Jeroen van der Schenk van Performance Solutions

Gebruik als dealer nu eens de fans van je merk en van je bedrijf om je marketing te doen. Dat is de meest krachtige vorm en daar kun je hele mooie businessmodellen op loslaten.

50 Jeroen-van-der-Schenk

Welkom bij de #DCDW Podcast van deze week met als gast Jeroen van der Schenk. Jeroen werd in 2009 door het magazine Emerce uitgeroepen tot e-commerce man of the year. De afgelopen jaren heb ik ontzettend veel geleerd van Jeroen op het gebied van contentmarketing. Jeroen werkt bij Performance Solutions en houdt zich tegenwoordig vooral bezig met marketing binnen de horeca, zoals hotels. Jeroen, welkom, neem onze luisteraars eens mee in jouw wereld.

Omdraaien

“Dankjewel Paul, ik word er een beetje verlegen van zoals je me aankondigt. Ik kom inderdaad uit de hospitalitybranche, en vanaf 2004-2005 zo’n beetje de automotive ingerold. Dat was puur toevallig, als gevolg van een negatieve ervaring als klant van een autodealer. Met mijn hotelachtergrond was ik echt stomverbaasd over de lage servicegraad en daarmee het geld dat die dealer liet liggen. Ik heb toen een businessmodel voor de autobranche ontwikkeld, gebaseerd op variabele prijzen. Het werkte net zoals het boeken van een hotelkamer: de werkplaatsplanning werd gevuld op basis van vraag en aanbod, waarbij de tarieven op drukke dagen hoger lagen als op rustige momenten. Nog steeds ben ik bovenmatig geïnteresseerd in businessmodellen die tegen het gebruikelijke systeem binnen een branche ingaan. Binnen automotive is momenteel natuurlijk de customer experience, dus de klantbeleving, een hot item.

Dealers willen een beleving maken van hun merk en hun bedrijf. Wat wij doen is dat omdraaien: neem nu eens als uitgangspunt de gewenste klantbeleving, of gastbeleving, passagiersbeleving, bedenk het maar, en ga van daaruit terugredeneren naar je bedrijfsprocessen en het gedrag van je medewerkers. Ik zie binnen automotive nog veel te veel de volgorde waarbij eerst bedacht wordt dat we een auto willen verkopen, daarvoor wordt een showroom neergezet, legertje verkopers erin, manager erboven en zo groeit de organisatie uit. Andersom redenerend gaat zo: de klant wil zich herkend voelen. Dat betekent dat medewerkers contact moeten kunnen en durven maken. Daarvoor moet hij zich veilig en vrij voelen. Zo draaien we de cyclus om, dus ik daag dealers bij dezen uit om eens op deze manier naar hun organisatie te kijken.”

Beleving

“De autobranche, en dan echt de hele branche dus niet alleen dealers, zou eens na moeten denken over de reden van bestaan. Waarom zijn wij hier? Als je daar achterkomt, dus als ondernemer weet wat je drijfveer is, dan kun je keuzes maken en word je relevant voor je klant. In het verlengde daarvan zou je mijn ervaring met Marktplaats kunnen zien: ik had mijn auto, een oude Volvo, te koop staan en uiteindelijk twee serieuze bieders: een enthousiaste particulier, Volvoliefhebber met mooie plannen, en een handelaar die 150 euro meer bood. Ik koos ervoor mijn auto aan die particulier te verkopen. Net zoals ik er ook voor kies mijn televisie bij Coolblue te bestellen, terwijl ik weet dat een andere webshop waarschijnlijk goedkoper is.

Er is uitonderzoek gebleken dat 86% van de consumenten bereid is meer te betalen voor hetzelfde product met een betere beleving. Hou dat gegeven als ondernemer binnen automotive nu eens in gedachten. En maak eens een betere verbinding tussen offline- en onlinebeleving. Dus geen tien foto’s van een aflevering op je Facebookpagina zetten, maar laat de klant wat nieuwe ontwikkelingen zien. En doe dat op een open, authentieke manier.”

Jeroen, dank je wel voor je komst, het was me een genoegen weer met je te spreken in deze #DCDW Podcast. Graag zie ik je een volgende keer nog eens terug.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

Nieuweautokopen.nlMarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Nieuweautokopen.nl is het grootste en meest professionele online platform voor nieuwe auto’s van Nederland. Zowel de particuliere als de zakelijke autokoper kan er terecht voor een nieuwe auto van elk merk. Koop, lease of Private Lease, Nieuweautokopen.nl biedt het aan, inclusief aankoopondersteuning en merkgarantie.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres.