Pageimage
DCDW Podcast 87 door Paul

Jan Pieter Kroezen – Digitale fantasieën waar maken!

Verkopers zijn vaak heel goede verkopers, maar het grootste deel van de dag druk met het vastleggen van documentatie, enquêteformulieren, enzovoort. Dat past niet bij hun rol.

Welkom bij weer een nieuwe #DCDW Podcast waarin ik deze week spreek met Jan-Pieter Kroezen, oprichter van onder andere Fresh Apple. Jan-Pieter, van harte welkom, zou je willen beginnen met een korte introductie van jezelf en je bedrijf?

Serieus
“Uiteraard Paul. Om te beginnen met Fresh Apple: dat maakt digitale fantasieën waar. Dat klinkt heel breed en dat is het ook, maar denk daarbij aan het optimaliseren van processen en het realiseren van dat wat de klant voor ogen heeft. We denken zo min mogelijk in hokjes, het resultaat telt en hoe we dat bereiken vind ik minder van belang. We werken veel voor automotive-bedrijven, maar hebben ook klanten in andere branches. Fresh Apple is daarnaast leverancier van Appmoto, ook een product van ons. Dat is gloednieuw en richt zich op oplossingen van klantvragen.

Marktplaats bijvoorbeeld vroeg ons een dashboard te ontwikkelen om portals te vergelijken, dus daar zijn we nu mee bezig. Je ziet dat rapportages van de verschillende portals dusdanig verschillen dat een goed vergelijk maken niet mogelijk is. Neem zoiets simpels als het aantal views van een advertentie: het ene portal registreert elke view als uniek, het andere geeft wel keurig aan hoeveel detailviews er zijn van onderdelen van de advertentie, zoals foto’s. Dat zegt dan weer veel meer over hoe serieus een bezoeker kijkt naar je auto.”

Antwoorden
“Waar voor dealers en autobedrijven naar mijn mening echt nog veel te verbeteren is, is op het gebied van het geven van antwoord aan klanten. Inmiddels heeft iedereen al wel door dat je alle vragen, via welk medium dan ook gesteld, serieus moet nemen en snel moet beantwoorden. Toch zie je nog vaak dat zo’n vraag dan inhoudelijk niet goed beantwoord wordt. Bijvoorbeeld met een standaardreactie, of met een antwoord waaruit blijkt dat de vraag niet goed is gelezen. Meer tijd nemen en iets attenter zijn maakt dat je je als dealer op dit punt kunt onderscheiden van je concurrenten. Iets anders is dat ik vind dat medewerkers binnen een dealerbedrijf meer gewaardeerd zouden moeten worden om hun specialisme.

Verkopers zijn teveel bezig met administratie en formulieren in plaats van dat te doen waar ze goed in zijn, het verkopen van auto’s. Voor directies is het daarom erg belangrijk om heel goed overzicht te hebben van wat de mensen in je organisatie doen en wat ze kosten, want alleen met die kennis kun je de taken goed verdelen en de juiste zaken bij de juiste personen onderbrengen – of uitbesteden natuurlijk. Ik zie gelukkig wel dat veel bedrijven een professionaliseringsslag maken en bijvoorbeeld een online marketeer in dienst nemen, zodat andere medewerkers dergelijke specialistische klussen er niet ‘bij’ hoeven te doen. Dat is echt een goed teken, en ik hoop dat deze trend doorzet.”

Jan-Pieter, heel hartelijk dank voor je komst naar de #DCDW Podcast. Graag tot een volgende keer en volgende week is er weer met een nieuwe #DCDW Podcast.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

MarktplaatsAutodata Nederland,  Marble Digital Marketing SolutionsUnameIT en Bovemij.

Autodata Nederland levert online oplossingen voor inkopers, occasion managers, handelaren, marketeers en directies in de autobranche. We laten alle stappen op elkaar aansluiten. Van soepel taxeren en inkopen tot modern voorraad beheer. En van adverteren op portals en websites tot management informatie. Kortom alles waarmee uw moderne autobedrijf winstgevend kan groeien.

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Wij zijn Bovemij. Wij helpen bedrijven in de mobiliteitsbranche bij al hun verzekeringen, financieringen en rechtshulp. Onze missie: onze klanten nóg succesvoller laten ondernemen.
Als onderdeel van BOVAG bestaan wij vóór en dóór de mobiliteitsbranche. Anders dan andere partijen vinden wij het dan ook belangrijk om de branche sterk te houden. Bovemij. Samen vooruit!

Marble Digital Marketing Solutions is hét online marketing bureau voor de autobranche. Wij bouwen data driven websites op een platform dat volledig is geoptimaliseerd voor gebruik binnen de autobranche. Door de verschillende koppelingen binnen het platform zijn wij in staat om een naadloze integratie van online naar offline te realiseren voor u en uw klanten. Een hogere conversie via uw eigen website? Voorzien van geavanceerde techniek en functionaliteiten? Altijd inzicht in uw online performance? Tegen een vaste fee per maand zonder hoge éénmalige investeringen? Dan bent u bij Marble Digital Marketing Solutions aan het juiste adres!

De nieuwste ontwikkelingen van de automotive in jouw inbox

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Niets missen van de online automotive?