Waarom auto-importeurs het niet gaan redden?

Waarom auto-importeurs het niet gaan redden?

U kent het wel, auto-importeurs, de laatste der levenden groot-handelaren. Die we vroeger en dan praat ik over 1995 op economie over leerden, het was namelijk de schakel tussen de fabrikant en de kleinhandel, de retailers dus, die op zijn beurt het allerbelangrijkste contact had, die met de klant.

Nu kennen we allemaal wel de auto-importeurs, deze importeurs die vaak hoog in hun ivoren torens zitten en het wel en wee van de dealers beschouwen als stukken op een schaakspel. Zonder zelf vaak een dubbeltje risico te hebben gelopen, meent wel altijd de waarheid in pacht te hebben wat de dealers zoals wel en vooral niet kunnen.

De verhouding tussen een dealer en zijn importeur is er eentje die totaal niet in balans is, een hardfranchise module kent meer vrijheden! Of te wel, als ik dan niets te vertellen heb in mijn eigen toko, ben ik liever maar franchise nemer van McDonalds, niets te vertellen, wel rendement.

En het rendement bij de dealers is dan ook vaak ver te zoeken en eigen visie en/of vindingrijkheid wordt vaak afgestraft met strafkortingen, foutief afgestuurde auto’s, claims die niet of te laat worden uitbetaald, nee de importeur doet er werkelijk alles aan om maar op de apenrots te kunnen zeggen dat men het grootste ego heeft, vooraan stond bij de IVA en ook daar allemaal wel wist hoe het geregeld moest worden van pappa’s geld………………

Nee, men heeft echt in de keten een meerwaarde, namelijk het broodnodige contact tussen fabrikant en dealer, dat daar broodnodige marge verloren gaat die je ook aan de klant kunt geven of als je wil aan de dealer, daar hebben we het even niet over.

Marketing dient echt in dit land apart gedaan worden, niet dat ze het zelf allemaal doen, daarvoor hebben ze zelfs een reclamebureau die het verzint, en het super idee van Mazda bijvoorbeeld die inderdaad constateerden dat de nieuwe klant zich oriënteert op internet, duhhhh dus brengen we deMazda’s op de vrachtwagen bij u thuis, of op de braderie of op de markt, of te wel vanzelf rijden ze niet… nee voor die kansloze ideeën hebben we een importeur voor nodig.( en wedden dat ze zeggen dat het een succes was? We hadden maar liefst 100 prospects!! Van 12 jaar en ouder)

Ook voor bestellingen, claimen etc hebben we echt een importeur voor nodig, niet dat men zelf werkt doet? Nee direct inloggen in het scherm van de fabrikant en de importeur hoeft alleen zijn of haar commissie erbij te rekenen.

Nee laat iedereen maar zeggen dat het dealernetwerk weer eens op zijn schop moet en dat moet het ook, want het is een onzinnig idee dat een stad als Zwolle meer dealerbedrijven heeft als supermarkten,maar ook dit was en is om de vijf jaar beleid van importeurs die dealers met rendementen, aantallen en weet ik al niet meer inpalmen om deze idiote investeringen te willen doen om achteraf te zeggen, nee, we moeten voor een sterk dealerklimaat minder outlets hebben.

Als ik er zo over nadenk…….Nee, dealers zijn vaak stom, maar zijn ondernemers met soms een visie maar met eigen geld en risico die teveel te lang vertrouwd hebben op de blauwe ogen van een importeur die aan zijn laatste dagen bezig is in deze traditionele bedrijfstak, want alles wat een importeur ook kan, kan de dealer in samenwerking met fabrikant ook….beetje tv, beetje marketing en verder alles automatiseren en klaar is kees….is het zo makkelijk?

Nederland is als markt te klein voor meer dan 2000 dealers, maar is voor de grote meerderheid van de auto-importeurs ook volstrekt te kleinschalig en zeker gezien de toegevoegde waarde in het creëren van extra marktwaarde en/of vernieuwde concepten die door de fabrikant ter zijde wordt geschoven, immers diegene die in contact met de klant staat, is diegene met de sleutel in handen!

Lees ook

#DCDW invest in people
15 februari 2024

Waarom je wel moet investeren en de tijd moet nemen!

Eindelijk winst #DCDWeekupdate
9 februari 2024

Eindelijk winst

1 februari 2024

Daar zitten we weer!

25 januari 2024

Aandeelhouder Carmen Automotive BDC