper goed kende en dat hij zelf de auto nieuw had afgeleverd aan hem. Kijk, als je dat nou eens online zet in je advertentie, dan verkoopt zo’n auto zichzelf. Ook als hij niet bovenaan de lijst staat.”

Lead dashboard
”Een probleem is dat veel leads en vragen per e-mail bij autobedrijven binnenkomen in verschillende mailboxen. Soms zelfs die van medewerkers die al uit dienst zijn. Om dat te structureren hebben wij het lead dashboard ontwikkeld. Aan de hand van gegevens uit de lead of vraag sturen we die een bepaalde richting op. We voegen bijvoorbeeld ook data uit de customer journey toe, zoals welke auto’s hij heeft bekeken en hoe lang. Dat maakt het afhandelen makkelijker, want er is dan al veel informatie beschikbaar.

Tot slot, Paul, want ik weet dat dit onderwerp je aan het hart ligt, wil ik het nog even hebben over social media. Ik vind de combinatie van commercie en social media een hele lastige. Ga maar na: wanneer je zelf iets op Facebook deelt doe je dat bewust met een groep vrienden, en ben je niet echt in de mood voor een commerciële boodschap. Dus als autobedrijf al je voorraadauto’s met een standaard omschrijving erbij online zetten, ik geloof er niet in. Heb je echter een keer een auto staan met een mooi verhaal erbij, dan moet je dat natuurlijk wel uitbuiten. Want als ik via social media geattendeerd wordt op verhalen die zouden moeten aansluiten bij mijn interesse, al dan niet gesponsord, moet het een heel leuk en goed verhaal zijn.”

Eric, heel hartelijk dank voor dit gesprek en het delen van je kennis met de luisteraars. Je bent te bereiken via de website van Autodata en natuurlijk LinkedIn.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Nieuweautokopen.nl, Marktplaats, Autodata Nederland, Tevreden.nltaGGleauto en UnameIT.

Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

TaGGleAuto creëert video’s in seconden welke geautomatiseerd worden toegevoegd aan uw advertenties. De kracht van taGGleAuto ook ervaren? Vraag nu de gratis proefmaand aan op taGGleAuto.nl. Ruim 2000 autobedrijven gingen u voor!

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

Tevreden.nl: Als uw klanten meer zijn dan alleen een rapportcijfer
De doorlopende klanttevredenheidsonderzoeken van autobedrijf.tevreden.nl helpen u exact te bepalen waar eventuele verbeterpunten liggen voor uw dienstverlening. U krijgt real-time inzicht in klantervaringen en weet precies wat klanten van u vinden. Deze reviews kunt u delen op uw eigen website, autobedrijf.tevreden.nl, Opiness.nl en de grotere occasions portals als Marktplaats en Autotrack. Heel belangrijk voor de online vindbaarheid en promotie van uw bedrijf! Enthousiaste klanten zijn dé weg naar het succes! Meer info via autobedrijf.tevreden.nl.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

De nieuwste ontwikkelingen van de automotive in jouw inbox

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Niets missen van de online automotive?