Vakantie!

De vakantieperiode is aangebroken en dat is voor de meeste van ons een fantastische tijd! Ik De vakantieperiode is aangebroken en dat is voor de meeste van ons een fantastische tijd! Ik weet niet hoe u het ervaart, maar ik krijg een grote glimlach op mijn gezicht van de updates van Zeeuw en Zeeuw, Jan A. Hofstede Yuri Wagenaar op LinkedIn als ik zie dat zij alle medewerkers een strandhanddoek met hun naam cadeau hebben gedaan! Vakantie is noodzakelijk, leuk en vooral ‘quality time’ met familie en/of vrienden.

De vakantieperiode is ook een ontzettende drukke tijd! Immers, je hebt op alle afdelingen binnen het bedrijf met beperkte capaciteit te maken, terwijl het aangeboden werk en de kansen niet minder zijn.

Integendeel, het team in de werkplaats heeft vast mooie anekdotes, bijvoorbeeld over klanten die op vakantie gaan en tot de dag van vertrek niet weten dat ze nog op winterbanden rijden, terwijl het op de plaats van bestemming in Italië meer dan 40 graden is! Ja, het komt voor! En dan wil je niet keihard tegen die klant zeggen dat hij maanden de tijd heeft gehad om zijn banden te wisselen. Aan de andere kant, niemand kan toveren…

Sales is druk in de zomer!

Bij sales is het hetzelfde. Zo’n 30% van Nederland is weg (geen idee of dat percentage nauwkeurig is), maar dat betekent ook dat een grote groep NIET weg is. Degenen die in de markt zijn voor een auto, roeren zich. In al onze Calldrip-statistieken zien wij elk jaar weer nauwelijks een daling in lead volumes. Het aantal leads is weliswaar lager dan in de donkere maanden van het jaar, maar het is zeker geen zwarte piste naar beneden.

Degenen die op de markt zijn, hebben meer tijd om langs te komen en om te vergelijken. En dat levert extra druk op. Dan heb ik het nog niet over de vele afleveringen gehad, vaak auto’s waar de klanten lang op hebben gewacht en waarmee ze graag op vakantie willen. Alleen, de verkoper die de auto verkocht, ligt op zijn gepersonaliseerde strandhanddoek ergens in Zuid-Europa bij te komen van een druk jaar. Oftewel, ook in de vakantie is het runnen van een autobedrijf topsport.

Orderintake

Als je kijkt naar de leads en de orderintake in het algemeen, dan zitten wij in de automotive nu niet in de beste periode. Facturatie van vooral nieuw, is wel goed, maar bij veel merken is de orderintake echt te laag. De vakantieperiode is dus geen rustperiode, maar een echte salesperiode!

De leads zijn er, en potentiële klanten hebben de tijd en de energie om de volgende stappen te kunnen zetten. De mindset dat de vakantie een rustige tijd is, wordt gelogenstraft door data. Die vertelt ons dat de komende zes weken prima zijn om sales te oogsten!

Ook al ben je onderbemand en moet je alles tegelijk doen, nu de bal laten vallen, zal het hele jaar door voelbaar zijn. Ook al zijn de collega’s in de vakantieperiode razend druk, het opvolgen van leads is en blijft heel belangrijk. Zeker nu wil je geen kansen missen!

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC