Pageimage
DCDW Podcast 116 door Paul

Paul de Vries – Recap van de NADA 2019 in San Francisco

In Nederland lopen we in veel opzichten zelfs voor op de Verenigde Staten
Welkom allemaal bij deze nieuwe aflevering van onze podcast met als doel de online automotive beter te maken. In deze aflevering gaan we het iets anders aanpakken. We hebben een aantal NADA-deelnemers gevraagd naar hun ervaringen en hun leermomenten.

Hard werken
Voor mijzelf was het dit jaar mijn achtste deelname dit jaar in San Francisco. Het was opnieuw keihard werken om in vier dagen alles te doen wat ik wilde doen. We zijn met een delegatie naar het hoofdkantoor van Ebay Motors geweest en aansluitend hebben we de uitreiking van de Brian Pasch AWA-awards. Tijdens de eerste dag van de expo heb ik een presentatie gegeven op de Ebay-stand. Ik heb weer veel mooie ervaringen opgedaan. Hier volgen de ervaringen van andere Nederlandse deelnemers aan NADA 2019.

Verder met e-commerce
Johan Lammers, mede-organisator van de reis naar NADA. “We hadden een mooie Nederlandse groep met mensen uit verschillende takken van de branche. Er zijn veel leuke contacten ontstaan. Persoonlijk heb ik veel van het bezoek en de workshops Amerikaanse autobedrijven zijn creatief in het werven en binden van personeel. Het is niet ongebruikelijk dat monteurs bij het behalen van een diploma een financiële bonus krijgen, of dat ze flexibele dagen werken. Ook leerzaam vond ik de Amazon-proof workshop. In Amerika zijn ze veel verder met e-commerce dan wij. In 2017 liep 44 procent van alle e-commerce via Amazon. Het is een partij om als autobranche serieus rekening mee te houden, want dat gaat hier ook gebeuren in de toekomst.”

Minder bezig met EV’s
Wilbert Philippo van Leasevergelijker: “Voor mij was het de derde keer naar de NADA. De dealers en organisatie zijn in de V.S. redelijk traditioneel. Ten aanzien van elektrisch rijden hebben veel mensen, en de NADA-organisatie, het idee dat de zaken voorlopig blijven zoals ze zijn. Ik heb het idee dat we daar in Europa meer mee bezig zijn. Ik heb met een aantal agencies gesproken, en met een aantal dealers, en ze hebben daar veel meer data dan hier. Toch doen ze er minder mee dan wij. Het was ook leuk om te zien dat wij in Nederland op sommige vlakken vooruit lopen op de V.S. Bij Ebay vond ik de War Room interessant om te zien. Ze werken daar op een schaal die we hier niet kennen.”

Groter maar niet altijd beter
Jeroen Zaal van Active Lease: “Ik vond het ontzettend leuk om er een keer te zijn. Ik had geen idee dat het allemaal zo groot was in Amerika. Als je hoort dat ze daar 45.000 auto’s per dag verkopen, dan zijn wij maar heel klein. Op autosites staan een miljoen nieuwe en gebruikte auto’s door elkaar heen. Wat mij ook opviel, is dat wij dingen in Nederland online goed voor elkaar hebben. Kopen op afstand vindt in Amerika steeds meer plaats. Iemand uit Nederland kocht tijdens NADA een auto. Hij bestelde online een auto in een andere staat en die werd keurig op locatie bezorgd, met alle denkbare zekerheden ingebouwd. Maar ook daar lopen wij niet achter: in Nederland doen we dat ook, maar dan op een kleine schaal.”

Trots op AWA Award
Gerben Beck van DCDW: “Mijn interesses liggen vooronamelijk op het gebied van CRM. Daar heb ik verschillende workshops over gevolgd. Ze lopen in de V.S. op sommige vlakken vooruit omdat de wetgeving ruimer is. Ook daar geldt, net als hier: als autobedrijven en verkopers de systemen niet goed gebruiken, werken ze niet optimaal. Een hoogtepunt was de avond bij Brian Pasch waar DCDW een AWA Award heeft gekregen voor Calltrack Manager, dat autobedrijven inzicht en grip geeft op verkoopprocessen. In de V.S. lopen ze ten opzichte van Nederland duidelijk vooruit met het terugluisteren en beoordelen van verkoopgesprekken voor coachingdoeleinden. Daar kunnen wij nog wat van leren.”

Grote happenings
Jeroen Brouwer van Marktplaats: “Een van de leukste dingen vond ik de diversiteit van de bedrijven die in de automotive industrie werkzaam zijn. Het NADA-bezoek voelde als een automotive feest. Ook leuk was de presentatie van Hadewych Corstens, onze oude directeur bij Marktplaats, die COO is geworden bij Ebay Motors. Mooi dat we een klein beetje Nederland naar het Ebay-hoofdkantoor hebben kunnen brengen. Marktplaats is onderdeel van Ebay Motors, waar ook Mobile, Kijiji en andere lokale platforms onder vallen. Die kennis hebben we op de NADA-stand gebundeld met presentaties. Dat waren dé grote happenings in de hal. Er kwamen veel mensen op af. Leuk om te zien dat we dat vanuit Nederland in beweging hebben gebracht!”

Mocht u vragen hebben naar aanleiding van deze podcast, laat het mij weten via paul@dcdw.nl. Bedankt voor het luisteren. Volgende week weer een nieuwe aflevering met een nieuwe gast.

Deze Podcast wordt mede mogelijk gemaakt door:

MarktplaatsActivleaseCalldrip en UnameIT

Marktplaats is met ruim 7.3 miljoen unieke bezoekers per maand al jaren een van de populairste sites van Nederland. Per dag worden rond 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst. Particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Marktplaats is de plaats met de hoogste kans om een betrouwbare tweedehandse auto succesvol te (ver)kopen tegen een goede prijs.

ActivLease is expert in elektrisch leasen. Wij werken samen met de beste leasemaatschappijen, banken en dealers om maatwerkoplossingen te bieden aan de mkb’er en zzp’er. Mobiliteit met scherpe leaseprijzen, hoge inkoopkortingen en een grote voorraad leaseauto’s die snel leverbaar zijn.

UnameIT is de bedenker, bouwer en leverancier van het leadmanagementsysteem LEF, het CRM-systeem SAM en het offertesysteem GSF! Onze medewerkers werken met veel passie aan onze producten en kennen de branche. Het zijn stuk voor stuk echte specialisten. We willen de allerbeste tools maken waar onze klanten écht mee geholpen zijn. Door deze gedrevenheid zijn onze producten mooier, branchespecifieker, functioneler en toegankelijker dan u verwacht. Meer info op UnameIT

Calldrip is een rapid respons tool die de verkoper in staat stelt om direct, snel en effectief met je klanten in contact te komen! Vele importeurs zoals Hyundai, Opel en Toyota gebruiken Calldrip al succesvol.

De nieuwste ontwikkelingen van de automotive in jouw inbox

Schrijf je in op onze nieuwsbrief.

Niets missen van de online automotive?